ایرنا/ سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بر لزوم جلب مشارکت ایران در روند حل و فصل مساله افغانستان تاکید کرد.

اصرار لاوروف بر مشارکت ایران برای حل و فصل بحران افغانستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

لاوروف روز جمعه در نشست خبری مشترک با لوئیجی دو مایو وزیر امور خارجه ایتالیا در رم خاطر نشان کرد: در حل و فصل مساله افغانستان باید پنج کشور آسیای مرکزی و نیز ایران و پاکستان مشارکت کنند.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: بدون مشارکت این کشورها، مذاکرات افغانستان کامل نخواهد بود. 

مقامهای روس بارها بر مشارکت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات افغانستان تاکید کرده اند. 

 «ضمیر کابولوف» نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان به تازگی در این رابطه گفت: از اینکه ایران در گروه تروییکای گسترش یافته افغانستان حضور ندارد، متاسفیم.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، کابولوف گفت: در مذاکرات گروه تروییکای گسترش یافته افغانستان (شامل روسیه، چین، آمریکا و پاکستان)، جای خالی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به چشم می خورد. 

به گفته نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان، جمهوری اسلامی ایران و پاکستان مهم ترین و با نفوذترین کشورها در رابطه با حل و فصل بحران افغانستان هستند و در هنگام تشکیل گروه تروییکای گسترش یافته پیش بینی شد که ایران عضو پنجم این گروه خواهد شد.  

وزیر خارجه روسیه در ادامه نشست خبری با وزیر خارجه ایتالیا گفت: روسیه برای بررسی پیشنهاد ایتالیا در مورد نقش گروه بیست کشور صنعتی در حل مساله افغانستان آماده است. 

وی افزود: می خواهیم بدانیم که دوستان ایتالیایی چه نقشی را برای گروه ۲۰ می بینند و چه نتیجه ای را از بکارگیری این ساز و کار انتظار دارند. به ما وعده دادند پاسخ مشروحی در این باره بدهند.

آمریکا و متحدانش پس از ۲۰ سال حضور بی ثمر در افغانستان از ماه می شروع به خارج سازی نیروهای نظامی خود از این کشور کرده و گروه طالبان نیز که با واشنگتن توافق کرده بود در هفته‌های اخیر مناطق مختلف افغانستان را یکی پس از دیگری تصرف کرد.  

گروه طالبان ۱۵ ماه اوت تصرف افغانستان را اعلام کرد و فقط منطقه پنجشیر در شمال افغانستان خارج از کنترل این گروه قرار دارد. پس از تصرف افغانستان توسط طالبان، خروج گسترده پناهجویان و تخلیه نمایندگی های دیپلماتیک غربی و کارکنان شرکت ها از این کشور آغاز شد.