ایران به باور بسیاری از کارشناسان به اندازه هزینه‌هایی که کرده از اقتصاد سوریه سهم نبرده و پیگیری این موضوع نیازمند دیپلماسی اقتصادی است. قالیباف نیز با همین هدف راهی سوریه شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سایت فردا – محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته راهی سوریه شد تا با مقامات ارشد این کشور ازجمله همتای خود و بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کند. محور این رایزنی‌ها علاوه بر برخی مسائل سیاسی به صورت ویژه درباره «همکاری‌های راهبردی» از جمله توافقات اقتصادی بین دو کشور خواهد بود. همچنین گفته شده، قالیباف در این سفر تفاهم برخی فعالیت‌های اقتصادی را که منافع طرفین را در پی دارد، دنبال می‌کند و در عین حال می‌کوشد تا علاوه بر ظرفیت فعلی، توسعه روابط اقتصادی افزایش یافته و مسیرهای جدیدی برای صنایع و تجار ایرانی در این کشور ایجاد شود. 

قالیباف در واقع برای توسعه دیپلماسی اقتصادی عازم این سفر شده و سوریه را انتخاب کرده زیرا این کشور یکی از متحدان ایران است و ما همیشه خود را در قبال کمک‌های متفاوت به دمشق مسوول دانسته‌ایم. حال که وقت بازسازی در سوریه رسیده اما ایران انتظارات اقتصادی دارد که تا کنون به قدر مطلوب پاسخ داده نشده است. چرا که طبق آمار گمرک، صادرات فعلی ایران به سوریه حدود یک میلیارد دلار است، در حالی که در شش یا هفت سال گذشته صادرات ترکیه دیگر کشور همسایه به سوریه، بیشتر از ۱۴ میلیارد دلار بوده است. حساسیت ایران در این باره وقتی بهتر درک می‌شود که توجه داشته باشیم ترکیه و حتی روسیه هیچ وقت به اندازه ایران پشت دولت سوریه نبوده و به گردن اسد حق ندارند. 

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ما در سوریه به اندازه هزینه‌هایی که از نظر سیاسی و امنیتی کردیم، بهره اقتصادی نبردیم. طبیعی است که این پیگیری این مطالبه راهی غیر از دیپلماسی اقتصادی ندارد و قالیباف برای همین دست به کار شده است.