شنبه شب گذشته استوار «یاسر طاهری» مامور جوان نیروی انتظامی، هنگام تعقیب خودروی سارقان منازل محله گاندی با شلیک از پشت سارقان از خودروی پوششی دیگر، به شهادت رسید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در پی وقوع چندین فقره سرقت منزل در محدوده کلانتری گاندی، دستگیری عاملان این سرقت‌ها به صورت ویژه در دستور کار ماموران کلانتری قرار‌داده می‌شود تا اینکه در ساعت واحد گشت کلانتری 103 گاندی به یک دستگاه خودروی وانت در خیابان جردن مظنون و برای بررسی موضوع به خودرو نزدیک که راننده آن به محض مشاهده مامور کلانتری به سرعت از محل متواری می‌شود که ماموران کلانتری اقدام به تعقیب خودرو می‌کنند و پس از دقایقی تعقیب و‌گریز در حالی که برای لحظاتی خودروی مظنونین در گره ترافیکی متوقف می‌شود مامور گشت کلانتری برای بررسی موضوع به خودرو مورد نظر نزدیک که از پشت هدف چند گلوله سرنشینان خودروی مشکی رنگی که از همدستان راننده وانت بودند، قرار گرفته و به شدت مجروح می‌شود.

مامور وظیفه‌شناس استوار یاسر طاهری پس از انتقال به بیمارستان به دلیل جراحات وارده و شدت خون ریزی به شهادت رسید.

هفته گذشته نیز یک سرباز دهه هشتادی اهل گلستان در تهران هنگام انتقال یک مجرم در حالیکه دستان سارق را برای خوردن غذا باز کرده بود با ضربات چاقوی او مواجه شد و به شهادت رسید، در همان روزها نیز یک مامور دیگر در یکی از شهرها با تیراندازی به گشت انتظامی جان باخت.

در همین حال جانشین ناجا هفته گذشته و در مراسم تشییع پیکر عبدالجبار مختوم‌نژاد شهید دهه هشتادی نیروی انتظامی، با تقاضای قصاص برای قاتل این سرباز جوان، اظهارداشت: دستگاه قضا حامی نیروی انتظامی است و آنچه مامور پلیس انجام می‌دهد مطالبه قانونی است.همین قانون اجازه نمی‌دهد که فردی بخواهد حین ماموریت یک پلیس، به مامور او تعرضی کند. اما متاسفانه برخی اوقات افرادی هستند که مفهوم و عمق قانون را درک نمی‌کنند.

سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده ناجا با اشاره به شهادت این سرباز پلیس اظهارداشت: یک شرور سرباز ما را به شهادت رساند، انتظار و مطالبه قانونی مردم این است که اگر فردی به مامور پلیس تعدی یا تعرضی کرد، قانون در موردش اجرا شود و اگر به یک مامور حین وظیفه تعرض شد، قاطع و محکم با فرد تعدی‌گر برخورد شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید از این اتفاقات عبور کرد، افزود: قانون، نحوه برخورد با قانون‌شکنان را تعیین کرده و باید بر اساس همان و با سرعت‌العمل با قاتل شهید مختوم‌نژاد برخورد شود. خواسته ما قصاص مجرم و در همان محل جنایت است.

سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در مراسم تشییع این سرباز شهید گفته بود: مجرمان آن‌قدر وقیح شده‌اند که با نخستین اقدام به روی ماموران امنیت سلاح می‌کشند، در هیچ جای دنیا اینگونه نیست، در کشور ما هزینه جرم به شدت پایین و امروز بدون تعارف به شدت کمتر شده است. باید با برخی از مجرمان برخورد صریح، جدی و قاطع شود، مجرمان اکنون کمتر احساس ترس می‌کنند که نباید این‌گونه باشد.

لزوم ورود قوه قضائیه برای حمایت جدی‌تر از ماموران

حین انجام وظیفه

در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا نیروهای پلیس برای حفظ امنیت و برخورد سلبی با سارقان و برهم زنندگان آرامش شهروندان دست باز‌تری دارند و برای حفظ جان خود از حمایت قانونی بیشتری برخوردار هستند، ماموران نیروی انتظامی عملا برای برخورد با سارقان و اشراری که به نظر می‌ر‌سد این روزها عملا جام مستی سرداده‌اند و از صدمه زدن و حتی به قتل رساندن ماموران حین خدمت هم پرهیز ندارند، دست به عصا حرکت می‌کنند.

به نظر می‌رسد ماموران حین برخورد با سارقان یا در عملیات تعقیب و‌گریز به دلیل خلا قوانین حمایتی بیشتر باید به فکر صدمه نزدن به سارقان و اشرار باشند تا برخورد سلبی و جدی، چراکه براساس قوانین موجود دست سارقان برای صدمه زدن به ماموران حین انجام وظیفه بازتر است و این خلا قانونی و احساس آزادی عمل برای مجرمان باید هرچه سریعتر با ورود قوه قضائیه پر شود.

در برخی موارد مشاهده می‌شود که فردی یا گروهی با بیش از 30 فقره سرقت و یا بعد از چندین بار بازداشت و گذراندن چندین سال در زندان به راحتی به جامعه باز می‌گردد و هر مرتبه با اراده و تجربه‌ای بیشتر از قبل به ادامه سرقت‌ها و برهم زدن آرامش مالی و روانی شهروندان می‌پردازد.

تا وقتی که خیال سارقان از دست بسته بودن پلیس از منظر قانونی در برخورد با ایشان راحت باشد و حتی بعد از بازداشت نیز مجازاتی سخت و بازدارنده در انتظار آنها نباشد امیدی به ترک دزدی، شرارت، مزاحمت و... از سوی این افراد نیست و این چرخه باطل از بین نخواهد رفت.