مهر/ نیروهای دولتی افغانستان، تسلط طالبان میدان هوایی قندوز را که به منزله سقوط کامل این شهر است، تائید می کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش اسپوتنیک، نیروهای دولتی افغانستان گزارش ها درباره تسلط طالبان بر پایگاه نظامی ارتش را که در فرودگاه قندوز مستقر است؛ تائید می کنند.

تصاویری از حضور نیروهای طالبان در اطراف یا داخل این پایگاه (میدان هوایی) نیز منتشر شده است که نشان می دهد این گروه به یکی از بالگردهای ارتش نیز دست یافته است.

این در حالی است که دو روز پیش، طالبان مدعی تسلط بر مرکز ولایت قندوز شد اما نیروهای افغان می گفتند که شهر را به طور کامل واگذار نکرده اند و نبرد همچنان ادامه دارد. طالبان تقریباً دیروز مدعی شد که میدان هوایی قندوز را هم گرفته است.

طبق برخی گزارش ها، نیروهای طالبان در حال حاضر کنترل ۶۵ درصد از مناطق افغانستان را در اختیار دارند. طالبان همچنین مراکز ۱۱ ولایت را نیز تهدید به تصرف کرده اند تا بتوانند ارتباط کابل با نیروهای محور شمال را قطع کنند.

در حال حاضر، طالبان حملاتی را به «مزار شریف» مرکز ولایت بلخ و چهارمین شهر بزرگ افغانستان نیز آغاز کرده است. ولایت بلخ در مجاورت مرزهای ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان قرار دارد. سقوط بلخ ضربه‌ای دردناک به کابل خواهد بود زیرا به این ترتیب کنترل کل شمال از دست دولت خارج می‌شود.

از سوی دیگر، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه می گوید که گروه طالبان کنترل مرز افغانستان با ازبکستان و تاجیکستان را به دست گرفته است و رهبران این گروه قول داده اند که به کشورهای همسایه حمله نکنند.

طالبان در حالی کنترل مراکز ۸ ولایت عمدتاً شمالی افغانستان را در اختیار گرفته که امروز چهارشنبه، دوحه قطر میزبان نشست صلح افغانستان است به این امید که درگیری های نظامی که با موج گسترده ای از آوارگان همراه است، اندکی فروکش کند.