فارس/ «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه هنگام دفاع از تصمیم دولتش برای پایان دادن به مأموریت نظامی در افغانستان تصریح کرد مأموریت واشنگتن هیچ‌گاه «ملت‌سازی» در افغانستان یا «ایجاد یک دموکراسی یکپارچه و تمرکزیافته» نبوده است.

بایدن: از پیشروی سریع طالبان غافلگیر شدیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «می‌خواهم به همه یادآوری کنم چطور به اینجا رسیدیم و منافع آمریکا در افغانستان چیست. ما تقریباً ۲۰ سال پیش به افغانستان رفتیم، با اهدافی مشخص که عبارت بود از دستگیر کردن آنهایی که ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ما حمله کردند و حصول اطمینان از اینکه القاعده نمی‌تواند از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله مجدد به ما استفاده کند.»

او اضافه کرد: «ما این کار را انجام دادیم. ما القاعده در افغانستان را به شدت تضعیف کردیم. هیچ‌گاه از تلاش برای یافتن اسامه بن‌لادن دست نکشیدیم و او را پیدا کردیم. این اتفاق یک دهه پیش رخ داد.»

جو بایدن در ادامه تصریح کرد: «مأموریت ما در افغانستان هیچ‌گاه قرار نبود ملت‌سازی باشد. مأموریت ما هیچ‌گاه قرار نبود ایجاد یک دموکراسی تمرکزیافته و یکپارچه باشد.»

او تصریح کرد: «تنها منفعت ملی حیاتی ما در افغانستان امروز هم همانی است که همیشه بود: جلوگیری از وقوع یک حمله تروریستی دیگر به خاک ایالات متحده آمریکا.من سال‌هاست گفته‌ام که مأموریت ما بایستی مأموریتی محدود و بر مبارزه با تروریسم متمرکز باشد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گزارش‌های پیشتر منتشرشده مبنی بر اینکه دولت او از پیشروی سریع نیروهای طالبان در افغانستان غافلگیر شده را تأیید کرد.

او بعد از بیان اینکه می‌خواهد با مردم آمریکا صادق باشد گفت که تسلط طالبان بر افغانستان سریعتر از پیش‌بینی‌های دولت او اتفاق افتاده که دلیل آن هم تسلیم شدن رهبران افغانستان و نجنگیدن نظامیان ارتش بوده است.

بایدن همچنین با بیان اینکه تا کنون ۴ دولت آمریکا درگیر جنگ افغانستان بوده‌اند گفت که قصد نداشته خاتمه مأموریت آمریکا در افغانستان را تحویل دولت پنجم بدهد. او گفت می‌داند که تصمیمش در این خصوص با انتقادهایی همراه خواهد بود و گفت: «جو بایدن، در سخنرانی خود درباره افغانستان با بیان اینکه می‌داند از تصمیمش برای خارج کردن نظامیان آمریکا انتقاد خواهد شد تصریح کرد: «من رئیس‌جمهور ایالات متحده هستم و مسئولیت این کار به عهده من است.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت که قصد ندارد اشتباهات گذشته آمریکا را تکرار کند. او خطاب به کسانی که از تصمیمش انتقاد می‌کنند گفت: «انتظار دارید چند نسل از دختران و پسران آمریکا را به افغانستان بفرستم؟»

بایدن با یادآوری اینکه ارتش افغانستان حاضر به جنگ با طالبان نشده گفت: «ما نمی‌توانیم در جنگی بمیریم که خود نیروهای افغانستانی نمی‌خواهند در آن باشند.»

جو بایدن مدعی شد که آمریکا نزدیک به یک تریلیون دلار برای ارتش افغانستان هزینه کرده و تمامی امکانات را برای مقابله با طالبان در اختیار آنها قرار داده اما نمی‌توانسته به آنها اراده جنگ بدهد.

جو بایدن در بخشی از سخنانش به طالبان هشدار داد در فرایند تخلیه نیروهای آمریکایی اخلال ایجاد نکند. او گفت چنانچه طالبان این کار را انجام دهد، آمریکا فوراً و با زور پاسخ خواهد داد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در بخشی از اظهاراتش مدعی شد «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان پیشنهاد تعامل دیپلماتیک با طالبان و رسیدن به سازش با این گروه را نپذیرفته است.