ایرنا - نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین با تاکید بر موضع کشورش درباره برجام خاطرنشان کرد که مسکو با اضافه کردن نکات جدید به برجام مخالف است.

جدیدترین موضع روسیه در مورد برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات روس در مذاکرات برجام را برعهده دارد روز جمعه در توئییت جدیدی نوشت: واقعا هدف موافقت شده مذاکرات وین احیای برجام در شکل اولیه آن نه کمتر و نه بیشتر است.  

وی افزود: همه شرکت کنندگان در برجام باید مراقب باشند به گونه ای اقدام نکنند که حتی به صورت غیرهدفمندانه این تصور بوجود آید که از هدف مشترک عدول می کنند.

دیپلمات ارشد روس خاطرنشان کرد: حتی نباید چنین تصوری بوجود آید که کسی سعی دارد نکات جدیدی به معامله هسته ای بیفزاید.  

 اولیانوف این توییت را در پاسخ به توئیت یک کاربر ایرانی نوشته که در آن خاطرنشان شده است که ایران اجازه نمی دهد در مذاکرات برجام موضوعات بیجا و بیمورد مطرح شود.  

این دیپلمات روس دو هفته پیش در توئیتی نوشت: بر اساس آخرین گزارش‌ها ایران آماده خواهد بود تا مذاکرات وین درباره احیای برجام را تنها پس از ۵ اوت(۱۴ مرداد)  از سربگیرد؛ (اما) سووال این است که دقیقا از چه زمانی؟  وی عنوان کرد: اگر توقف در گفت‌وگوها طولانی شود، مذاکره‌کنندگان شتاب‌آهنگ خود را از دست داده و روند گفت‌وگوها، طولانی‌تر از زمان مورد انتظار خواهد بود.

دیمیتری پولیانسکی سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد امروز در مورد توقف مذاکرات هسته ای وین و آغاز نشدن هفتمین دور از گفت و گوهای هسته ای گفت:دز قبال برجام مسئولیت خاصی داریم.

به گزارش ایرنا از وب سایت نمایندگی روسیه در سازمان ملل، دیمیتری پولیانسکی پنجشنبه شب در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: برجام فرزند ما است که مسئولیت خاصی در قبال آن داریم به همین دلیل است که ما فعالانه در مذاکرات وین شرکت داریم و تلاش می کنیم آمریکا و ایران را به پایبندی به برجام بازگردانیم.

پولیانسکی در ادامه گفت: ما نباید توالی رویدادها را فراموش کنیم، این واقعیت که ایران کمی از تعهد خود منحرف شد، پیامد مستقیم اقدام ایالات متحده در زمان خروج از برجام است.

پولیانسکی در توضیح ادامه روند مذاکرات هسته ای در وین افزود: کل فرایند مذاکره همانطور که می بینیم در درجه اول درباره نحوه بازگشت ایالات متحده به این توافق است. بسیاری از کارها توسط دولت های مختلف به ویژه توسط دولت ترامپ انجام شده یا گفته شده است، ما نمی توانیم آن چیزها را فراموش کنیم، ایرانیان نیز نمی توانند آنها را فراموش کنند.

مذاکرات برجام پس از شش دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده است.

در  آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین که یک ماه پیش برگزار شد، هیات‌ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود به منظور پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی جهت چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده‌اند، تاکید کردند.

در پایان این نشست، هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی درباره مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند تا برای دور هفتم مذاکرات آماده شوند. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید: مذاکرات وین در شش دور با قوت و کیفیت جلو رفت.  

وی با بیان اینکه احیای برجام به دلیل رویکرد آمریکا با تاخیر روبه‌رو شد و انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد، اظهار داشت: حالا باید منتظر باشیم دولت جدید مستقر شود. البته سیاست‌های کلی نظام تغییر نمی‌کند و دولت مجری دستورات نظام است. طبیعی است این گفت‌وگوها در مسیر عادی ادامه یابد.

رییس مرکز دیپلماسی‌ عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: مهم این است که منافع مردم و تصمیم های  عالیه نظام اجرا شود. لحظه‌ای که دولت آمریکا به تعهدات خود در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد و ایران راستی‌آزمایی کند، به تعهداتش برمی‌گردد. باید صبر کنیم دولت جدید مستقر شود.

در همین حال سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره زمان از سرگیری دور بعدی مذاکرات وین درخصوص احیای برجام تصریح کرد که روند گفت‌وگوها فراتر از مذاکرات رسمی وین جریان دارد و نشست کمیسیون مشترک هم در زمان مناسب منعقد خواهد شد.

«پیتر استانو» در نشست خبری در بروکسل گفت: همانطور که می‌دانید نماینده عالی (جوسپ بورل) نقش هماهنگی برجام را برعهده دارد و او با هماهنگی مشارکت کنندگان اقدام و تصمیم‌گیری می‌کند، لذا هر زمان که اعضا درباره ازسرگیری مذاکرات توافق کردند، گفت‌وگوها آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید این یک روند ادامه‌دار است و گفت‌وگوها و تعاملات دیپلماتیک فراتر از مذاکرات رسمی در وین جریان دارد. استانو خاطر نشان کرد: تاریخ بعدی نشست کمیسیون مشترک برجام مثل همیشه زمانی که مناسب باشد، اعلام می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که با افزودن موضوعات جدید به برجام مخالف است و چنین اقدامی را برنمی تابد.