جعفر قادری با اشاره به اینکه احتمالا ۴الی ۵ نفر از وزرای پیشنهادی با رای عدم اعتماد مواجه می شوند، گفت: امیدوارم رییس جمهوری قبل از موعد بررسی صلاحیت ها در هفته آینده، اقدام به جایگزینی آن دسته از وزرای پیشنهادی کند که نظر مساعد نمایندگان را جلب نکرده اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با عبور از ساعات ابتدایی بعد از ارائه لیست وزرای پیشنهادی به نظر می رسد، آرام آرام پازل ذهنی نمایندگان در خصوص ۱۹ نفر معرفی شده، کامل تر می شود و نمایندگان تصویر جامع تری از نحوه مواجهه خود با این لیست به دست می آورند. در شرایطی که در ساعات ابتدایی بعد از ارائه لیست، اغلب نمایندگان در تماس خبرنگاران برای گفتگو در خصوص کیفیت افراد پیشنهادی، درخواست وقت بیشتری می کردند، اما از روز پنج شنبه، نمایندگان تحلیل دقیق تری از چند و چون لیست پیشنهادی به دست آوردند و آن را در گفتگو با رسانه ها به زبان آوردند. پایش محتوایی خبرنگار اقتصادآنلاین از دل گفتگو با دامنه وسیعی از نمایندگان که اغلب در کمیسیون های اقتصادی و راهبردی عضویت دارند، حاکی از آن است که بسیاری از نمایندگان در خصوص گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد، رویکرد روشنی دارند و این انتخاب را موجه ارزیابی می کنند. این روند اما در خصوص برخی دیگر از حوزه های اقتصادی، آموزشی و راهبردی با اما و اگر، همراه است. در این میان برخی نمایندگان معتقدند که حداقل ۳ و حداکثر ۵الی ۶فرد از چهره های معرفی شده، قادر به اخد رای اعتماد از نمایندگان نخواهند بود. راهکار پیشنهادی مجلس به دولت برای حل این مشکل جایگزینی چهره هایی توانمندتر با افرادی است که امکان اخذ زای اعتماد آنها بعید است.

نماینده مردم شیراز در مجلس در خصوص واکنش مجلس به وزرای معرفی شده گفت:  واقع آن است که وزرای پیشنهادی، انتظارات نمایندگان، کارشناسان و حتی افکار عمومی را برآورده نکردند. انتظار داشتیم کابینه ای قوی تر، توانمندتر و با کارنامه هایی مناسب تر معرفی شوند. هرچند در این لیست، افرادی توانمند و دارای صلاحیت نیز حضور دارند، اما بخشی از افرادی که به عنوان وزرای پیشنهادی معرفی شده اند، واجد ویژگی های لازم برای به دست گرفتن سکان هدایت وزارتخانه های مربوطه نیستند.

قادری در تبیین چرایی این عدم تناسب ها گفت: در واقع این افراد سنخیتی با حوزه هایی که به عنوان وزیر معرفی شده اند، ندارند و قادر نخواهند بود، مطالبات مردم و کارشناسان را پاسخ دهند. جمع بندی های اولیه نیز حاکی از آن است که  حداقل ۴الی ۵نفر از افرادی که معرفی شده اند، نمی توانند رای اعتماد نمایندگان را به دست آورند. به نظرم نیاز است این افراد با چهره هایی توانمندتر جایگزین شوند تا کابینه ای تاثیرگذارتر در این برهه حساس شکل بگیرد.

منبع: اقتصاد آنلاین