نامه نیوز/ محمد صادق کوشکی کابینه پیشنهادی رئیسی را نامتوازن خواند و گفت که در برخی وزارتخانه‌های پرچالش و مهم مثل وزارت آموزش و پرورش، علوم، نیرو و اقتصاد افرادی معرفی شده‌اند که نیاز به چند سال کارآموزی دارند.

آقایان نماینده به این چند وزیر رای ندهید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مجلس شورای اسلامی تا چهارشنبه کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیسی را تمام خواهد و کرد و این در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان در هر دو جریان سیاسی و حتی از میان حامیان رئیسی، اصرار دارند که برخی وزرای پیشنهادی متناسب با شرایط موجود کشور انتخاب نشده‌اند و اعتماد نکردن به آنان را وظیفه مجلس می‌دانند. 

به عنوان مثال، محمد‌ صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «نامه نیوز» کابینه پیشنهادی رئیسی را «غیرهمگن» خواند و گفت: « این کابینه متوازن نیست. یعنی افرادی را داریم که توانمند هستند و در حوزه تخصصی خود نیز به کار گرفته شده‌اند. مثل وزیر  پیشنهادی کشور یا وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی. وزیر جوان توانمند و با تجربه هم داریم مثل وزیر پیشنهادی رفاه. در عین حال وزرای پیشنهادی بی‌تجربه‌ای را داریم که اصلا معرفی آن‌ها هیچ منطقی ندارد و مایه تعجب است».

وی درباره اینکه کدام وزرای پیشنهادی به نظر مناسب نمی‌رسند، توضیح داد: «مثلا وزیر پیشنهادی آموزش و پروزش بر اساس ضوابط آموزش و پرورش حتی نمی‌تواند که مدیر یک مدرسه باشد اما به عنوان وزیر معرفی شده که اصلا قابل درک نیست! یا وزیر پیشنهادی اقتصاد تجربه اجرایی صفر دارد. هر قدر هم که معلومات اقتصادی داشته باشد چون عرصه‌های مهمی مثل بانک‌ها، کمرگ، بیمه‌ها، سازمان امور مالیاتی، خصوصی سازی و ... را باید مدیریت کند و عملا سکاندار مدیریت اقتصاد کشور خواهد شد، برای این کار مناسب نیست چون حتی یک اداره با سی کارمند را هم مدیریت نکرده است. ضمن اینکه می‌دانیم شخصیت‌هایی با سوابق سی، چهل ساله مدیریت مجموعه‌های زیر مجموعه اقتصادی را به عهده دارند. آیا آنها حاضر به تبعیت از چینن فردی با این موقعیت و توانایی و تجربه مدیریت اجرایی دارند؟آن هم در این شرایط اقتصادی کشور!»

کوشکی ادامه داد: «وزیر پیشنهادی علوم، رئیس دانشگاه همدان بوده است که شاید در اندازه یکی از دانشکده‌های دانشگاه تهران باشد. در حالی که وزیر علوم باید حداقل تجربه مدیریت بحران‌های خاص دانشجویی را داشته باشد. تمام مسولیت‌های قبلی او در محدوده استان همدان بوده است. حالا اگر بیاید و خدای نکرده ما فردا یک بحران دانشجویی داشته باشیم که در این شرایط محتمل هم است، او اصلا تجربه لازم را ندارد. درک او در حد استان و دانشگاه همدان است. لازم بود که او مدتی در وزرات‌خانه مدیرکل و معاون وزیر باشد تا بعدا بتواند مدیریت آن را به عهده بگیرد. واقعا بعید است که فردی بدون تجربه ملی بتواند یک وزارتخانه مهم و ملی مثل وزارت علوم را مدیریت کند».

وی افزود: «عرصه پرچالش دیگر وزارت نیرو است. ما بحران‌های شدید آبی در پیش داریم. به اضافه بحران برق. آقای مهرابیان باید یک دوره کارآموزی در وزارت نیرو بگذراند تا اصلا شرکت‌ها و مجموعه‌های زیر مجموعه این وزارتخانه را بشناسند. اصلا حوزه تخصصی و تحصیلات او نیست، من نمی‌دانم چطوری است که فکر می‌کنیم یک نفر بدون تجربه و تخصص و تحصیلات وزیر یکی از تخصصی‌ترین وزارتخانه‌ها بشود؟! این مثل آن است که یک مهندس را به عنوان وزیر بهداشت منصوب کنیم. همین قدر عجیب است».

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: «متاسفانه دقیقا در پرچالش‌ترین وزارتخانه‌هایی که همین الان بحران دارند، افرادی پیشنهاد شده‌اند که یا تجربه ندارد یا تجربه محدودی دارند. این جنس وزرای پیشنهادی موجب شده‌اند که اصلا نقاط قوت کابینه نیز دیده نشود. برای همین می‌گویم که این کابینه ناهمگن است. البته یک سری وزرا هم متوسط هستند که باز پذیرفته نیست در این شرایط افراد متوسط را به عهده بگیرد. آن هم فردی که شعار دولت قوی داده است!»
کوشکی درباره اینکه مجلس با این کابینه چطور مواجهه خواهد شد، گفت: «این را باید صبر کرد و دید اما توقع از مجلس این است، حالا که آقای رئیسی به این نحوه عمل کرده؛ دوراندیشی کند و اجازه نداهد که در این وزارتخانه‌های حساس و تخصصی افرادی مسئولیت را به عهده بگیرند که برای متوجه عمق کار شدن نیاز به چند سال کارآموزی دارند».
وی خاطر نشان کرد: «قطعا مسئولیت مجلس آن است که به چنین وزرایی رای اعتماد ندهد. با این حال باید صبر کرده و ببینیم که نمایندگان مجلس به وظیفه قانون خود و وظیفه‌ای که در قبال خدا و ملت دارند عمل خواهند کرد یا خیر».