اعتماد/ روزنامه اعتماد در یادداشتی مدعی می شود احتمال دارد جهش 534 درصدی واردات ایران از عراق با «تهاتر» 8 میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده در عراق انجام شده است. عراق که تا پیش از این واردکننده عمده کالا از ایران بود حالا به یک صادرکننده بزرگ کالا به ایران تبدیل شده است.

ادعایی در مورد سرنوشت 8 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در عراق
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهمترین بخش های یادداشت روزنامه اعتماد

*گفته می‌شود 8 میلیارد دلار پول ایران نزد عراق بلوکه شده و به دلیل تشدید تحریم‌ها، امکان بازگشت به ایران را ندارد.

*رقم دلارهای بلوکه شده در عراق معادل ساخت 4 بندر به ابعاد بوسان کره جنوبی، 11 پروژه گازی در قطر یا ساخت دو پل روی تنگه بسفر استانبول، یا 16 استادیوم همانند امارات در لندن یا 5 فرودگاه مانند فرودگاه سنگاپور (بهترین فرودگاه جهان) است. 

 

*دولت عراق دستورالعملی را تدوین کرده که بر اساس آن شرکت ایرانی کالاهای مورد نظر خود را از عراق خریداری کرده و زمانی که کالا وارد آب‌های ایران شود ۹۰ درصد و در زمان تخلیه بار ۱۰ درصد باقی مانده از پول‌های ایران در بانک عراق آزاد شود. . 

آیا واکسن وارد شد؟

* در میان کالاهای وارداتی در سه ماهه ابتدایی سال جاری، واردات 3.5 میلیون دلار انواع واکسن دیده می‌شود. 

*عراق تبدیل به یک «واسطه» و حتی «هاب صادرات مجدد کالا» برای واردات شده است. 

چه کالاهایی از عراق وارد شده؟

* بخش زیادی از کالاهای وارداتی از عراق در بازه زمانی 3 ماهه ابتدای سال جاری، اختصاص به ذرت دامی دارد که جزو اقلام مصرفی است.

*بیش از 20 میلیون دلار از مجموع 72 میلیون دلار در این سه ماه، ذرت دامی وارد کشور شده است.

*اما ترکیب کالاهای دیگر وارداتی به ایران نشان می‌دهد که بیشتر این کالاها را کالاهای سرمایه‌ای یا واسطه‌ای تشکیل می‌دهند.

*هرچند در میان این کالاها انواع لوازم خانگی نیز دیده می‌شود که شائبه ورود قاچاقی آنها را بیشتر می‌کند. 

*این در حالی است که در 5 ماهه سال گذشته که حدود 33 میلیون دلار واردات کالا از این کشور انجام شده بود، بالاترین میزان واردات به خمیرچوب یا لاستیک و حتی آلیاژ آلومینیوم اختصاص داشت که هر یک از این اقلام نزدیک به 1.5 میلیون دلار وارد شده بودند. 

رانت 8 میلیاردی 

*با جهش بی‌سابقه واردات از این کشور، مشخص شده ساز و کار «تهاتر» به صورت رسمی جایگزین دریافت پول‌ها شده است به نظر می‌رسد

*در حال حاضر به دلیل تامین امنیت غذایی کشور، بزرگ‌ترین واردکننده نیز شرکت بازرگانی دولتی است که اقدام به واردات انواع مواد خوراکی می‌کند.