کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه تقویت پول ملی به‌عنوان فوری‌ترین و اساسی‌ترین اقدام اقتصادی دولت سیزدهم برای بهبود اوضاع باید باشد گفت: رئیسی جلوی «جیب‌بری ملی» به نام جبران کسری بودجه را بگیرد.

آقای رئیسی جلوی «جیب‌بری ملی» را بگیرید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به تقویت پول ملی به‌عنوان فوری‌ترین و اساسی‌ترین اقدام اقتصادی دولت سیزدهم برای بهبود اوضاع اظهار کرد: اقتصاددان‌ها در ایران همیشه یک مفروض ثابت دارند و آن اینکه دولت با کسری بودجه مواجه است. وقتی دولت با کسری بودجه مواجه شود، مجبور می‌شود از بانک مرکزی استقراض و اقدام به چاپ بدون پشتوانه اسکناس کند. با این سیاست، حجم نقدینگی و تورم زیاد می‌شود.

محمدکاظم انبارلویی با دروغ خواندن مفروض کسری بودجه دولت‌ها تصریح کرد: دولت‌ها هیچ‌گاه با کسری بودجه مواجه نبوده‌اند. دولت‌ها معمولا هنگام تدوین و ارائه لایحه بودجه به مجلس، بخش عظیمی از درآمدهای خود را که وفق اصول ۵۳ ، ۴۵ و ۴۹ قانون اساسی باید به‌عنوان پیش‌بینی درآمد باشد، لحاظ نمی‌کنند.

انبارلویی تصریح کرد: در لوایح بودجه معمولا سرفصلی به‌عنوان انفال در درآمدهای دولت وجود ندارد، درحالی‌که یکی از عمده‌ترین درآمدهای دولت، انفال است. در جدول شماره پنج که همه سرفصل‌ها و بخش‌های درآمد دولت در آن وجود دارد، به ردیفی به نام «عواید پادگانی» برمی‌خوریم. برای همین سال۱۴۰۰، دولت سه‌میلیارد تومان برای عواید پادگانی در نظر گرفته بود.

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به معنای «عواید پادگانی» افزود: عواید پادگانی یعنی دولت نان‌خشکی را که از پادگان‌ها بیرون ریخته می‌شود به‌عنوان جزء درآمدی خود، می‌فروشد. دولت با اینکه سه‌میلیارد تومان عواید فروش نان‌خشک پادگان‌ها را برای درآمدهای خود حساب می‌کند اما یک ریال از عایدی فروش روزانه دومیلیون بشکه به پالایشگاه‌ها را در لایحه بودجه نمی‌آورد. اقتصاددان‌های ما نسبت‌به اینکه چرا عایدی فروش نفت در داخل -که جزء اصلی‌ترین درآمدهای عمومی دولت است- در بودجه لحاظ نمی‌شود، پاسخی ندارند چون ذهنیت اقتصاددان‌های ما در حوزه اقتصاد کلان و خرد است و در حوزه مالیه عمومی، ورودی ندارند.

انبارلویی با اشاره به فوری‌ترین اقدام دولت رئیسی تاکید کرد: آقای رئیسی باید آن دسته از درآمدهای عمومی را که به‌واسطه جهل یا غفلت دولت‌های گذشته به‌ویژه دولت روحانی در پیش‌بینی درآمد بودجه لحاظ نمی‌شدند در لایحه بودجه سال آینده بیاورد که عمده‌ترین آن، فروش روزانه دومیلیون بشکه نفت به پالایشگاه‌هاست که پول عایدی آن، نقدی است.

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به دیگر منبع درآمدی دولت که در پیش‌بینی درآمد بودجه لحاظ نمی‌شود، گفت: ما بیش از ۱۰هزار معدن فعال در کشور داریم که از آن‌ها بیش از ۸۰نوع ماده معدنی استخراج می‌شود. این‌ها، طبق اصل۴۵ قانون اساسی جزء انفال یا درآمد عمومی حساب می‌شوند اما در لایحه بودجه تنظیمی در هشت‌سال گذشته و حتی قبل‌تر از آن، ردیفی به نام انفال وجود نداشته است. وقتی یک دولت در اثر جهل، غفلت یا بی‌سوادی اقتصاددان‌ها بخش عظیمی از درآمدهای خود را در بودجه نمی‌آورد، کسری بودجه رخ می‌دهد که در شرایط معمول و با لحاظ همین درآمدها، هیچ‌گاه نباید رخ بدهد که ما را مجبور کند به‌سمت اوراق قرضه یا وام برویم.

انبارلویی گفت: وقتی دولت‌ها برای جبران کسری بودجه، به چاپ اسکناس بدون پشتوانه دست می‌زنند، در واقع دارند به یک «جیب‌بری ملی» دست می‌زنند. این جیب‌بری در میان طبقات پایین و محروم جامعه با فاجعه همراه بوده است. کار دولت‌ها در این سال‌ها، معمولا مصادره اموال محرومان و مستضعفان به نفع سرمایه‌دارها بوده است. آقای رئیسی باید جلوی این جیب‌بری ملی به نام جبران کسری بودجه را بگیرد.

وی اضافه کرد: وقتی تورم ۴۴درصد است، صاحبان طلا و دلار و ملک پولدارتر می‌شوند و همین امر، شکاف میان فقیر و غنی را به‌دنبال می‌آورد. ما ۴۰سال است که کشور را اینگونه اداره کرده‌ایم و لازم است این وضعیت، در یک جایی خاتمه یابد.

انبارلویی گفت: آقای رئیسی باید در روز اول صدارتش، دیوان محاسبات در مجلس، سازمان حسابرسی در دولت و سازمان بازرسی کل را مامور کند تا پول‌هایی را که طبق قانون اساسی و قوانین معمول کشور جزء درآمدهای عمومی محسوب می‌شوند از حلقوم شرکت‌ها و بنگاه‌های خصوصی و دولتی دربیاورند و به درآمد عمومی اضافه کنند و برای اولین‌بار، یک بودجه بدون کسری در سال۱۴۰۱ را مدیریت کند. آقای رئیسی باید برای لایحه بودجه سال آینده، ردیفی به نام انفال یا درآمدهای عمومی را در نظر بگیرد.

منبع: روزنامه صبح نو