فارس/ سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه با بیان اینکه طالبان در زمینه اداره فرودگاه کابل از آنکارا حمایت فنی می‌خواهد، گفت پس از خروج نظامیان این کشور از افغانستان، کارشناسان ترکیه‌ای می‌توانند به اداره فرودگاه کمک کنند.

ترکیه: طالبان توانایی تأمین امنیت فرودگاه کابل را ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کالین در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت ارتش ترکیه فرایند خروج از افغانستان را آغاز کرده اما مستشاران ترکیه می‌توانند در این کشور باقی بمانند تا از طالبان در اداره فرودگاه کابل پشتیبانی فنی کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کالین ، در این‌باره توضیح داد خروج نیروها ۳۶ ساعت به طول می‌انجامد و اولین هواپیما هم اکنون از فرودگاه کابل به هوا بلند شده‌اند.

وی با بیان اینکه طالبان در زمینه اداره فرودگاه کابل از ترکیه حمایت فنی می‌خواهد، اظهار داشت: «گفت‌وگوها در این خصوص به احتمال زیاد به نتایج مثبتی خواهد رسید. پس از عقب نشینی سربازان ما، می‌توانیم به اداره فرودگاه در آنجا ادامه دهیم».

وزارت دفاع ترکیه نیز همزمان اعلام کرد: «پس از تماس‌های مختلف و ارزیابی وضعیت و شرایط فعلی، تخلیه [نیروهای مسلح ترکیه از افغانستان] آغاز شده است».

رویترز پیشتر گزارش داده بود که طالبان از ترکیه خواسته پس از خروج نظامیان خارجی از این کشور، برای اداره فرودگاه کابل به آنها کمک فنی ارائه دهد اما اصرار دارند که ارتش آنکارا هم باید تا مهلت ۳۱ آگوست به طور کامل عقب‌نشینی کند.

پیش از این «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به منصرف‌نشدن آنکارا از برعهده گرفتن مسئولیت امنیتی فرودگاه کابل، گفته بود حضور نظامی ترکیه در افغانستان باعث تقویت موقعیت دولت جدید این کشور در محافل بین‌المللی می‌شود.