انتخاب/ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: در پی بروز وقایع اخیر در کشور افغانستان، تاکنون هیچ پناهجو و آواره‌ای از این کشور به مرزهای خراسان رضوی مراجعه نکرده است.

معاون استاندار: هیچ پناهجوی افغانستانی به مرزهای خراسان رضوی مراجعه نکرده
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: در پی بروز وقایع اخیر در کشور افغانستان، تاکنون هیچ پناهجو و آواره‌ای از این کشور به مرزهای خراسان رضوی مراجعه نکرده است.

محمدعلی نبی‌پور افزود: البته به دنبال تحولات همسایه شرقی، افرادی از مرز دوغارون با گذرنامه و از مسیر قانونی وارد استان شده اند که این اقدام به شکل معمول و در چهارچوب قانونی بوده است.

وی گفت: اینکه استانداری پیش‌بینی‌هایی برای اسکان احتمالی افراد پناهنده از افغانستان در خراسان رضوی انجام دهد منوط به تصمیم کشوری است اما باید توجه داشت هنوز اقدام خاصی در این راستا به دلیل عدم وجود پناهنده در مرزهای خراسان رضوی صورت نگرفته است.

نیروهای طالبان از خردادماه امسال حضور و تسلط خود بر شهرستان های مختلف در استانهای غربی افغانستان از جمله هرات را گسترش دادند و از آن تاریخ به آرامی بر شهرستان های مختلف استان هرات مسلط شدند تا اینکه جمعه گذشته با ورود به شهر هرات، مرکز این استان مهم و صنعتی در غرب افغانستان را به تصرف خود درآوردند.

پس از شدت یافتن درگیری ها در غرب افغانستان و تسلط کامل طالبان بویژه بر شهر یک میلیون نفری هرات، بیم هجوم پناهجویان از این منطقه به سمت مرزهای خراسان رضوی احتمال می رفت که مسوولان خراسان رضوی این موضوع را رد کرده اند.

شمار اتباع خارجی دارای مجوز اقامت در استان ۶.۸ میلیون نفری خراسان رضوی ۳۲۰ هزار نفر است که بیشتر این افراد ساکن مشهد هستند. همچنین تعداد مهاجران خارجی غیرمجاز این استان بر اساس برآورد نهادهای رسمی حدود ۷۰ هزار نفر اعلام شده است.