فارس/ وزیر امور خارجه در دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک و تسهیل در گفتگوها بین طرف های افغانستانی به منظور پیشبرد روند صلح در این کشور اعلام کرد.

ایران میانجی طالبان و افغانستانی‌ها می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (یکشنبه) با «ژان آرنو» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان که در رأس هیأتی به منظور تبادل نظر با مقامات وزارت امور خارجه به تهران سفر کرده است، دیدار و گفتگو کرد.

* سیاست های نادرست قدرت های خارجی را از عوامل مهم وضعیت کنونی افغانستان 

در این دیدار ظریف با اشاره به وضعیت خطیر افغانستان و پیچیدگی رو به تزاید شرایط در این کشور، سیاست های نادرست قدرت های خارجی را از عوامل مهم وضعیت کنونی افغانستان برشمرد. 

وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک و تسهیل در گفتگوها بین طرف های افغانستانی به منظور پیشبرد روند صلح در افغانستان، حل مشکل این کشور را تنها از طریق گفتگوهای بین الافغانی خواند و افزود:جامعه جهانی می بایست موضع صریحی در حمایت از حل و فصل سیاسی بحران در افغانستان و محکومیت خشونت و نتایج آن اتخاذ کند. 

در این ملاقات نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز با تاکید بر اهمیت نقش جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای منطقه در کمک به روند صلح افغانستان اظهار داشت: هیچ کشور یا گروه محدودی از کشورها به تنهایی قادر به سامان دادن وضعیت جاری افغانستان نبوده و صرفا همکاری جمعی می تواند کاهش شدت اوضاع در افغانستان را به دنبال داشته باشد.

وی بر گفتگوهای بین الافغانی به عنوان تنها راه حل برای غلبه بر شرایط فعلی در افغانستان تأکید و مذاکرات خود در تهران را مفید و مهم ارزیابی کرد.

ژان آرنو خرداد سال جاری نیز به تهران سفر کرد و با ظریف دیدار و گفت و گو کرد.

وزیر امور خارجه در دیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان بر حمایت ایران از انجام گفت‌وگو‌های بین الافغانی و همچنین حفاظت از دستاوردهای مردم افغانستان طی سال‌های گذشته تأکید کرد.