فارس/ یک دیپلمات ارشد سابق هند انتخاب «حسین امیر عبداللهیان» از سوی «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران برای تصدی وزارت خارجه ایران را ستود.

تعریف و تمجید دیپلمات هندی از گزینه پیشنهادی برای وزارت امور خارجه ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«ام کی بادرا کومار» سفیر سابق هند در ترکیه و ازبکستان در توییتی نوشت: «برخی احمق‌ها متوجه نیستند که اولویت شماره نخست آیت الله رئیسی اعراب همسایه است. او بارها و بارها به صراحت این مسئله را اعلام کرده است . رئیسی وزیر امور خارجه‌ای را انتخاب کرد که دارای صلاحیت فوق العاده‌ای برای انجام این کار چالش برانگیز است، که برای امنیت خلیج فارس بسیار مهم است.»

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل و معاون پیشین وزارت امور خارجه گزینه پیشنهادی آیت الله  سیدابراهیم رئیسی برای تصدی دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم است.

حسین امیرعبداللهیان متولد ۱۳۴۳ در شهر دامغان، دارای مدرک کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه در سال ۱۳۷۰، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل در سال ۱۳۷۵ و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران و مسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی است.

مشاور وزیر خارجه در سال ۱۳۹۵، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵)، مدیرکل خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه (۱۳۸۹)، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین (۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹)، رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه (۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶)، معاون مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه (۱۳۸۵)، معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور عراق ( ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵)، معاون اداره اول سیاسی خلیج فارس وزارت امور خارجه (۱۳۸۰)، کارشناس و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد (۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰) و کارشناس سیاسی اداره اول خلیج فارس وزارت امور خارجه (۱۳۷۱) از جمله سوابق کاری این دیپلمات ارشد است.

سید ابراهیم رئیسی ۳۱ خرداد ماه در نشستی خبری درباره سیاست خارجی دولتش گفت: «دنیا باید بداند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود، به برجام هم محدود نخواهد شد. با همه دنیا و همه کشورهای دنیا به عنوان یک اصل، تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد، ان‌شاءالله و در مذاکرات، هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، این مذاکره حتما مورد حمایت خواهد بود.

وی گفت افزود که اولویت ایران ارتباط با همسایگان خواهد بود و نسبت به کشورعربستان هم درباره بازگشایی سفارتخانه‌ها بین دو کشورهیچ مانعی از طرف جمهوری اسلامی نیست.