مهر/ سخنگوی طالبان می گوید که تمدید زمان خروج نظامیان آمریکا و ناتو از افغانستان خط قرمز این گروه محسوب می شود و این کار عواقبی در بر خواهد داشت.

طالبان: به عبور آمریکا از خط قرمزمان واکنش نشان می دهیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سهیل شاهین» سخنگوی طالبان امروز در مصاحبه ای با «اسکای نیوز» در «دوحه» پایتخت قطر، درباره برخی مسائل مهم از جمله خروج نیروهای آمریکایی، تخلیه افغان ها و حقوق زنان صحبت کرد.

شاهین گفت: این خط قرمز است. بایدن اعلام کرد که تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) تمامی نیروهای نظامی را خارج خواهند کرد. بنابراین چنانچه آنها این زمان را تمدید کنند، به این معنی است که آنها در حال تمدید اشغالگری (خود) هستند در حالی که نیازی به این کار وجود ندارد.

وی افزود: چنانچه آمریکا یا انگلیس در پی زمان اضافه ای برای ادامه تخلیه هستند؛ پاسخ منفی است. در غیر این صورت عواقبی در کار خواهد بود. این کار باعث ایجاد بی اعتمادی بین ما می شود. اگر آنها قصد ادامه اشغال را داشته باشند، به این اقدام شان واکنش نشان داده خواهد شد.

شاهین این صحبت ها را در حالی مطرح کرد که پیشتر روزنامه تلگراف گزارش داد که «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس تصمیم دارد که در جریان نشست سران گروه ۷ موسوم به «جی ۷» در روز سه شنبه، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را مجاب کند تا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را به تعویق بیندازد.

شاهین همچنین درباره افغان هایی که تمام تلاش خود را می کنند تا از افغانستان خارج شوند، مدعی شد: من به شما اطمینان می دهم که این اقدام آنها از روی ترس یا نگرانی نیست.

وی ادعایش را اینگونه ادامه داد: آنها می خواهند در کشورهای غربی زندگی کنند و این خود به نوعی مهاجرت اقتصادی محسوب می شود چرا که افغانستان کشور فقیری است و ۷۰ درصد مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می کنند، پس همه می خواهند که جهت برخورداری از زندگی مرفه در کشورهای غربی ساکن شوند و این ربطی به ترسیدن ندارد.

شاهین با رد ویدئوهایی که نشان می دهد طالبان تلاش می کند که مردم عادی و کارکنان سابق دولت را سرکوب کند، گفت که تمام اینها اخبار جعلی هستند و ادامه داد: به شما اطمینان می دهم گزارش های بسیاری از مخالفان ما وجود دارد که آنچه بر اساس واقعیت نیست را ادعا می کنند.

شاهین همچنین به طور مجزا درباره مسئله حقوق زنان در افغانستان تحت حکومت طالبان، تاکید کرد که «آنها چیزی از دست نخواهند داد».

وی ادامه داد: فقط چنانجه حجاب نداشته باشند، حجاب خواهند داشت. زنان ملزم به داشتن حقوقی همانند حقوق زنان در کشورهای شما هستند، اما به همراه حجاب.

سخنگوی طالبان در همین رابطه گفت: اکنون، معلمان زن به سر کار خود بازگشته اند. چیزی از دست ندادند. خبرنگاران زن نیز به کار خود بازگشته اند. آنها نیز چیزی از دست ندادند.

شاهین در حالی این اظهارات را بیان کرد که پیشتر برخی رسانه ها گزارش کرده بودند که بسیاری از زنان افغان از اینکه به سر کار برگردند می ترسند یا به آنها گفته شده است که در خانه بمانند.

سخنگوی طالبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طالبان به خانواده های افرادی که جانشان را در تلاش برای حمایت از افغانستان از دست دادند، چه خواهد گفت؛ پاسخ داد که فکر کردن درباره گذشته ارزشی ندارد.

وی ادامه داد: آنها کشور ما را اشغال کردند. چنانچه ما کشور شما را اشغال کنیم، شما به من چه خواهید گفت؟ اگر مردمتان را در کشورتان کشته باشم، چه خواهید گفت؟ گمان کنم همه مردم بسیار رنج کشیده اند. خونریزی. ویرانی. همه چیز. اما می گوئیم که گذشته، گذشته است و بخشی از تاریخ گذشته شده است. اکنون ما می خواهیم بر آینده تمرکز کنیم.

همزمان با خروج غیرمسئولانه نظامیان آمریکایی و ناتو، گروه طالبان یکشنبه هفته گذشته با تصرف کابل، بر افغانستان تسلط پیدا کرد که در پی این اقدام «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق این کشور از افغانستان گریخت.