فردا/ ، نماینده پیشین مجلس نوشت: همگرایی قوا مقدمه خوبی برای انجام مذاکره‌ای مقتدرانه است و امید می‌رود در کوتاه‌ترین زمان، بهترین نتیجه به دست آید.

نقوی حسینی: همه‌چیز برای یک توافق خوب آماده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید حسین نقوی حسینی در یادداشتی نوشت: این روزها که سخن از دور جدید مذاکرات هسته‌ای آن هم در دولت آقای سید ابراهیم رئیسی به میان آمده است، ذکر چند نکته خالی از لطف نیست. نخست آنکه در مقطع کنونی شرایط در عرصه بین‌المللی متفاوت از گذشته است؛ به این معنا که در حال حاضر کشورهای اروپایی و البته آمریکا بیش از گذشته تمایل دارند که مذاکرات به نتیجه برسد و برای تحقق این مهم از سیاست کهنه چماق و هویج استفاده می‌کنند و از یک سو ایران را با وعده و وعید‌های مختلف روبه‌رو می‌کنند و از سوی دیگر می‌ببینیم که تهدیدهایی از سوی رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلستان صورت می‌گیرد تا ایران به هر نحو که شده پای میز مذاکره بیاید؛ بنابراین اتفاقا غربی‌ها به شدت در پی توافق با ایران‌ هستند و دیگر مانند سابق نیست که آنها از انجام مذاکره سرباز بزنند یا آمریکای دوران ترامپ با اصل مذاکره موافق نباشد.

موضوع دیگر آن است که اکنون همگرایی خوبی میان قوای مجریه، مقننه و قضائیه به وجود آمده است و همه قوا هم تأکید بر اجرای منویات مقام معظم رهبری دارند و حتما در این بین شورای عالی امنیت ملی هم بر این همگرایی و وحدت می‌افزاید. این شرایط مقدمه خوبی برای انجام مذاکره‌ای مقتدرانه است که امید می‌رود در کوتاه‌ترین زمان، بهترین نتیجه به دست آید. آقای رئیسی هم در مراسم تحلیف خود بیان کرد که از هر طرح دیپلماتیکی برای رفع تحریم‌ها استقبال می‌کند و به نظر همه‌چیز آماده یک توافق خوب است.

 

مسئله دیگری که باید به آن توجه داشت این است که رئیس‌جمهور جدید برخلاف دولت‌های یازدهم و دوازدهم مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهد. اکنون دولت ایران نمی‌خواهد از مذاکره برای رفع تحریم‌ها استفاده‌ای فرامتنی کند تا بتواند مثلا با آمریکا ارتباط ویژه‌ای برقرار کند. آقای رئیسی می‌گوید که «برای رفع تحریم‌ها» از هر طرح دیپلماتیکی استفاده می‌کند که این موضوع بسیار مناسب است.

آقای رئیسی در مناظره‌های انتخاباتی، در کنفرانس مطبوعاتی بعد از انتخابات، در سخنرانی مشهد و به تازگی در دو مراسم تحلیف و تنفیذ بیان کرد که در پس تعامل با تمام کشورها به جز رژیم صهیونستی که آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و آمریکا در قطع رابطه سیاسی به سر می‌بریم، خوهان ارتباط و تعامل و بهبود روابط دیپلماتیک هستیم و برای این منظور برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تصور می‌شد نیروهایی مانند آقایان امیرعبداللهیان و باقری که نام‌شان برای وزارت خارجه مطرح است، نیروهایی‌اند که باتوجه به سابقه‌ کاری‌ و تجربه‌شان می‌توانند از پس چنین مسئولیتی برآیند. از سوی دیگر دولت آقای رئیسی باید بتواند سفرای با انگیزه را به کار بگیرد تا برخلاف سفرای دولت آقای روحانی بتوانند در عرصه بین‌المللی پویا عمل کنند.

در آخر هم گفتی است که امید زیادی به عملکرد مثبت دستگاه دیپلماسی دولت آقای رئیسی می‌رود و بی‌تردید با تکیه به مبانی اصیل انقلاب و همگرایی کامل دستگاه‌های مختلف مسیر درخشانی پیش روی سیاست‌های ایران در حوزه خارجی خواهد بود.