جوان آنلاین: پس از شلیک راکت‌ها از جنوب لبنان به سرزمین‌های اشغالی و پاسخ توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی، درگیری‌ها در مرز‌های دو طرف فروکش کرده، ولی ترس از فروریختن قواعد درگیری بین حزب‌الله و تل‌آویو، وزیر جنگ صهیونیستی را ناچار به استمداد از امریکا کرده تا از دولت لبنان بخواهد شلیک موشک به سوی سرزمین‌های اشغالی را متوقف کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مقامات اسرائیلی از تنش به وجود آمده با تهران نگران هستند که در صورت بروز درگیری، حزب‌الله جبهه جدیدی علیه تل‌آویو باز کند. پس از تنش دو روزه بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی، مقامات تل‌آویو دست به دامان میانجیگران خارجی شده‌اند تا از تشدید درگیری‌ها جلوگیری کنند. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی جمعه شب در تماس تلفنی با «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا درباره تحولات به وجود آمده بین لبنان و این رژیم گفتگو کرد. گانتس در این گفت‌وگوی تلفنی خواستار تشدید اقدامات ضدایرانی و مقابله با فعالیت‌های تهران در خاورمیانه شد. گانتس با آستین درباره تنش‌های اخیر در مرز لبنان نیز گفتگو کرد و گفت: «خواستار مداخله امریکا برای آتش‌بس از طرف لبنان هستیم». وی با این حال، در ژستی تهاجمی گفت: «آماده هرگونه سناریو هستیم و اقدامات خود علیه حزب‌الله برای حمایت از اسرائیلی‌ها ادامه خواهیم داد». این درحالی است که حزب‌الله روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «با ده‌ها راکت، اراضی اطراف پایگاه‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی در «مزارع شبعا» هدف گرفته شد.»

بنی گانتس همچنین جمعه شب در اظهاراتی به شبکه ۱۲ اسرائیل با بیان اینکه اوضاع لبنان هولناک است تهدید کرد: «می‌توانیم آن را بدتر کنیم». وزیر جنگ اسرائیل ضمن تأکید بر اینکه تل‌آویو منافعی در لبنان ندارد، تأکید کرد که اسرائیل جواب آتش‌بس را با آتش‌بس خواهد داد. او با این حال، بازهم تهدید کرد: «به حزب‌الله اجازه نمی‌دهیم علیه ماه دست به اقدامی بیهوده بزند و آن‌ها از این آگاهند.»

درگیری‌های مرزی پراکنده بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی دو روز طول کشید و به دلیل خودداری دو طرف از تشدید درگیری‌ها، تنش‌ها فروکش کرده است. مقامات اسرائیلی نمی‌خواهند قواعد درگیری با حزب‌الله را که از جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶، برقرار بوده، به هم بزنند. مقامات صهیونیستی بار‌ها اذعان کرده‌اند که در صورت بروز جنگ با حزب‌الله، روزانه هزاران موشک از لبنان به سمت اراضی اشغالی شلیک خواهد شد و این مسئله به شدت تل‌آویو را نگران کرده است، چرا که حزب‌الله تجربه جنگ در سوریه را دارد و توانمندی نیروهایش به مراتب نسبت به ۱۵ سال پیش افزایش یافته است. روزنامه «هاآرتص» روز شنبه در گزارشی نوشت که حمله موشکی صبح جمعه به سرزمین‌های اشغالی اقدامی استثنایی بوده و اسرائیلی‌ها نیز همانند سران تل‌آویو خواستار جنگ نیستند. به گفته یک کارشناس اسرائیلی، جنگ با حزب‌الله اجتناب‌ناپذیر است، اما این جنگ برای اسرائیل دردناک خواهد بود.

از طرفی، اسرائیل در هفته‌های اخیر ایران را به حمله به کشتی تجاری خود در ردیای عمان متهم کرده و خواهان مقابله جهانی با تهران شده است. حتی مقامات صهیونیستی مدعی شده‌اند که به این اقدام ایران به روش خودشان پاسخ خواهند داد. نگرانی‌ها از بروز تنش جدید بین تهران و تل‌آویو افزایش یافته است و صهیونیست‌ها نگران هستند در صورت درگیری احتمالی با ایران، حزب‌الله جبهه جدیدی را علیه تل‌آویو باز کند. حضور پرتعداد گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه صهیونیست‌ها را نگران کرده به همین دلیل، به‌رغم لفاظی جنگی آن‌ها از وارد شدن به درگیری واهمه دارند. درخواست مقامات تل‌آویو به بررسی حمله ادعایی ایران به کشتی اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل و عقب‌نشینی از پاسخ مستقیم حاکی از این است که صهیونیست‌ها هزینه درگیری با تهران را بهتر از هر زمان دیگری درک می‌کنند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه لبنان اعلام کرد که در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی، علیه این رژیم در شورای امنیت سازمان ملل شکایت می‌کند. به گزارش شبکه الجزیره، در بیانیه این وزارتخانه آمده است که حمله رژیم صهیونیستی نقض حاکمیت لبنان و منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های بین‌المللی است. انگشت‌ها روی ماشه

حملات راکتی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی با استقبال گروه‌های مقاومت منطقه همراه شده است. به دنبال پاسخ موشکی حزب‌الله لبنان به حمله هوایی رژیم صهیونیستی، جنبش مقاومت اسلامی نجبای عراق بیانیه‌ای را صادر و بر حمایت خود از مقاومت اسلامی لبنان تأکید کرد. به گزارش پایگاه خبری العهد، در این بیانیه با انتقاد از سهل‌انگاری و انفعال برخی طرف‌های منطقه‌ای در قبال رویکرد تجاوزکارانه اشغالگران امریکایی و اسرائیلی، آمده است: «سرانگشت رزمندگان مقاومت روی ماشه است و در آمادگی کامل به‌سر می‌برند؛ مجاهدانی که در هر میدانی حضور دارند تا طعم شکست و نابودی را به اراذل اشغالگر بچشانند.»‌جنبش نجبا ضمن تمجید از نیرو‌های حزب‌الله گفت که واکنش حزب‌الله حساب شده بود و ثابت کرد که این گروه از هیچ سرزنشی هراس ندارد و افزود: «این پاسخ نشان داد که اشغالگران به‌رغم همه تکاپوی‌شان برای بقا، در مسیری رو به زوال قرار دارند». سخنگوی جنبش انصارالله یمن هم حمایت و پشتیبانی خود از حملات توپخانه‌ای حزب‌الله به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را اعلام کرد. به گزارش شبکه روسیا الیوم، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن در توئیتی نوشت: «به مقاومت اسلامی در لبنان بابت شلیک ده‌ها موشک به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا در پاسخ به تجاوزات اخیر آن تبریک می‌گوییم.