ایسنا/ اداره هوانوردی فدرال آمریکا اعلام کرد، فرودگاه کابل اکنون دیگر بدون خدمات کنترل ترافیک هوایی است چون ارتش آمریکا از افغانستان خارج شده و هواپیماهای مسافربری آمریکایی از فعالیت در این کشور منع هستند مگر آنکه مجوز به آنها داده شود.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا: فرودگاه کابل دیگر بدون کنترل است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از خبرگزاری رویترز، اداره هوانوردی فدرال آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: به دلیل فقدان خدمات ترافیک هوایی و مجوز عملی هوانوردی مدنی در افغانستان و همچنین نگرانی‌های امنیتی در این کشور، اپراتورهای غیرنظامی، خلبان‌ها و هواپیماهای مسافربری ثبت شده در آمریکا از فعالیت در حریم هوایی افغانستان منع شده‌اند.

اوایل ماه جاری میلادی، ارتش آمریکا اعلام کرد که مسئولیت کنترل فرودگاه کابل را برای تسهیل در روند خروج ده‌ها هزار تن از افغانستان به عهده گرفته است.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا همچنین اعلام کرد، اپراتورهای مدنی آمریکایی ممکن است از مسیر هوایی ارتفاع بلند در نزدیکی مرز شرقی افغانستان برای پروازهای خود استفاده کنند. هر اپراتور پرواز مسافربری آمریکایی که بخواهد بر فراز افغانستان پرواز کند یا خارج شود باید مجوزهای لازم را از این اداره بگیرد.

۱۸ اوت ۲۰۲۱، اداره هوانوردی فدرال آمریکا همچنین گفته بود که خلبان‌های هواپیماهای مسافربری و نظامی آمریکا می‌توانند برای انجام عملیات خروج یا پروازهای کمکی با تایید وزارت دفاع آمریکا به کابل پرواز کنند.

خطوط هوایی آمریکا به انتقال هزاران تن در ماه جاری میلادی از افغانستان کمک کردند اما این پروازها از فرودگاه‌های خارج از افغانستان انجام شدند.