جوان آنلاین: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، ارزیابی‌ها از لبنان را بسیار نگران‌کننده می‌داند: «در برابر چالش‌هایی هستیم که قبلاً آن‌ها را تجربه نکرده‌ایم.»

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اگرچه بنی گانتس فقط به یکی از چالش‌های پیش روی این رژیم اشاره کرده، اما از تهدید بی‌سابقه از داخل سرزمین‌های اشغالی که بگذریم، صهیونیست‌ها از چند ضلع دیگر هم در معرض تهدید‌های بی‌سابقه قرار گرفته‌اند. جدای از جبهه غزه که مدت زیادی است فعال شده، حالا برجسته‌ترین چالشی که گانتس به آن اشاره کرده، فعال شدن جبهه شمالی (لبنان) بعد از ۱۵ سال ثبات نسبی است. صهیونیست‌ها هفته قبل با تهدید مستقیم ایران، یک جبهه دیگر را هم فعال کردند، بماند که عراق و یمن هم بالقوه ظرفیت دارند که حلقه محاصره بی‌سابقه تل‌آویو را از شش جهت فعال کنند. به گزارش «جوان»، روز جمعه حزب‌الله لبنان با ده‌ها موشک اراضی اشغالی را هدف قرار داد. حالا شبکه صهیونیستی کان از نگرانی منابع امنیتی این رژیم درباره وخامت اوضاع با حزب‌الله و بروز یک تنش جدید خبر داده و از قول یک منبع امنیتی صهیونیست نوشته است: «اسرائیل به شدت به جنگ نزدیک شده است.» به گفته این منبع وضعیت آماده باش در امتداد مرز‌ها با لبنان ادامه دارد، اوضاع در لبنان نگران‌کننده است و همه درک می‌کنند که یک جبهه در مرز‌ها گشوده شده است. او می‌گوید که هرچند اسرائیل «قصد تشدید تنش را ندارد، اما در برابر ادامه شلیک موشک از لبنان تسلیم نمی‌شود و آماده تمام سناریو‌ها است.»‌بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم شنبه‌شب، تحولات لبنان را نگران‌کننده ارزیابی کرد و گفت: «ما در برابر چالش‌هایی هستیم که قبلاً آن‌ها را تجربه نکرده‌ایم و این چالش‌ها در آینده با ما خواهند بود. باید این مسئله را در جامعه جهانی مطرح کنیم.»‌اتحادیه اروپا اقدام لبنان علیه اسرائیل را محکوم کرده و در عین حال، با فراخوان طرفین به خویشتنداری به این تحولات واکنش نشان داد. آلون بن دیوید، کارشناس صهیونیست معتقد است که تقابل بعدی با حزب‌الله برای اسرائیل بسیار دردناک و متفاوت خواهد بود. البته ارتش اسرائیل این را می‌داند که شرایط اساساً تغییر کرده و شهرک‌نشینان نیز باید بفهمند که بعد از ۱۵ سال آرامش پس از جنگ دوم با لبنان، امسال واقعیت تغییر کرده است. یک منبع ارشد دیپلماتیک لبنانی درباره تحولات اخیر این کشور و تجاوزات رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی با اعلام اینکه این اتفاقات، جنگی نامحدود را به دنبال نخواهد داشت، گفت که حمله موشکی حزب‌الله به منزله یک هشدار برای صهیونیست‌ها بود.

صدا‌هایی که از دیگر اضلاع مقاومت در پی اقدام حزب‌الله علیه صهیونیست‌ها به گوش می‌رسد، زنگ هشدار دیگری برای صهیونیست‌ها درباره بیدار کردن موج دیگری در برابر رژیم است. جنبش النجبای عراق با اعلام اینکه رزمندگان مقاومت عراق آماده ورود به معادله بازدارندگی‌ای هستند که دبیرکل حزب‌الله آن را اعلام کرده، تأکید کرد که پاسخ حساب شده حزب‌الله ثابت می‌کند که رویکرد اشغالگری و تجاوزگری رژیم اشغالگر رو به پایان است. محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله نیز هر کدام در پیام‌های توئیتری جداگانه، موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی را به حزب‌الله تبریک گفتند تا تلویحاً آمادگی برای حضور در چالش احتمالی را تل‌آویو را گوشزد کرده باشند.

دو ماه بعد؛ اللد همچنان پرتنش

دو ماه و نیم بعد از جنگ ۱۱ روزه غزه، تل‌آویو در داخل سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ همچنان با چالش‌های آن روبه‌رو است. شهر اللد که در طول جنگ ۱۱ روزه به صحنه اعتراض عرب‌های اسرائیلی تبدیل شده بود، دوباره فعال شده به طوری که دیروز اعلام شد از سه ماه پیش تاکنون، ۲۳۸ فلسطینی فقط در این شهر بازداشت شده‌اند. دادستانی کل رژیم صهیونیستی ۴۱ دادخواست علیه جوانان فلسطینی تنظیم و ارائه کرده است. غسان منیر فعال سیاسی فلسطین درباره این بازداشت‌ها، از تحقیرعمدی پلیس و نیرو‌های اطلاعات رژیم صهیونیستی جوانان اللد، جوانان بازداشت شده، سخن می‌گوید و تأکید دارد که بازداشت‌های این جوانان کاملاً خودسرانه است و هیچ شهری در فلسطین، تاکنون به این شدت شاهد بازداشت نبوده است. علاوه بر این، با وجود ثبت ده‌ها مورد تجاوز شهرک‌نشینان به ساکنان عرب در اللد و دارایی‌های آن‌ها با حمایت پلیس و یائیر رفیفو، شهردار این شهر در دوربین‌های مداربسته، پلیس چند نفر از صهیونیست‌ها را بازداشت کرده است. همچنین، مراد شتیوی، مدیر اداره ویژه دیوار حائل و شهرک‌سازی در شمال کرانه باختری و هماهنگ‌کننده مقاومت مردمی در کفر قدوم از استفاده از تسلیحات ممنوعه علیه فلسطینیان سخن می‌گوید: «رژیم اشغالگر نمی‌خواهد مقاومت مردمی ادامه یابد و استان‌های مختلف فلسطین را در بر بگیرد و با تمام قدرتی که در اختیار دارد، در راستای سرکوب نقاطی که این شیوه مقاومت مردمی را در پیش گرفته‌اند، تلاش کرده و حتی در این مسیر از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی نیز استفاده می‌کند.» وی افزود: «سربازان رژیم اشغالگر در بسیاری از نقاط از جمله کفر قدوم در شرق قلقیلیه، بیتا، بیت دجن در نابلس و بیت امر در الخلیل از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی مختلفی استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها گاز اشک‌آور هستند که آن‌ها را مستقیماً به شرکت‌کنندگان در راهپیمایی‌ها شلیک می‌کنند، همچنین با نقض قوانین بین‌المللی انسانی از گلوله‌های فلزی با روکش پلاستیکی استفاده کرده و همچنین برای سرکوب راهپیمایی‌ها از گلوله‌های مدل «راجر» یا آنچه به «توتو» مشهور است و در نهایت از گلوله‌های واقعی و انفجاری استفاده می‌کنند..

نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه هفتگی کابینه علاوه بر رجزخوانی برای حزب‌الله، پای ایران را هم وسط کشید و گفت: «ما در مقابل شلیک موشک‌ها از لبنان چه عامل آن یک گروه فلسطینی باشد و چه دیگر گروه‌ها دست بسته نمی‌مانیم.» او مدعی شده که ایران و حزب‌الله وضعیت اقتصادی و سیاسی خطرناک لبنان را پیچیده‌تر می‌کند و تأکید کرد: «امکان ندارد اجازه بدهیم ایران همچنان با ثبات منطقه بازی کند بدون اینکه هیچ بهایی بپردازد.»‌حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در این مورد به فارس گفت: «در طول دو سال اخیر رژیم صهیونیستی در عرصه‌های نظامی و امنیتی و سیاسی با شکست‌های متعددی مواجه شده است و در عرصه میدانی شکستی که در غزه از رزمندگان فلسطینی متحمل شده و ناکارآمدی گنبد آهنین و افزایش ضریب آسیب‌پذیری رژیم صهیونیستی در برابر موشک‌های حماس و جهاد اسلامی مسائلی است که این رژیم با آن دست و پنجه نرم می‌کند.»‌او با تأکید بر اینکه اقدامات مشکوکی که در دریای عمان و بندر فجیره امارات صورت گرفت نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی درصدد اجماع‌سازی علیه ایران برآمده تا همه این ناکارآمدی‌ها را ناشی از نفوذ ایران جلوه دهد، تصریح کرد: «رژیم صهیونیستی قادر به جنگ علیه ایران نیست، زیرا اگر جنگی صورت بگیرد، پنج جبهه در منطقه علیه رژیم صهیونیستی گشوده خواهد شد، ولی امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی سعی می‌کنند از طریق شورای امنیت و صدور بیانیه و جریان‌سازی علی ایران، ایران را در این فرآیند زمانی انتقال قدرت منزوی کنند.»