ایسنا/ وزیر امور خارجه به حواشی ایجاد شده در مورد عکس یادگاری شرکت‌کنندگان در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق واکنش نشان داد.

امیرعبداللهیان: در نشست بغداد جایی ایستادم که جایگاه واقعی نماینده ایران بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دوشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از حواشی ایجاد شده در مورد عکس دسته جمعی مقامات شرکت‌کننده در نشست بغداد و جایی که او ایستاد، گفت: من در این نشست در جایی ایستادم که جایگاه واقعی ایران و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.

وی در مورد رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی که در حاشیه نشست بغداد داشته نیز گفت: در حاشیه این اجلاس با برخی از سران کشورهای منطقه و جهان اسلام دیدارهایی داشتیم. گفت‌وگوهای خوبی با محمد بن راشد، نایب رئیس امارات و حاکم دبی انجام شد. همانطور که می‌دانید برای مراسم تحلیف آقای رئیس‌جمهور سه وزیر اماراتی و در واقع یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و امنیتی از امارات در تهران حضور پیدا کردند. ملاقات خیلی خوبی با رئیس‌جمهور داشتند. گفت‌وگوی سازنده و رو به جلویی برای توسعه همه‌جانبه همکاری‌های دو کشور صورت گرفت. در حاشیه اجلاس بغداد این فرصت فراهم شد که با محمد بن راشد در ادامه گفت‌وگوهای صورت گرفته در تهران رایزنی و گفت‌وگو داشته باشیم. به گرمی از موضوع توسعه همکاری‌ها بین دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله تجاری و بازرگانی استقبال شد و ایشان بعد از این ملاقات نیز توییت مثبتی را در این زمینه منتشر کردند.

وی همچنین با اشاره به دیدارش با تعدادی از مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس از جمله مقامات قطر گفت: فرانسوی‌ها نیز خیلی علاقه‌مند بودند که با استفاده از این فرصت بتوانند به ایران نزدیک شوند. آقای مکرون در کمتر از دو ساعت و نیمی که در اجلاس حضور داشتیم دو بار به سمت من آمد و تاکید کردند که ما خیلی علاقه‌مند هستیم که شما سفری به پاریس داشته باشید. وزیر امور خارجه‌شان را صدا کردند و گفتند که من از ایشان دعوت کردم که به پاریس بیایند و یک بار بنشینیم و مسائل را با هم مرور کنیم. جمهوری اسلامی ایران کشور مهمی در منطقه است و ما باید مسائل دوجانبه‌مان را با هم مرور کنیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در حاشیه اجلاس گفت‌وگویی نیز با آقای سیسی رئیس‌جمهور مصر داشتیم، ادامه داد: رئیس‌جمهور عراق هم در گفت‌وگوی ما حضور داشت و تاکید داشتند که ایران و عراق و مصر سه کشور تمدنی و ادیانی هستند و از ظرفیت‌های بزرگی برای همکاری برخوردارند.