باشگاه خبرنگاران/ منشی ویژه رئیس جمهور پیشین افغانستان مسئول تحویل کاخ ریاست جمهوری به گروه طالبان بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

همراهی منشی ویژه اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان با سران طالبان در ورود به ارگ ریاست جمهوری در کابل یکی از صحنه‌های قابل تامل در اتفاقات اخیر افغانستان است.

شبکه الجزیره در گزارشی اختصاصی از داخل کاخ ریاست جمهوری با اعلام این خبر، تصاویری را منتشر کرد که منشی ویژه اشرف غنی را با لباس متفاوت در کنار سران طالبان نشان می‌دهد.

خبرنگار الجزیره افزود: حضور یک مقام نزدیک به اشرف غنی در جمع اعضای طالبان بیانگر آن است که چگونه قدرت در افغانستان منتقل شده است. منشی ویژه اشرف غنی گفته است بر اساس توافقی که شده بود در کاخ ریاست جمهوری باقی ماند تا کاخ را به طالبان تحویل دهد.

وی گفت: از اینکه قدرت بدون خونریزی منتقل شده است خرسندم، من در کاخ ماندم و اشرف غنی به همراه خانواده و برخی از مسئولان با دو بالگرد کاخ را به مقصد تاجیکستان ترک کردند. وقتی به فرودگاه رسیدم تضمین‌هایی به من داده شد و بر اساس همین تضمین ها، ماموریت تحویل گرفتن کاخ از اشرف غنی و واگذاری آن به طالبان به من واگذار شد به این امید که کاخ از اقدامات خرابکارانه مصون بماند.

منشی ویژه اشرف غنی سپس کلید کاخ را به یک مقام امنیتی طالبان به نام روحانی تحویل می‌دهد و دو طرف با هم مصافحه می‌کنند. ضمن اینکه او در ادامه با دیگر مقامات امنیتی طالبان که در کنار او حضور دارند هم مصافحه می‌کند. پس از آن هیئت امنیتی طالبان به گشت زنی در کاخ مشغول می‌شوند.

یکی از صحنه‌هایی که توجه دوربین الجزیره را به خود جلب می‌کند جمع کردن پرچم افغانستان از داخل ارگ ریاست جمهوری است که در عرف سیاسی به معنی پایان یک دوره تاریخی در کشور است. منشی ویژه اشرف غنی در ادامه در دفتر مخصوص اشرف غنی را به روی طالبان باز می‌کند و سران طالبان وارد دفتر می‌شوند. نکته قابل توجه در دفتر، دستور کار مکتوب رئیس جمهور است که به دو بخش تقسیم می‌شود، کار‌هایی که انجام شد و روی آن خط کشیده شد و کار‌هایی که باقی ماند و در واقع عمر ریاست اشرف غنی کفاف انجام شدن آن کار‌ها را نداد.