فارس/ رئیس‌جمهور آمریکا «نیکلاس برنز» معاون وزیر خارجه دولت جورج بوش پسر و مسئول امور ایران در این دولت را به عنوان گزینه خود برای منصب سفارت واشنگتن در پکن انتخاب کرد.

مسئول دولت بوش در امور ایران از بایدن پست گرفت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طبق گزارش‌ها، نیکلاس برنز ۶۵ ساله که در دولت جورج بوش پسر به عنوان مسئول مستقیم وزارت خارجه آمریکا در امور ایران فعالیت کرد، به عنوان گزینه پیشنهادی دولت جو بایدن برای منصب سفارت آمریکا در چین تعیین شد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیکلاس برنز دیپلمات کارکشته، معاون سیاسی اسبق وزارت خارجه و سفیر پیشین واشنگتن در یونان را به عنوان گزینه مد نظر خود برای سفارت آمریکا در چین به مجلس سنا معرفی کرد.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، سفارت آمریکا در چین را «سخت‌ترین ماموریت دیپماتیک» واشنگتن در کشورهای خارجی خواند و نوشت: «رئیس‌جمهور (بایدن) بارها چین را مهمترین رقیب اقتصادی ایالات متحده و یک نگرانی روزافزون امنیت ملی ایالات متحده خوانده و متعاقباً در ابتدای دولتش سعی کرده مرکزیت سیاست خارجی خود را روی مسائل اقیانوس آرام متمرکز کند».

نیکلاس برنز هم در دولت‌های جمهوری‌خواه و هم دموکرات در آمریکا، سابقه فعالیت و داشتن مناصب رده بالا در حوزه سیاست خارجی را داشته است.

این استاد دانشگاه هاروارد، کار خود در وزارت خارجه را با سخنگویی این وزارتخانه در دهه ۱۹۹۰ آغاز کرد و متعاقبا به عنوان سفیر واشنگتن در ناتو و یونان ادامه داد.

نیکلاس برنز در زمان دولت جورج بوش پسر، معاون سیاسی «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه شد و مسئول وزارت خارجه وقت آمریکا در امور مربوط به ایران شد .

رسانه‌های آمریکایی با اشاره به سابقه فعالیت او برای دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه و روابط خوب او با چهره‌های سرشناس هر دو حزب نوشتند، «همه نشانه‌ها حاکی است که تایید صلاحیت او در مجلس سنا باید سریع انجام می‌شود».

طبق قانون اساسی آمریکا، گزینه پیشنهادی برای تصدی منصب سفارت واشنگتن در کشورهای خارجی توسط رئیس‌جمهور تعیین و به مجلس سنا معرفی می‌شود و در صورت تایید صلاحیت او توسط سناتورها، فرد مذکور سفیر واشنگتن خواهد شد.