فارس/ در ادامه موجی از انتقادات از رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص وضعیت فعلی افغانستان، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا خواستار استیضاح «جو بایدن» شد.

گراهام: بایدن باید استیضاح شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در پی تحولات اخیر افغانستان و قدرت گرفتن طالبان که بسیاری آن را نتیجه سیاست‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در خروج شتابزده از این کشور غرب آسیا می‌دانند، «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه خواستار استیضاح رئیس‌جمهور ایالات متحده شد.

بنا بر گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، گراهام تصریح کرد که ایالات متحده وظیفه دارد تمامی شهروندان آمریکایی را به همراه مترجمان و پیمانکاران افغان را که به آمریکا کمک کرده‌اند، با احترام از افغانستان خارج کند.

وی در گفت‌وگو با برنامه «فاکس اند فرندز» تصریح کرد: «اگر یک آمریکایی را (در افغانستان) جا بگذاریم، اگر تمامی آن افغان‌هایی که برای کمک به ما گام برداشتند، بیرون نیاوریم، به نظر ما جو بایدن، طبق قانون اساسی مرتکب جرم و جنایت بزرگی شده است و باید استیضاح شوند».

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. وال‌استریت‌ژورنال، ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای «بازسازی افغانستان به شکل یک دموکراسی مدرن» دانسته است.

با قدرت گرفتن طالبان، موجی از انتقادات علیه بایدن به دلیل سیاست شتابزده در خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به راه افتاده است و بسیاری وی را مسئول این فاجعه انسانی که در افغانستان به وجود آمده، می‌دانند.

با این حال، بایدن بارها تأکید کرده است که به هیچ عنوان از خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان پیشیمان نبوده است و قصد نداشته به صورت نامحدود این جنگ را ادامه دهد.

طبق این گزارش، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا متعهد شده است که حدود شش هزار شهروند آمریکایی باقیمانده در افغانستان را از این کشور خارج کند.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش کرد، در حالی‌که تلاش‌ها برای تخلیه شهروندان آمریکایی و کشورهای دیگر از افغانستان تسریع بخشیده شده است، دولت ایالات متحده روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که ۱۲ کشور از اروپا، غرب آسیا و آسیای مرکزی اجازه می‌دهند که شهروندان آمریکایی و کشورهای دیگر که از کابل خارج شده‌اند از قلمرو آن‌ها عبور کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بحرین، دانمارک، آلمان، ایتالیا، قزاقستان، کویت، قطر، تاجیکستان، ترکیه، امارات عربی متحده، انگلیس و ازبکستان ترانزیت آمریکایی‌ها و در برخی شرایط شهروندان کشورهای دیگر را از طریق قلمروهایشان آغاز کرده‌اند یا به زودی آغاز می‌کنند.