باشگاه خبرنگاران/ رییس سابق بانک جهانی هشدار داد جنگ سرد بین غرب و چین می‌تواند مبارزه برای چالش‌های مهم دیگر در جهان را با مشکلات جدی مواجه کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اییان گلدین، نایب رییس سابق بانک جهانی نسبت به هر گونه جنگ سرد میان کشورهای غربی و چین هشدار داد. 

وی در این باره گفت: خصومت و دشمنی بین غرب و چین تنها غلبه بر مشکلات فعلی بشریت در دنیای امروز را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند و هیچ نتیجه دیگری ندارد. این تقابل که به بهانه حمایت از ناسیونالیسم انجام می‌شود نقطه مقابل تجارت جهانی است.

نایب رییس سابق بانک جهانی در ادامه تاکید کرد: این جنگ سرد مانع تلاش برای توقف همه گیری در جهان، رسیدگی به مشکلات مربوط به تغییرات اقلیمی و مقابله با تهدید‌های سایبری و بحران‌های مالی در جهان می‌شود. مبارزه با چالش‌های فعلی بشریت نیازمند همکاری همه کشور‌های جهان است.

گلدین که مشاور نلسون ماندلا، رییس جمهور آفریقا نیز بوده بر نقش حیاتی چین در حل چالش‌های جهانی تاکید کرد. وی در این باره اظهار کرد: هیچ مشکلی در جهان نیست که بتوان گفت چین نمی‌تواند در حل و فصل آن حضور داشته باشد. شکی نیست که قدرت چین در جهان رو به افزایش است و باید از این توانایی‌ها در جهت رفع مشکلات بشریت استفاده کنیم.

اظهارات گلدین در حالی مطرح شد که در روز‌های اخیر چین به انگلیس نسبت به استقرار نیرو‌های دریایی خود در دریای مورد مناقشه چین جنوبی هشدار داده بود. نیرو‌های دریایی انگلیس چند روزی می‌شود که در دریای چین مستقر شده اند و این امر موجب واکنش پکن شده است.

رسانه‌های دولتی چین هشدار داده اند انگلیس نباید سرنوشت نیرو‌های دریایی خود را در دریای چین به مخاطره اندازد.

دریای جنوبی چین به عنوان یک شاهراه مهم در جهان سالهاست مورد مناقشه دولت‌های چین و تایوان است. چین می‌گوید این آبراهه در حیطه قلمروی دولت پکن است و ورود به آن منوط به مجوز مقامات دولتی این کشور می شود؛ در حالی که کشور‌های غربی از جمله آمریکا و انگلیس به بهانه قوانین بین المللی رفت و آمد در آب‌های آزاد هر گونه ورود به این آب‌ها را برای خود بلامانع می‌دانند.