مدارا/ عضو حزب اتحاد ملت و از کنشگران اهل سنت در واکنش به حمایت‌های اخیر مولوی عبدالحمید از حضور طالبان در افغانستان گفت: «متاسفانه بعضی اظهارنظرها و موضع‌گیری‌ها بدون این که مورد بررسی یا فهم دقیق قرار گیرد باعث ایجاد موج اعتراضات و انتقادات و ایرادهایی می‌شود و بعضا بی‌حرمتی‌هایی هم به دنبال دارد.»

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جلال جلالی زاده ادامه داد: «به هر حال نمی‌توان نادیده گرفت که مسائل مربوط به حقوق بشر و مسائل انسانی و دغدغه‌هایی از این دست در مورد کشورهایی که با مردم‌شان پیوند‌های مذهبی و ملی و اشتراکات فرهنگی داریم، برای ما و مردم کشورمان از اهمیت به سزایی برخوردار است. اگرچه اتفاقات افغانستان یک موضوع داخلی برای این کشور به حساب می‌آید و نیازی نیست ما در مورد مسائل داخلی آنها اظهارنظر کنیم اما در این میان تحرکات کشورهای خارجی را نیز باید در نظر گرفت و البته وضعیت به خطر افتاده حقوق بشر در این کشور را نیز نباید نادیده انگاشت.»

این نماینده مجلس ششم در مورد اظهارنظر اخیر مولوی عبدالحمید توضیح داد: «مولوی عبدالحمید واقعیت امروز افغانستان را بازگو کرده‌است. او معتقد است که طالبان مثل گذشته نیست. نماینده‌هایی از طالبان پیش‌تر با مولوی عبدالحمید تماس گرفته‌بودند و مولوی هم آنها را نصیحت کرده‌ بود که باید مطابق با واقعیت‌های امروز پیش بروند. ایشان گفته‌بود که امروز با گذشته فرق کرده و باید نسبت به حقوق زنان، اقوام و مذاهب و مسائل حقوق بشری نگاه امروزی داشته‌باشند.»

جلالی‌زاده ادامه داد: «طالبان هم گفته‌بود که ما قطعا طالبان گذشته نیستیم و تحولات روز دنیا را زیر نظر داریم و قطعا اگر به حکومت برسیم حقوق شهروندی را رعایت می‌کنیم. مولوی عبدالحمید هم در این راستا صحبت کرده‌ و ابراز امیدواری کرده تا قوانین اسلامی اجرا شود. عده‌ای اما بدون آنکه متوجه سخنان مولوی بشوند در فضای مجازی به او حمله کردند. او انسان آزاده‌ و طرفدار حقوق بشر، زنان، اقوام و مذاهب است و اظهارنظرش به معنای طرفداری از خشونت و ارتجاع و تضییع حقوق شهروندان نبوده و نیست.»

جلال جلالی‌زاده در پاسخ به این سوال که «در روزهای گذشته انتشار اخبار و تصاویر از رفتار طالبان در افغانستان نشان داده که آنها تغییری نکرده‌اند و همچنان به اعمال خشونت عریان می‌پردازند، آیا اظهارات مولوی عبدالحمید به معنای به رسمیت شناختن این خشونت نیست»، اظهار کرد: «مگر در خودی‌ها طالبان نداریم؟ همین کسانی که حقوق مردم را پایمال می‌کنند، آزادی زنان را پایمال می‌کنند، حقوق اهل سنت را ضایع می‌کنند،‌ هنوز بعد از ۴۳ سال نمی‌گذارند یک وزیر یا استاندار اهل سنت باشد چه افکاری دارند؟ طالبان که فقط تصویری نیست که در افغانستان می‌بینیم. طالبان یعنی هر فکر و دیدگاه اسلامی و غیراسلامی،‌ شیعه و سنی که معتقد به تسامح و تساهل نباشد، آزادی را از دیگران سلب کند و رفتارهای ضد حقوق بشری و نافی عدالت انجام دهد.»

او همچنین ادامه داد: «در هر صورت تسلط گروهی که به اسلام خشونت‌طلب معتقد هستند و اعتقادی به دموکراسی ندارند، آزادی زنان و جوانان و فضای مجازی و مسائلی از این دست را به رسمیت نمی‌شناسند به ضرر کل منطقه تمام می‌شود. امیدوارم این مسائل مورد توجه قرار گیرد و اگر قرار است طالبان بر افغانستان مسلط شود، طالبان ضد آزادی و حقوق بشر و عدالت نباشد.»

این نماینده اسبق مجلس در پایان تاکید کرد: «امیدوارم برادران و خواهران افغانستانی ما از خشونت نجات پیدا کنند. من نمی‌دانم چقدر می‌شود امروز آینده سیاسی افغانستان را قضاوت کرد یا نه چرا که بازیگران منطقه و کشورهای مختلف در نظام بین‌المللی دخالت‌های زیادی در افغانستان دارند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. امیدوارم تحولات افغانستان به نفع ملت‌شان باشد.»