باشگاه خبرنگاران/ خبرنگار الجزیره از توافق پنهانی رئیس جمهور افغانستان، آمریکا و طالبان برای واگذاری قدرت خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بر این اساس، خبرنگار الجزیره که سران و افراد مسلح طالبان را در کاخ ریاست جمهوری در کابل همراهی می‌کرد، اعلام کرد: بر اساس آنچه که یک مقام دولتی در افغانستان و منابعی در طالبان گفته اند، تصرف استان‌ها به دست طالبان، تصرف ارگ ریاست جمهوری، استیلاء بر تجهیزات نظامی و ... همه و همه بر اساس توافقی بود که از شش ماه پیش میان دولت آمریکا، دولت افغانستان و طالبان انجام شده است. رئیس جمهور افغانستان هم بر تمامی اتفاقات در استان‌ها اشراف داشت و از آن‌ها آگاه بود.

خبرنگار الجزیره افزود: من خودم از آقای آندر که محافظ شخصی اشرف غنی بود پرسیدم گفت اشرف غنی بعد از ظهر امروز (روز یکشنبه) کاخ ریاست جمهوری را ترک کرد و ما غافلگیر شدیم. البته آندر گفت اشرف غنی توافق سه جانبه را از ما مخفی نگه داشته بود، ولی وقتی کاخ ریاست جمهوری را به مقصد فرودگاه ترک کرد بلافاصله ما نیز کنترل شرایط را از دست دادیم و نمی‌دانستیم چه کنیم، محافظان اشرف غنی او را و او نیز ما، کشور و مردم را رها کرد و در پی سرنوشت خود رفت. آنچه مشخص است اشرف غنی در نوشته اش همانی را تکرار کرده است که آقای آندر و مقامات طالبان گفته اند.

وی ادامه داد:، اما این اتفاق برای برخی در داخل حکومت مثل حامد کرزای، رئیس جمهور سابق و عبدالله عبدالله، رئیس کمیته آشتی ملی غافلگیر کننده بود، زیرا آنان می‌گفتند اشرف غنی مدعی بود از کاخ ریاست جمهوری خارج نمی‌شود مگر آنکه جسدش را از اینجا بیرون ببرند.