نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با تأکید بر اینکه هدف مذاکرات برجام صرفاً احیای برجام است و نه چیزی کمتر یا بیشتر از آن، در خصوص هرگونه تلاش برای انحراف از این هدف هشدار داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه در پیامی توئیتری تأکید کرد که هدف مذاکرات وین فقط احیای برجام به شکل اولیه آن است.

این دیپلمات ارشد روس در حساب کاربری خود در توئیتر تصریح کرد: «هدف توافق شده مذاکرات وین عملاً احیای شکل اولیه برجام است، نه بیشتر و نه کمتر.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «همه مشارکت‌کنندگان [در مذاکرات وین] باید مراقب باشند که -حتی به‌طور غیرعمد- این تصور ایجاد نشود که آنها در حال منحرف شدن از این هدف مشترک هستند و تلاش می‌کنند چیز جدیدی را به توافق بیفزایند.»

روز چهارشنبه ششم مردادماه «کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که خود در مذاکرات وین حضور داشته است، در مصاحبه با پایگاه اینترنتیKHAMENEI.IR، در خصوص زیاده‌خواهی طرف‌های غربی در مذاکرات وین اظهار داشت: « در واقع، آمریکا و غربی‌ها به‌دنبال اهداف خاص خود بودند. این موضوع نشان داد که آن‌ها همچنان به تفاهم هسته‌ای به‌عنوان پلی برای ورود به سایر موضوعات غیرمرتبط مانند مسائل منطقه‌ای و موشکی نگاه می‌کنند. این‌ سری، حتی فراتر رفتند و اصرار کردند که خواسته‌‌شان به‌نوعی در متن گنجانده شود. هدفشان این است که از این طریق بلافاصله بعد از هر تفاهمی، سراغ این موضوعات بیایند و آن را جزئی لاینفک از تفاهم هسته‌ای تلقی کنند و زمینه را برای مداخلات خود در این حوزه‌ها فراهم کنند و هر کجا هم که به اهداف خود نرسیدند، ایران را مقصر معرفی‌کرده و زمینه را برای اعمال فشار به بهانه‌های دیگر بر ایران فراهم کنند.»

غریب‌آبادی در ادامه درباره مواضع قاطعانه جمهوری اسلامی ایران در برابر تلاش غربی‌ها برای گنجاندن بندهای جدید در برجام گفت: «مذاکرات صرفاً باید هسته‌ای باشد و طرح و بررسی هرگونه ایده‌ی غیرمرتبط باید از دستورکار حذف شود. حضور و نفوذ منطقه‌ای و موشک ابزار قدرت ایران است و به‌هیچ‌وجه قابل مذاکره نخواهد بود.»