با مسلط شدن طالبان بر افغانستان شبهاتی درباره روابط تجاری ایران با افغانستان مطرح می‌شود به خصوص که افغانستان یکی از راه‌های انتقال نفت ایران به مشتریان خود بود.

تصمیم طالبان درباره راه‌های دور زدن تحریم های ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 یکی از نگرانی‌های کارشناسان از تسلط طالبان بر افغانستان نحوه ترانزیت نفت ما به دیگر کشورهاست که قبلا از طریق افغانستان انجام می‌شد اما به نظر می‌رسد تاثیرات سلطه طالبان بر افغانستان حداقل تا زمان مستقر نشدن دولت طالبان بر کشور پدیدار نشود و پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسایل افغانستان به خبرنگار تجارت‌نیوز می‌گوید: به نظر می‌رسد احتمالا طالبان نخواهد روابط خود با ایران را تیره‌وتار کند.

پیرمحمد ملازهی در این باره می‌گوید: در حال به نظر می‌رسد تجار ایرانی اعتماد خود به افغانستان را دوباره از سر گرفته‌اند و راه ترانزیت ما باز شده است.

او ادامه می‌دهد: ایران و افغانستان هم مرز هستند و کالاهای ایرانی در افغانستان نسبت به کالاهای پاکستانی قیمت بهتر و کیفیت بالاتری دارند و افغانستان این بازار را رها نمی‌کنند و از طرفی دیگر تنها راه طالبان برای رسیدن به آب های آزاد، ایران است.

پیر محمد ملازهی می‌افزاید: چینی‌ها برنامه دارند افغانستان را در کمربند تجاری خود جای دهند و با استفاده از مسیر افغانستان کالاهایی که نیاز دارند را به کشور خود برسانند. افغانستان، بخشی از کمربند پاکستان و ایران شود که چین از منابع آن استفاده می‌کند و از طریق آن کالاها را هم به کشور خود برساند.

او همچنین ادعا می‌کند: تجارت در افغانستان جدا از موضوعات دولت‌هاست پس و جابجایی قدرت در کابل، اثر سویی بر تجارت نمی‌گذارد و بحث تجار و حاکمیت در افغانستان باهم متفاوت است.

دور زدن تحریم

اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران نیز به گزارش تسنیم اعلام کرد که صادرات سوخت به افغانستان پس از مدتی تعلیق بار دیگر آغاز شده است.

البته ملازهی توصیه می‌کند: راه دور زدن تحریم‌ها از طریق افغانستان، محدود است و ما از طریق ترکیه و پاکستان ظرفیت امن‌تری برای این کار داریم و اقصاد این کشورها هم وضعیت بهتری دارند و در نتیجه، می‌توانند کمک بیشتری به ما کنند.

البته، روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک هم در این باره به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: همکاری تجار ما با تجار افغانستانی، صرفا در دو سرزمین خلاصه نمی‌شود و اشتراکات ما باعث همکاری‌های بیشتر در تجارت بین‌الملل شده است و کمک گرفتن از ظرفیت‌های بین‌المللی به ویژه در شرایط فعلی برای نیازهای کشور یکی از مسیرهای برون رفت از فشار نظام‌های سلطه است.

پیر محمد ملازهی هم خاطرنشان می‌کند: ایران نیاز به کالاهایی دارد که در اروپا تولید می‌شوند اما اروپا به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند این کالاها را به ایران دهد اما تجار پاکستانی یا ترک می‌توانند به نام خود محموله را تحویل بگیرند و به ایران برسانند و همین عمل در افغانستان با توجه به کم بودن تعداد تجار، سخت‌تر انجام می‌شود.