رئیس جمهور آمریکا در اولین بازدیدش از دستگاهی اطلاعاتی، درباره وقوع جنگی سایبری هشدار داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هشدار بایدن درباره وقوع جنگی سایبریبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ رئیس جمهور آمریکا در اولین بازدیدش از دستگاهی اطلاعاتی، درباره وقوع جنگی سایبری هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در اولین دیدارش با اعضای جامعه اطلاعاتی این کشور قول داد کارشان را «هرگز سیاسی نکند». دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به طور مرتب از این بخش از دولت، انتقاد می‌کرد.

بایدن در اظهاراتش در برابر حدوداً ۱۲۰ کارمند و مقام ارشد «دفتر مدیر اطلاعات ملی» (ODNI) گفت پیچیدگی و ماهیت حساس کارشان را درک می‌کند. این نهاد بر ۱۷ سازمان اطلاعاتی دیگر آمریکا نظارت می‌کند.

بایدن به حضار گفت: «شما از اعتماد کامل من برخوردار هستید. می‌دانم که در جهان اطلاعات، چیزی به عنوان اطمینان صد درصد وجود ندارد. بعضی اوقات، این اتفاق می‌افتد. به ندرت، به ندرت، به ندرت».

بایدن گفت: «من هرگز کارتان را سیاسی نخواهم کرد. من در این باره، به شما قول می‌دهم. این برای کشورمان بسیار مهم است».

رئیس جمهور آمریکا همچنین از روسیه و چین به عنوان تهدید‌های در حال رشد برای امنیت ملی آمریکا نام برد و به موج فزاینده حملات سایبری از جمله حملات باج افزار‌ها به سازمان‌های دولتی و صنعت خصوصی، اشاره کرد. مقامات آمریکا این حملات را به عواملی در روسیه و چین نسبت داده اند.

بایدن گفت: «فکر می‌کنم این محتمل‌تر است ... اگر ما وارد جنگ شویم، جنگی واقعی با قدرتی عمده، این پیامدِ نقضی سایبری با پیامدی بزرگ خواهد بود».

وی از «طبقه نظارت مرکز ملی ضد تروریسم»، جایی که تحلیلگران اطلاعات را از منابع مختلف برای اثبات تهدید‌های احتمالی، گردآوری می‌کنند، بازدید کرد. آوریل هِیْنز (Avril Haines) مدیر اطلاعات ملی و کریستی ابی زِیْد (Christy Abizaid) مدیر مرکز ملی ضد تروریسم، بایدن را در این بازدید همراهی کردند.

رئیس جمهور آمریکا بار‌ها اصرار ورزیده است فشار سیاسی بر دستگاه‌های اطلاعاتی وارد نخواهد کرد، پیامی که مقامات ارشدش آن را تکرار کرده اند. وی همچنین با سابقه‌ای طولانی از همکاری با مقامات اطلاعاتی، هم به عنوان معاون رئیس جمهور و هم وقتی در سنا بود، به قدرت رسید.

بایدن پیشتر چندین درخواست حساس سیاسی از هینز داشته است. شاید برجسته‌ترین آن‌ها بررسی کامل منشأ بیماری کووید-۱۹ باشد. نگرانی‌ها از اینکه ویروس کرونا ممکن است از آزمایشگاهی چینی نشأت گرفته باشد، در میان دانشمندان افزایش یافته است. بایدن یک چارچوب زمانی ۹۰ روزه تعیین کرد و قول داد نتایج این بررسی را اعلام کند.

هینز و بیل بِرنز (Bill Burns) مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) همچنین در حال تحقیق درباره تعداد فزاینده جراحات و بیماری‌های گزارش شده هستند که احتمالاً به حملات انرژی هدایت شده در آنچه به عنوان «سندرم هاوانا» شناخته می‌شوند، ربط دارد. سیا اخیراً مدیر جدیدی برای گروه ویژه خود که درباره موارد سندرم هاوانا تحقیق می‌کند، منصوب کرده است. این مدیر مسئولی مخفی است که در تعقیب اسامه بن لادن شرکت داشت؛ و دستگاه‌های اطلاعاتی باید با خروج نظامیان از افغانستان سازگار شوند. نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که طالبان ممکن است دولت مرکزی مورد حمایت آمریکا را سرنگون کنند.

هینز و برنز همچنین گفته اند بررسی شان درباره منشأ کووید-۱۹ ممکن است بدون نتیجه قطعی باشد که احتمالاً قانونگذاران و ناظران را که خواستار اقدامی تهاجمی‌تر برضد چین هستند، ناامید خواهد کرد.