فارس/ وزیر منطقه‌ای رژیم صهیونیستی گفت، این رژیم تماس‌های مستقیمی با عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس در خصوص ایران دارد و این موضوع باید به صورت جهانی حل شود.

وزیر صهیونیست: تماس‌هایی با ریاض و دیگر کشورهای عربی درباره ایران داریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«عیساوی فریج» وزیر منطقه‌ای رژیم صهیونیستی گفت، تماس‌هایی میان این رژیم و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی درباره پرونده ایران وجود دارد.

وی در گفت‌وگو با شبکه «الحره» مدعی شد: تماس‌‌های مستقیم و تفاهماتی با برادران در سعودی و کشورهای (حاشیه) خلیج (فارس) برای هماهنگی با تهدیدات ایران در جریان است، این موضوع تنها مربوط به اسرائیل و  سعودی نیست بلکه باید به صورت جهانی حل شود.

وی سپس مدعی شد، آرزو دارد یک روز بدون هیچ سختی و مشکلی برای ادای حج مستقیما به عربستان سعودی برود و اعتقاد دارد این فرصت به زودی فراهم می‌شود.

 

امارات

فریج در ادامه به تماس‌های زیاد با امارات در تمامی زمینه‌ها بر پایه روابط محکم میان دو طرف و نیز سفرهای متقابل در سطوح عالیرتبه اشاره کرد و گفت، نیت‌های صادقانه‌ای برای اجرای چندین پروژه بویژه در زمینه لوله‌های نفت، انرژی خورشیدی و منطقه صنعتی در مجاورت جنوب غزه و غیره دیده می‌شود.

امارات، بحرین و مغرب در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) رسما توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی امضا کردند.

در همین ارتباط، دو مقام بحرینی و صهیونیستی روز یکشنبه هفته جاری تفاهم‌نامه‌ای را با هدف مقابله با ایران در زمینه جنگ ایده‌ها امضا کردند. (جزئیات بیشتر)

اردن

وی درباره رابطه تل‌آویو با اردن گفت: متاسفانه ده سال گذشته شاهد نوعی بحران اعتماد بود و طی ماه‌های اخیر «نفتالی بنت» (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) برای اعتمادسازی به اردن رفت. همکاری در زمینه برنامه‌‌های اقتصادی مورد توجه دو طرف در زمینه آب و انرژی خورشیدی وجود خواهد داشت.

فریج افزود: بحران آب در اردن و منطقه بدون شک وجود دارد. با پروژه وصل کردن البحر المیت با خلیج ایلات در حدود بیست سال پیش موافقت شد اما به دلایل سیاسی و فنی این پروژه پیشرفت نکرد و همچنان در دفتر من در دست بررسی است. طی هفته‌های آینده تصمیمی گرفته خواهد شد که ابعاد بسیاری مهمی در نوع رابطه با برادران در اردن دارد.

اردن در سال جاری شاهد یک کودتای ناموفق بود که بنا به اذعان کارشناسان، هدف از  این کودتای نمایشی  که با کارگردانی رژیم صهیونیستی انجام شد، تغییر رفتار دولت امان در قبال تحولات منطقه و فرمان برداری هرچه بیشتر از سیاست‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بود.