فارس/ یکی از رهبران سابق طالبان در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» گفت، این گروه سعی در حل مسأله پنجشیر از طریق گفت‌وگو دارد و تا کنون تا 80 درصد قضیه حل شده است.

طالبان: مسأله پنجشیر تا 80 درصد حل شده‌است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ضعیف درباره دولت جدیدی که طالبان گفته تشکیل آن ظرف یک هفته تا دو هفته مشخص خواهد شد، گفت، هیچ کسی نمی‌تواند تاریخی مشخصی برای تشکیل این دولت ارائه دهد اما این موضوع پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان رخ خواهد داد (فردا سه‌شنبه ۳۱ اوت آخرین فرصت حضور نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل است).

وی افزود، دولت مذکور قرار است تحت عنوان «امارات اسلامی» تشکیل شود و تشکیلات مختلفی برای پیش بردن کشور به سمت جلو وجود خواهد داشت؛ همه احزاب و طیف‌های افغان نیز در آن حضور دارند.

ضعیف درباره نقش «هبت الله آخُندزاده» در آینده سیاسی افغانستان هم گفت، آخندزاده در حال حاضر رهبر طالبان و مرد اول آن خواهد بود.

وی درباره آینده احزاب سیاسی در افغانستان تحت سیطره طالبان هم تصریح کرد، این موضوع به قانون اساسی آینده کشور بستگی دارد . طالبان سر فرصت، قانون اساسی جدیدی برای افغانستان وضع خواهد کرد که شامل قوانین و سازوکار اجرایی برای فعالیت احزاب سیاسی باشد.

ضعیف درباره «جبهه معارض» کنونی در پنجشیر (شمال غرب کابل) به رهبری «احمد مسعود» گفت: «مشکل پنجشیر هشتاد درصد حل شده و طالبان سعی دارد این مسأله را از طریق گفت‌وگو حل کند. در مرحله اول طالبان سعی کرد که محاصره افراد مسلح در پنجشیر را با هدف جلوگیری از پیشروی آنها به مناطق دیگر تنگ‌تر کند، هدف حمله به پنجشیر نبود بلکه جلوگیری از پیشروی جبهه مقاومت به مناطق دیگر بود و این امر اتفاق افتاد بنابراین دلیلی برای حمله به پنجشیر وجود ندارد».

این عضو سابق طالبان در ادامه بر ضرورت هماهنگی میان طالبان و جامعه بین‌المللی بویژه آمریکا و سازمان ملل متحد نیز تأکید کرد و گفت، رابطه میان دو طرف باید بر اساس عرف دیپلماتیک و احترام متقابل باشد.

ضعیف در پایان به پرونده مهم دیگر در افغانستان یعنی آینده ارتش این کشور پرداخت و گفت، هیچ کشوری از جمله افغانستان با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش نمی‌تواند بدون سازمان نظامی باشد. انتظار می‌رود طالبان به زودی به ترمیم سازمان‌های نظامی بویژه ارتش بپردازند.