فارس/ مجوز ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا که در سایر کشورها تولید شده باشد، توسط رهبر معظم انقلاب دی‌ماه 99 کتبا به مسئولان ذی‌ربط اعلام شده بود.

منبع آگاه: واردات فایزر از دیگر کشورها مجوز مکتوب رهبری داشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: واردات واکسن‌های کرونا با برند انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی که در کشور دیگری تولید شده باشد، هیچ‌گاه ممنوع نبوده و این موضوع طی نامه رسمی از سوی رهبری به مسئولان دولت اعلام شده بود.

این منبع آگاه افزود: هرچند مقام‌معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی ۱۹ دی ۱۳۹۹ صراحتا مجوز واردات هرنوع واکسن از کشورهایی غیر از آمریکا، انگلیس و فرانسه را ارائه کردند اما همان زمان این موضوع را به‌صورت مکتوب نیز به دولت اعلام کرده و صراحتا خرید واکسن از کشور ثالث را مجاز اعلام کردند.

این مقام مسئول اعلام کرد: در این‌خصوص هیچ‌گاه اختلاف نظر یا شبهه‌ای در دولت، ستاد ملی کرونا یا سایر نهادهای تصمیم‌گیر وجود نداشته است. به‌عبارتی، منع واردات ربطی به برند واکسن نداشته و صرفا مربوط به کشور تولیدکننده بوده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو: واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی از کشور ثالث ممنوع نبوده و نیست

مقام معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی خود در ۱۹ دی ۱۳۹۹ با اشاره به عدم اعتماد به آمریکا، انگلیس و فرانسه دستور داده بودند: «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است.» ایشان در همان سخنرانی اعلام کردند که این موضوع به مسئولان هم ابلاغ شده است. اما بخش مهمی از سخنان ایشان که توسط رسانه‌های ضدانقلاب سانسور شد، مربوط به مجوز واردات از سایر کشورها بود. ایشان در همان سخنرانی و بلافاصله پس از اعلام ممنوعیت ورود واکسن از آمریکا و انگلیس، فرموده بودند: «از جاهای دیگر اگر بخواهند واکسن تهیّه کنند -که جای مطمئنّی باشد- هیچ اشکالی ندارد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، هرچند رسانه‌های ضدانقلاب سعی کردند با تحریف بیانات رهبری، عدم ورود واکسن به کشور را به دستور ایشان مرتبط کنند اما شواهد از واقعیت‌های دیگری خبر می‌دهد. موارد متعدد واردات واکسن آسترازنکای تولید شده در کشورهای دیگر، به‌وضوح موید آن است که روند واردات این واکسن‌ها هیچ تفاوتی با سایر واکسن‌ها نداشته است. درواقع، مهمترین مانع در‌ واردات این واکسن‌ها تحریم‌های ظالمانه آمریکا بود که باعث می‌شد کشورها جرات فروش عمده این محصول دارویی استراتژیک به ایران را نداشته باشند.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرده بود که طبق دستور مقام معظم رهبری، واردات واکسن از کشورهایی غیر از آمریکا، انگلیس و فرانسه مجاز است

البته موضوع اجازه ورود واکسن از کشور ثالث، پیش‌تر هم بارها از زبان مقامات مسئول بیان شده بود. به عنوان مثال، مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و  نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای رسما اعلام کرده بود که منع واردات واکسن صرفا مربوط به واردات از مبدا آمریکا و انگلیس و فرانسه است و نه مطلق واکسن خارجی و حتی واکسن غربی.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز این موضوع را صراحتا اعلام کرده بود اما رسانه‌های ضدانقلاب تلاش کردند که این موضوع را به صحبت‌های اخیر رهبری در ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ مربوط کنند که فرموده بودند: «واکسن چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تأمین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد.»

رسانه‌های ضدانقلاب تلاش می‌کنند عدم واردات واکسن را به دستور رهبری منتسب کنند

این در حالی است که مسئولان مربوطه بارها اعلام کرده‌اند که چنین منعی هیچ‌گاه وجود نداشته است. کیانوش جهانپور نیز صراحتا تاکید کرده است که این منع «وجود نداشته و ندارد». او تاکید کرده که واردات برند انگلیسی آسترازنکا تاکنون تحقق یافته و در خصوص سایر واکسن‌ها نیز در صورت امکان تهیه از منابع مورد تایید، واردات انجام خواهد شد