باشگاه خبرنگاران/ مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: مدتی پس از حضور آوارگان افغانی در اسکان‌های موقت در مرزهای ایران، با هماهنگی وزارت امور خارجه به خاک خود باز‌می‌گردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسین قاسمی با اشاره به وضعیت کشور افغانستان و هجوم آوارگان افغانی به مرزهای کشورمان اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که ما به صورت مستمر در بررسی‌هایمان داریم وضعیت امنیتی، سیاسی، اجتماعی و تحولات در کشورهای همسایه است.

قاسمی بیان کرد: مسئله امنیت کشور بر مرزها اثرگذار است و موضوع افغانستان خارج از این بحث نیست؛ از زمانی که مذاکرات مطرح بود ما این موضوعات را پیگیری می‌کردیم. رفته رفته شرایط تغیر کرد و این مسئله مطرح می‌شد که اگر شرایط افغانستان بغرنج شود، ما با حضور و هجوم مردم افغانستان به سمت مرزهایمان مواجه می‌شویم.

وی افزود: طبیعتا باید این موضوع در قالب یک برنامه منسجم با هماهنگی همه دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی و اقدامات لازم اجرا می‌شو تا ما با شرایط بغرنج مواجه نشویم. به هر حال احتمال هرنوع اقدام ضد امنیتی در پوشش مباحث مرتبط با ورود آوارگان افغانستانی رقم بخورد.

مدیرکل امور مرزی اظهار کرد: بنابر تدابیر ابلاغی، ما طرحی را مبنی بر اسکان موقت آوارگان افغانستانی تهیه کردیم که پایه این طرح بر این اساس بود که ما اگر با سناریوی هجوم آوارگان افغانی مواجه شدیم، بتوانیم آنها را در مرزهایمان ساماندهی کنیم‌؛ همچنین از آنها پذیرایی شود و امکانات در اختیار آنها قرار بگیرد و مسائل بهداشتی در بحث کرونا برای آنها تهیه شود تا با هماهنگی وزارت امور خارجه و کشور افغانستان آنها به خاک خود برگردند.

قاسمی تصریح کرد: محوریت اسکان موقت با سازمان مدیریت بحران بود بدلیل اینکه این مسئله یک بحران در ابعاد انسانی بود.

وی درباره طرح اسکان موقت آوارگان افغانستانی افزود: این طرح در سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی ابلاغ و هماهنگی‌های لازم در سطح استان انجام و در نزدیکترین نقطه مشترک مرزی بین ایران و افغانستان پیش‌بینی شد و این افراد به انجا هدایت شدند.

مدیرکل امور مرزی درباره آمار حضور آوارگان افغانستانی در اسکان‌های موقت مرزهای ایران اظهار کرد: چون این آوارگانی که به پناهگاه‌ها هجوم آوردند، مستمر در حال رفت و برگشت بودند و آمار درستی از آنها در دست نیست؛ اما آمار عدد بالایی نیست بدلیل اینکه عمده افرادی که به کشور ما پناه آوردند افرادی بودند که مسئولیت نظامی، دولتی و... داشتند. آنها روز اولی که به اسکانهای موقت آمدند تقریبا همان روز به کشور خود بازگشتند.