شفقنا/ این واقعیت که قدرت پیشرو غربی به سرعت در حال عقب نشینی از منطقه ای است که تا همین اواخر برای آن اهمیت داشت، باعث نگرانی در کشورهای شمال آفریقا و خلیج فارس می شود.

نشریه آلمانی: چرا در خاورمیانه هیچکس به آمریکا اعتماد ندارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تاگس اشپیگل آلمان نوشت: آمریکا از زمان خروج شتابزده خود از افغانستان با مشکلات زیادی روبرو شده و سعی می کند به متحدان ناآرام در خاورمیانه اطمینان دهد: جو بایدن هفته آینده در واشنگتن با نفتالی بنت دیدار خواهد کرد و آنتونی بلینکن با سیاستمداران و دیپلمات های عربستان سعودی، کویت و قطر تماس گرفت. این واقعیت که قدرت پیشرو غربی به سرعت در حال عقب نشینی از منطقه ای است که تا همین اواخر برای آن اهمیت داشت، باعث نگرانی در کشورهای شمال آفریقا و خلیج فارس می شود.

آمریکا با خروج نیروهای خود از خاورمیانه اعتبار زیادی را از دست داده و روسیه یا چین می توانند از آن سود ببرند. ایتامار رابینوویچ، سفیر سابق اسرائیل در واشنگتن می گوید که شرکا از دور شدن همه جانبه آمریکا از خاورمیانه می ترسند. برای آرام کردن متحدان، آمریکا اکنون به یک سیگنال قوی در منطقه نیاز دارد. به عنوان نمونه، او از موفقیتی قاطع در مذاکرات برای احیای توافق هسته ای با ایران نام می برد.

حاکمان بیت المقدس به دقت وقایع افغانستان را پیگیری می کنند. خروج شتابزده آمریکا و پیروزی بدون مانع اسلامگرایان برای شکاکان آمریکایی روشن کرد: بایدن نیز معتقد است آمریکا باید آنچه را که فکر می کند درست است انجام دهد، بدون توجه به منافع و نظرات متحدانش. بایدن سیاست خارجی آمریکا را به سمت رویارویی با چین هدایت می کند، زیرا خاورمیانه دیگر برای آمریکا به عنوان یک تامین کننده نفت مهم نیست.

اگرچه برای اسرائیل، آمریکا همچنان یک قدرت محافظ سیاسی و نظامی است، اما سیاستمداران اسرائیلی مطمئن هستند که اگر مشکلی ایجاد شود، احتمالا اسرائیل تنها خواهد ماند. در ملاقات بنت با بایدن گفته می شود که تمرکز اصلی روی ایران خواهد بود. اما بنت باید به خوبی آگاه باشد که رئیس جمهور آمریکا پس از تدوین برنامه های خود، هیچ گونه تغییر عمده ای در برنامه های خود نخواهد داد. برای اسرائیل، این به معنای تقویت محور ضد ایران در خاورمیانه با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر کشورها است.

خروج آمریکا از افغانستان همچنین می تواند شبکه تروریستی القاعده یا داعش را تحت حمایت طالبان بازگرداند. اسامه بن لادن، رئیس القاعده و دیگر اعراب در افغانستان می جنگیدند و از کشورهای حاشیه خلیج [فارس] کمک دریافت می کردند. امروزه سعودی ها و اماراتی ها از بازگشت تندروهایی که به آنها اعلان جنگ داده اند، می ترسند.

به گفته تونی واکر، متخصص خاورمیانه از دانشگاه لا تروب در استرالیا، اعتماد متزلزل یا حتی نابود شده شرکای منطقه ای به آمریکا، پیروی آنها از اهداف آمریکا در آینده را دشوارتر می کند. واکر می نویسد: اقتدار واشنگتن در همه جا به چالش کشیده شده است.

روسیه و چین نیز مدت هاست که در حال توسعه نفوذ خود در منطقه هستند. خروج آمریکا از افغانستان می تواند توازن قوا را در خاورمیانه تغییر اساسی دهد.