شهروندآنلاین: سیدابراهیم رئیسی عصر شنبه و بعد از سخنان موافقان و مخالفان درباره کلیات برنامه و کابینه معرفی‌شده به مجلس اظهار کرد: «یکی از مشکلاتی که غیر از موضوع معیشت و کسب‌وکار در کشور داریم، آسیب دیدن اعتماد مردم است و این اعتماد باید برگردد و بازسازی شود. برگشت این اعتماد در گرو عمل به وعده‌هاست.»

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس‌جمهوری افزود: «عمل به وعده‌ها می‌تواند اعتماد را بازسازی کند و برگرداند و بنای بنده به عنوان یک خدمتگزار و دولت این است که به وعده‌ها عمل کنم. شما هم در مجلس شورای اسلامی مساعدت کنید، در کمیسیون‌ها و صحن که دولت موفق شود به وعده‌های خود عمل کند.»

رئیسی گفت: «این همان جلوه از صداقت است که مردم می‌بینند. آنچه که گفته می‌شود، عمل می‌شود و اعتماد بازسازی خواهد شد. من چه در دوره انتخابات و چه در جلسات بعد از انتخابات عرض کردم بنای من عمل به وعده‌هاست و آن هم با یک ادعا نمی‌شود اثبات کرد جز اینکه مردم ببینند که دولت و وزرا و مسئولین مربوطه به وعده‌هایشان عمل کردند.»

رئیس‌جمهوری افزود: «به آنچه عرض کردم، اعتقاد دارم و از خداوند برای عمل به وعده‌ها مدد می‌گیرم. اینکه کسی تصور کند این وعده در واقع برای دوره انتخابات بوده است که هیجان ایجاد کند، نه این‌گونه نیست، چراکه ما در محضر خداوند متعال و شهدا هستیم، سخنی که می‌گوییم باید قابل باور و بنای بر عمل باشد. این نقطه محوری است که مطرح شده و مطرح خواهد شد.»

او درباره برنامه‌های خود گفت: «آنچه تقدیم مجلس کردم یک برنامه خلاصه چند صفحه‌ای بود و  برنامه کلان را بعدا تقدیم می‌کنم. آنچه به عنوان برنامه دولت سیزدهم تقدیم مجلس شد همه آنچه که در برنامه بود در آن چند صفحه گنجانده نمی‌شد و چند صفحه داده شد که رویکردهای برنامه در آن باشد که خلاصه آن را قرائت کردم. بنابراین برنامه کوتاه‌مدت و آنی ۶۵ صفحه با اولویت مسائل پیش‌روی دولت مانند کرونا و بازار سرمایه و کسری بودجه است.»

برنامه مفصلی تا چند روز آینده تقدیم نمایندگان می‌شود

رئیسی یادآور شد: «در محضر رهبر معظم انقلاب عرض کردم که آن ۶۵ صفحه یک برنامه کوتاه‌مدت و فوری است، برنامه دولت سیزدهم با ۳۰ مسأله کشور که برخی از آنها مسائل دستگاهی نیست، بلکه فرابخشی و وزارتخانه‌ای به آن پرداخته شده است. هم مسأله و هم مشکل و راهکارهای برون‌رفت در آن مشخص شده است. با این قید یک مسئول مستقیم برای هر کدام از وزارتخانه‌ها شناخته شده است و زمان‌بندی هم شده است.»

او گفت: «بنابراین به طور مفصل قضیه به عنوان برنامه تحولی برنامه سیزدهم تا چند روز آینده خدمت همه نمایندگان تقدیم می‌شود و در جریان قرار خواهید گرفت. این برنامه در یک مرحله عنوان پیش‌نویس دارد و در مرحله دیگر نظرات نمایندگان و متخصصان و نخبگان نهایی خواهد شد.»

رئیس‌جمهوری گفت: «مانند آنچه که به عنوان سند تحول در قوه قضائیه اقدام کردیم، منتها سند تحول در دولت طبیعتا مفصل‌تر و با موضوعات متنوع‌تر است که گستره دولت را دربرمی‌گیرد.»

رئیسی عنوان کرد: «مسأله بعدی، مسأله مسئولیت هر کدام از اعضای دولت به صورت عام و تیم اقتصادی به صورت خاص است، هر شخصی دارای مسئولیتی است و باید نسبت به مسئولیت خود پاسخگو باشد. اگر ما گفتیم تیم اقتصادی و هماهنگی، این به معنای رفع مسئولیت از احدی نسبت به مسئولیت خودش نیست. وزیر، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی، صمت همه مسئولیت دارند، باید در مقابل خداوند، قانون، مجلس و رئیس‌جمهوری پاسخگو باشد. اما این جمع نیازمند هماهنگی و همکاری است، یعنی همان موضوعی که شما از آن نگران هستید، مسأله عدم هماهنگی تیم اقتصادی تبدیل به هماهنگی شود.»

رئیسی بیان کرد: «بنابراین نسبت به سفره مردم همه دولت مسئولیت دارد. نه یک فرد خاص. من مسئولم، معاون اول مسئول است و نسبت به هر بخشی، وزیر مربوطه هم مسوول است.»

او خاطرنشان کرد: «به دلیل انجام هماهنگی میان تیم اقتصادی که عزیزان نگویند دولت در مسائل اقتصادی دچار چندآهنگی شد که بعضا در دولت‌ها این گله‌مندی مطرح بوده است برای اینکه آهنگ واحدی برای همه بخش‌ها باشد، هماهنگی هم در کنار کار اقتصادی تعریف کردیم. معنای آن این است وگرنه هر کدام از وزیران صاحب‌نظر هستند و در حوزه کاری‌ خودشان اختیار قانونی دارند، اما این همکاری، هم‌افزایی و هماهنگی را رقم خواهند زد.»

رئیسی در ادامه درباره موضوع بانک‌ها و نظام بانکی گفت: «یکی از برنامه‌های دولت‌ها اصلاح نظام بانکی بوده و شما هم حق دارید بگویید دولت‌های مختلف این بحث را مطرح کرده‌اند. مسأله بانک‌ها، مسأله بسیار مهم و محوری و دغدغه است و باید این مسأله را حل کنیم.»

او بیان کرد: «در این زمینه هم برای بانک‌ها و هم بانک‌های خصوصی راهکارهایی را بررسی کرده‌ایم، حتما وزیر مربوطه، بانک مرکزی و تیم اقتصادی هم نگاه‌هایی دارند. لازمه آن این است که با همکاری مجلس و کمیسیون اقتصادی به نظر مشترکی برسیم که نظرات و دیدگاه‌ها به میدان اقدام و عمل برسد.»

 بانک مرکزی باید نقش نظارتی جدی‌تری داشته باشد

رئیس‌جمهوری افزود: «این نکته‌ای است که هم دولت‌ها گفته‌اند و هم در نگاه‌های متخصصان اقتصادی، باید نظام بانکی را با همکاری مجلس و صاحب‌نظران اقتصادی و خود عزیزان ما که در نظام بانکی مشغول هستند، در کشور اصلاح کنیم.»

رئیسی با بیان اینکه برای اصلاح نظام بانکی باید گام‌های موثری برداریم، گفت: «بانک مرکزی از حالت توصیه‌کننده که فقط به بانک‌ها توصیه کند، باید خارج شود و جایگاه نظارتی جدی پیدا کند و نظارت آن همراه با یکسری از پیگیری‌های جدی باشد.»

او خاطرنشان کرد: «وقتی جدیت این کار در میدان عمل روشن و مشخص شود، بانک مرکزی نظارتش بر  فقط توصیه نیست، بلکه توصیه همراه با اقدام و عمل است. این از ضرورت‌هایی است که حتما باید نسبت به بانک‌ها صورت بگیرد و جزو برنامه‌های دولت هم خواهد بود و ان‌شاءالله پیگیری کنیم.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی گفت: «می‌دانید که وضع صندوق‌های بازنشستگی چه خبر است و اینکه اگر بودجه صندوق کم باشد یا نباشد، چه اتفاقی می‌افتد. قرار بود صندوق‌های بازنشستگی چه جایگاهی داشته باشد و امروز در کجا قرار دارد.»

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه در شاخص‌های اقتصادی تردید و ابهام وجود دارد و این شاخص‌ها نیازمند بازنگری است، تصریح کرد: «شاخص‌های اقتصادی برای اندازه‌گیری حتما نیازمند یک بازنگری جدی است و این شاخص‌ها بعد از راستی‌آزمایی استفاده می‌شود. یعنی شاخص‌های اقتصادی نخست باید اصلاح و راستی‌آزمایی شود و بعد مورد استناد مجلس قرار بگیرد.»

استفاده از توانمندی زنان در کابینه و وزیران خلاصه نمی‌شود

او با تأکید بر استفاده از توانمندی بانوان گفت: «استفاده از این ظرفیت ارزشمند را دولت مورد توجه قرار داده و خواهد داد. دیدیم که این ظرفیت می‌تواند در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نقش‌آفرین باشد، پس حتما مورد توجه دولت خواهد بود. از موضوع استفاده از نقش‌آفرینی زنان که برای دولت می‌تواند کارساز باشد، غفلت نکردیم و نخواهیم کرد.»

رئیسی با بیان اینکه استفاده از وجود زنان در وزیران و کابینه خلاصه نمی‌شود، گفت: «استفاده از این ظرفیت در جای‌جای کشور به عنوان زنان نقش‌آفرین که تاکنون بودند و ما هم به اثرگذاری آن اعتقاد داریم، انجام خواهد شد.»

او همچنین گفت: «درباره استفاده از اقوام و قومیت‌های مختلف در استان‌ها باید بگویم از همه ظرفیت‌ها برای اداره کشور استفاده می‌کنیم. در کشور، استان‌ها، مناطق و قومیت‌های مختلف، ظرفیت‌های ارزشمند و قابل توجهی در میان اهل سنت و جوانان وجود دارد و ما در برابر خانواده‌های اهل سنت و شیعه هر دو مسئولیت داریم.  چه تفاوتی دارد جوان برومند کارآمدی در گوشه‌ای از مملکت با مدرک فوق‌لیسانس یا دکترا بیکار باشد از این قوم یا گویش باشد یا از آن قوم و گویش. دولت و رئیس‌جمهوری برای همه مردم است از هر گویش و قوم فرقی ندارد ترک یا لر باشد یا بلوچ و عرب و عجم.»

 نسبت به همه مردم مسئول هستیم

رئیسی تأکید کرد: «نسبت به همه مسئول هستیم چه کسانی که به این دولت رأی دادند و چه کسانی که به این دولت رأی ندادند و دولت در قبال همه آنها و نسبت به توجه به همه حقوق مردم مسئولیت دارد، حتی ایرانیان خارج از کشور.»

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «ایرانیان خارج از کشور هم مانند ایرانیان داخل کشور از حقوقی برخوردارند و دولت در برابر آنان مسئولیت دارد، چون آنان به این کشور و به سرزمین مادری خود تعلق دارند و اولین جایی که ایرانیان خارج از کشور می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، در وطن خود و سرزمین پدری و مادری‌شان است.»

او اضافه کرد: «در برابر مسائل ایرانیان خارج از کشور مانند امنیت، حقوق اساسی، احوال شخصیه و بسیاری از این موارد مانند مسائل امنیت یک ایرانی در داخل کشور مسئول هستیم و وزارت خارجه و شورای‌عالی ایرانیان باید سازوکاری دنبال کند و آنها بدانند حقوق‌شان در کشور و سرمایه‌گذاری آنان در کشور تأمین خواهد شد.»

رئیس دولت سیزدهم ادامه داد: «استفاده از ظرفیت عظیم نیروهای کشور و جوان کارآمد مورد توجه خواهد بود و من توصیه‌ام به همه مدیران کشور این است که با تمام وجود از این ظرفیت‌ها استفاده شود.»

رئیسی گفت: «در سامانه‌ای که فعال کردیم خیلی از اسامی بارها در آن تکرار شده بود و برای همه وزارتخانه‌ها پیشنهادهای زیادی داشتیم. اسم برخی از افراد برای بعضی از وزارتخانه‌ها بیش از ۵۰ تا ۶۰ بار تکرار شد. نسبت به آقای زلفی‌پور و عبدالملکی و خیلی از دوستان و مردم نسبت به آنها پیشنهادهایی در مدیریت‌های مختلف داشتند، چراکه فقط نگفتیم برای وزارت بلکه برای مدیریت‌های مختلف نظر خواستیم.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به بحث ایثارگری وزیران پیشنهادی گفت: «در مورد سابقه ایثارگری نمی‌خواهند ریا شود، اما بعضی از همکاران از ایثارگران و خانواده شهدا هستند و این افتخاری برای دولت است که وزیران آن جزو خانواده شهدا و ایثارگران و چهره‌های ارزشمند هستند.»

رئیسی ادامه داد: «نام دکتر عین الهی ۵۰ بار برای پست‌های مختلف در این سامانه تکرار شد. ایشان از چهره‌های انقلاب و کارشناس در جامعه پزشکی است که  شخصیت علمی و شخصیت اجرایی دارد و از همه مهم‌تر دلدادگی او به انقلاب و نظام و ارزش‌هاست که حاضر است خطر کند و از آبروی خود مایه بگذارد و پای کار انقلاب بایستد. ما پزشک‌های ارزشمندی داریم، اما عین الهی مورد نظر بسیاری از پزشکان و جامعه پرستاری بود که مطالب را به من منتقل کردند که امیدواریم در این سمت او بتواند موفق باشد.»

او بار دیگر با اشاره به برنامه دولت سیزدهم با بیان اینکه برنامه‌ها هم به صورت کیفی و هم کمی قابل اندازه‌گیری است، گفت: «هم برنامه و هم مسئول برنامه و هم زمان برنامه و هم همکاران مشخص شده است. به زودی برنامه قطعی را خدمت شما تقدیم می‌کنیم که از ناحیه خود شما قابل پایش و اندازه‌گیری است که کجا اجرایی است.»

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «دل‌مان می‌خواهد این مطالبه‌گری از ناحیه خود نمایندگان و فرهیختگان در کشور باشد، به نحوی که در این دوره آزمون و خطا نداشته باشیم و بتوانیم همه مواردی که پیگیری می‌شود و استفاده از همه تجربیات که دنبال کنیم. یعنی هم متولی و هم زمان‌بندی مشخص است، مثل آنچه در قوه قضائیه دنبال کردیم و به عنوان یک برنامه تحولی مورد عنایت رهبری و بسیاری از فرهیختگان قرار گرفت.»

 لیست اموالم را به رهبری اعلام کردم

رئیسی افزود: «در مجلس قانون تصویب کردید، این قانون با گذشت چند سال اجرا نشد، زمانی که من به قوه قضائیه آمدم، گفتم باید آیین‌نامه این قانون تهیه شود. دوستان آیین‌نامه تهیه کردند و اشکالی که داشتند این بود که موادی از این قانون ابهام دارد که البته گفتم ابهام قانون به معنای عدم اجرای آن نباید باشد، بلکه باید اجرایی شود، آیین‌نامه را تصویب کردیم، سامانه را راه‌اندازی کردیم، بسیاری از مسئولان اموال‌شان را اعلام کردند و این سامانه به کارش ادامه داده است.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «اعتقاد و باور ندارم اگر قانون ابهام داشت، باید آن را متوقف کرد، با تعامل با مجلس بسیاری از ابهامات قابل رفع است، به سوابق نگاه کنید، ما اموال را اعلام کردیم، ضمن اینکه برای اینکه قانون را اجرا کنیم، خودمان ابتدا اموال را اعلام کردیم، در آن زمان که رئیس قوه قضائیه بودم، باید این موضوع را به رهبری اعلام می‌کردم که من اولین نفری بودم که این کار را انجام دادم.»

رئیسی یادآور شد: «نسبت به دولت هوشمند باید شفاف‌سازی صورت گیرد که این جزو برنامه‌های دولت است، شفاف‌سازی به سلامت دولت و نظارت ویژه و نمایندگان دولت کمک می‌کند. من به شفاف‌سازی عقیده دارم، از جمله شفاف‌سازی‌ها این است که باید سامانه جامعی را برای بخش‌های اقتصادی دولت تشکیل داد، این از بسیاری از کاستی‌ها پیشگیری خواهد کرد. این شفافیت برای مردم، صادرکنندگان و واردکنندگان و ناظران امر را تسهیل می‌کند.»

او در ادامه به موضوع منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: «مسأله منابع طبیعی و اراضی که دولت مدعی مالکیت آنهاست، بسیار مهم است، شما اقدامات من در دستگاه قضائی را شاهد بودید که در قوه قضائیه موضوع منابع محیط‌زیست را دنبال کردم، حفظ محیط‌زیست از مسائل مهم در کشور است و در محوریت وزارتخانه‌های مربوطه قرار دارد.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تولید واکسن مسأله‌ ما در موضوع کرونا به عنوان اولویت و اولین اولویت ما در کشور است، اظهار داشت: «تولید واکسن داخلی اولویت ماست، ما همزمان با افزایش واکسن داخلی، واکسن از خارج وارد می‌کنیم، باید ظرف مدت کوتاهی واکسیناسیون عموم مردم را پیگیری کنیم، پیگیری‌های ما از  خارج کشور در حال دنبال شدن است، ما این موضوع را در دستور کار قرار دادیم، نه به صورت هفتگی بلکه به صورت روزانه، واکسینه کردن مردم از اولویت‌های دولت است، امیدواریم تا قبل از فرارسیدن فصل سرما واکسیناسیون را در کشور اجرایی کنیم.»

رئیس دولت سیزدهم درباره موضوع مناطق محروم گفت: «مناطق محروم از مواردی است که در برنامه توسعه ششم آمده و حتما در برنامه توسعه هفتم به عنوان یکی از محورها مورد تأکید قرار خواهد گرفت. در برنامه دولت ما هم همین‌طور است، مسأله مناطق محروم امری است که نباید از آن غفلت کرد. البته همه مناطق مورد توجه ما است، اما مسأله مناطق محروم در اولویت است و حتما برای آن برنامه داریم.»

او با اشاره به مسأله ساختارهای موازی گفت: «ساختارهای موازی در دولت حتما بودجه و امکانات را هدر می‌کند و وضعیت پیچیده‌ بروکراسی نمی‌گذارد کارمان را آنچنان که باید دنبال کنیم. مسأله ساختارهای موازی به صورت محوری جزو تشکیلات است.»

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «ما در مسأله کارمندان در ادارات خرید خدمت، شرکتی، پیمانی، استخدام رسمی را داریم که در یک اتاق 7-6 نفر نشسته‌اند، هم حقوق‌های آنها و هم ارتباطات سازمانی و کارهای سازمانی آنها متفاوت است، بنابراین مسأله کارکنان دولت جزو اولویت‌های ما است. یک وقتی هم یک نظام هماهنگ پرداخت در کشور تصویب شد که در ادارات به آن نظام ناهماهنگ پرداخت می‌گفتند، حقیقت هم همین بود.»

عدالت در پرداخت برای دولت بسیار مهم است

او با بیان اینکه عدالت در پرداخت برای دولت بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: «اگر یک قشر حقوق‌شان اصلاح می‌شود، باید به حقوق اقشار دیگر هم توجه شود. من به نمایندگان می‌گویم که موکلان شما در سراسر کشور هم از شما و هم از من به عنوان خدمتگزارشان توقع دارند اگر به یک قشر توجه می‌کنیم، تصور نکنیم که این قشر تمام کشور است، باید به اقشار دیگر هم توجه کنیم وگرنه به یک قشر توجه می‌شود و به اقشار دیگر توجه نمی‌شود.»

رئیسی بیان کرد: «اینکه من در برخی جلسات گفته‌ام متناسب‌سازی حقوق دریافتی با تورم امری است که باید شامل همه دستگاه‌ها شود، یعنی متناسب‌سازی حقوق دریافتی مشخص شود.  این یکی از جلوه‌های عدالت است. ما کسانی را داریم که دکترا دارند و به عنوان کارمند کار می‌کنند و در همان جا، آقا یا خانمی همین مدرک را با کارآمدی خاص خودش دارد و در نوع پرداخت متفاوت است، در همه ادارات و سازمان‌ها و بخش‌ها هم هست.»

رئیس‌جمهوری خطاب به نماینده مجلس گفت: «برای اصلاح بسیاری از مسائل، کشور بهترین فرصت را دارد، به نظر من همکاری دولت و مجلس می‌تواند بسیاری از گره‌ها که در کشور تبدیل به یک مسأله شده است را باز کند.»

 اجرای عدالت اساس تحول در دولت است

او اضافه کرد: «با همکاری مجلس و بسیاری از دلسوزان در دانشگاه‌ها و محافل علمی می‌توان اقدام کرد. ما هم آمادگی داریم اگر کار کاملا کارشناسی‌شده و مبتنی بر قوانین و مقررات باشد در میدان، اجرا کننده باشیم و باکی نداریم چه به ما بگویند و چه نگویند.»

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «اجرای عدالت مشکلاتی دارد، اما به ما آموختند و در سیره ائمه هم هست، پس برای اینکه هم خودمان و هم امکانات‌مان را برای اجرای عدالت هزینه کنیم، آمادگی داریم. اجرای عدالت می‌تواند اساس تحول در دولت را شکل دهد و آن وقت خواهید دید که سنی، شیعه، روستایی و شهری و نخبه اجتماعی راضی خواهند بود.»

رئیسی تصریح کرد: «برای ما مهم این است که عدالت را اجرا می‌کنیم، ممکن است عده‌ای از ما ناراحت شوند، اما آنچه برای ما مهم است رضایت عموم مردم و شهروندان است. کسانی که نسبت به آنان تکلیف داریم و بر گردن ما حق دارند و ما باید وظیفه تکلیفی خود را انجام دهیم.»

او همچنین درباره تمرکززدایی یا تمرکزگرایی گفت: «این کار به کارشناسی نیاز دارد، ما موافقیم این اختیارات را نه تنها به استانداران، بلکه به برخی روسای کل و فرمانداران و بخشداران هم در حوزه خود اختیاراتی داد و این حرف درستی است، اما باید کارشناسی دقیق شود تا بتوانیم به استاندار، فرماندار، بخشدار و مدیرکل اختیار دهیم تا کاری را که می‌تواند، انجام دهد. این همکاری و احساس مسئولیت برای انجام بیشتر و بهتر کارهای ستادی در ستاد را فرصت بدانیم و گام‌هایی برای اجرای عدالت برداریم.»

ظرفیت‌های تولیدی غیرفعال در کشور فعال شود

رئیس دولت سیزدهم اظهار کرد: «از همین تریبون در محضر نمایندگان مردم عرض کردم تعامل با همه کشورهای دنیا به ویژه همسایگان را جزو سیاست خارجی خود می‌دانیم به ویژه زمینه‌ای که برای تبادل اقتصادی و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی وجود دارد. کشور تولیدات و بازار بسیار خوبی در منطقه دارد، اگر دیپلماسی اقتصادی فعالی داشته باشیم، می‌تواند زمینه را برای صادرات فراهم کند.»

او با بیان اینکه صادرات موجب افزایش تولید و رونق تولید و به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید می‌شود، گفت: «باید حتما ظرفیت غیرفعال تولیدی را در کشور فعال کنیم. ۴۰درصد ظرفیت کارخانه‌های ما غیرفعال است که باید فعال شود و نیازمند اقدام جدی و فوری است.»

رئیسی اضافه کرد: «فعال کردن واحدهای تولیدی غیرفعال، اشتغال زیادی به همراه دارد و مراجعاتی را که شاهد هستیم به اشتغال تبدیل می‌شود که نیاز به کار جمعی پیگیرانه دارد و با بررسی‌هایی که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌شود، کاملا قابل اقدام و عمل است.»

رئیس‌جمهوری مجلس را بهترین هیأت‌های مستشاری برای دولت توصیف کرد و گفت: «در مجلس مجموعه‌ای از نخبگان، کارشناسان و صاحب‌نظران هستند که می‌توانند مشاوران امینی برای همه دولت‌ها باشند و این ظرفیت ارزشمند کشور باید مورد توجه قرار بگیرد.»

رئیس دولت مردمی درباره مسأله معرفی وزیران پیشنهادی و چگونگی بررسی وضعیت این افراد گفت: «صبح در بخش آغازین جلسه عرض کردم برای اینکه بتوانیم به نیروهای کارآمد، فسادستیز و مردمی برسیم چه طریقی را طی کرده‌ایم و به این معنا نیست که اگر وزیری معرفی شد مسئولیتش با افراد، گروه و جریانی است که او را معرفی کرده‌اند.»

او ادامه داد: «مسئولیت ما برای بررسی و پیگیری و شناخت نسبت به شخصیت آن فرد و توانایی اینکه بتواند این کار عظیم را در جایگاه وزیر انجام دهد، سر جای خود است و من فقط خواستم روش کار را توضیح دهم تا در جریان روش کار قرار بگیرید.»

رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد که بخش‌های مختلف و مردم که امروز امید بستند این دولت بتواند مشکلات را رفع و گره‌ها را باز کند، این امیدها روزبه‌روز افزایش پیدا کند و افزایش این امیدها به این صورت است که در عرصه عمل و اجرا بتوانیم به تعهدات عمل کنیم و به آنچه گفتیم پایبند باشیم.

او تأکید کرد: «همه اقوام عرب، ترک، ‌بلوچ، لر و عجم بدانند که سمت و سوی دولت، صادق اللحن و صادق القول است و برای اجرا و عمل می‌کوشد. اما شاید برخی از اقدامات زمان‌بر باشد و مردم توقع دارند کارها زودهنگام و محسوس انجام شود.»

رئیسی با اشاره به اصلاحیه برنامه بودجه ۱۴۰۰ گفت: «تیمی را مأمور اصلاحات برنامه ۱۴۰۰ کرده‌ام و بودجه ۱۴۰۱ هم برای نخستین بار در دولت ما بسته می‌شود. بودجه ۱۴۰۱ را طوری تنظیم می‌کنیم که مشکلاتی که امروز کشور با آن مواجه است، به حداقل ممکن برسانیم.»

استاندار ویژه برای استان‌های با مشکلات جدی انتخاب می‌شود

او با تأکید بر اهمیت بورس و سهام عدالت تصریح کرد: «بورس و سهام عدالت در دستور کار است، به ویژه در بحث جاماندگان سهام عدالت، بحثی را که مدتی در مجلس مطرح است هم با همکاران و مجلس دنبال می‌کنیم. البته نمایندگان باید کمی حوصله کنند تا وزیران مشغول کار شوند و با اعتماد مجلس و تسلط بر کارشان بتوانند مشکلات را رفع کنند.»

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «مشکلاتی که بیان شده در مناطق مختلف و محروم مانند خوزستان، لرستان، سیستان‌وبلوچستان و بخش‌های دیگر مناطق محروم، به طور خاص مورد توجه دولت است و قرار است استان‌هایی که مشکلات جدی دارند، استاندار ویژه انتخاب کنیم تا در جلسات دولت هم حضور پیدا کنند یا اینکه نماینده خاص انتخاب کنیم و از اختیاراتی که قانون اساسی داده، استفاده می‌کنیم تا هر روز شاهد یک مسأله در استان‌هایی مانند خوزستان و سیستان‌وبلوچستان نباشیم.»

او ادامه داد: «این اعطای اختیار به صورت خاص به این استانداران یا دعوت از آنان در جلسات هیأت دولت، جزو برنامه‌های مورد توجه دولت خواهد بود.»

رئیسی با اشاره به  هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: «هدفمندسازی یارانه‌ها قانون است که باید آن را اجرا کنیم مگر اینکه پیشنهاداتی برای اصلاح قانون یا اصلاح هدفمندسازی یارانه‌ها باشد که در دولت بررسی خواهد شد و این کار را به کار کارشناسی در مجلس تبدیل می‌کنیم.»

رئیس دولت سیزدهم ارائه طرح توسط مجلس را حق نمایندگان دانست و اظهار کرد: «هیچ کس نمی‌تواند بگوید این حق نیست و در قانون هم آمده و جزو اختیارات شما نمایندگان است، اما توصیه ما به شما این است و طرح‌هایی که به مجلس داده می‌شود، در مقدمات کار با همکاری دولت همراه باشد تا هم دغدغه شما رفع ‌شود و هم در ادامه راه با مشکل مواجه نشود. لذا توصیه می‌کنم طرح‌های پیشنهادی با همکاری بخش‌های مربوطه با دولت باشد تا از اتقانی برخوردار باشد و به نتیجه برسد، در غیر این صورت دچار وقفه در اجرا می‌شود. شما می‌خواهید کار دنبال شود و به نتیجه برسد، امیدواریم آنچه نمایندگان مطرح کردند و آنچه ما گفته‌ایم برای رضای خدای متعال و برای گشایش و رفع مشکلات کشور و کشورداری و حکمرانی بر اساس موازین دین و ارزش‌های اسلامی باشد.»

رئیس دولت مردمی درباره حضور همه قومیت‌ها در دولت گفت: «به همه استان‌های کشور اقوام و گویش‌ها احترام می‌گذاریم و معتقدیم در مناطق مختلف کشور فرهیختگانی هستند که از همه این ظرفیت‌ها در جای‌جای دولت استفاده می‌کنیم. از نمایندگان می‌خواهم این چند روز را که بحث بررسی صلاحیت وزیران است، این کار زودتر انجام شود و نمایندگان با رأی اعتماد بالا کمک کنند تا دولت هرچه زودتر با قوت تشکیل شود.»

او اضافه کرد: «دولتی که مبتنی بر رأی اعتماد بالای نمایندگان باشد، روحیه بهتری برای انجام وظیفه خواهد داشت و حتما برای نمایندگان دولت و اعضای کابینه پشتوانه ارزشمندی برای  قوت دولت در بخش‌های مختلف خواهد بود. اگر نام برخی افراد را آورده‌ام و نام برخی را در جلسه نیاوردم، می‌گویم که به همه احترام می‌گذاریم و امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد.»

رئیسی ادامه داد: «برخی نمایندگان به من می‌گویند از حرف‌های ما ناراحت نشوید و من اصلا ناراحت نمی‌شوم، چون شما بهترین ناظران و امنای مردم هستید و هر چه بگویید برای اصلاح امور و دولت کمک خواهد کرد و شما را خیرخواه می‌دانیم و مطالبی که از در خیرخواهی مطرح می‌کنید برای اصلاح امور مثمرثمر می‌دانیم.»