پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تابلو برق محفظه‌ای فلزی یا غیر فلزی حاوی تجهیزات الکتریکی یا پنوماتیک است که این تجهیزات به طور سازمان یافته و بسیار منظم درون آن جا گرفته‌اند و شامل کلید‌های قطع و وصل برق، شینه، هادی، سیستم اینترلاک، پایش، فرمان و تجهیزات محافظتی می‌باشد. این دستگاه در صنایع مختلف، کشاورزی و برای توزیع برق در ساختمان‌ها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و موظف است نیروی الکتریسته را با ولتاژ مناسب و با ایجاد امنیت کامل برای مصرف‌کنندگان و دستگاه‌های برقی به جریان بیندازد. در هنگام خرید این تابلو بیشتر به نیاز مصرف‌کننده، میزان جریان ورودی و جریان خروجی توجه می‌شود‌. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع تابلو برق را از نظر ولتاژ بپردازیم.

تقسیم‌بندی انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ

انواع دستگاه‌های تابلو برق از نظر سطح ولتاژ به سه گروه تابلو برق فشاری قوی، فشار متوسط و تابلو برق فشار ضعیف تقسیم می‌شوند.‌

  • تابلو برق فشار قوی

از تابلو برق فشار قوی برای تأمین انرژی برق مورد احتیاج ژنراتورهایی استفاده می‌شود که به برق بالای 1000 ولت نیاز دارند.‌ اجزای این دستگاه طبق استانداردهای مورد نیاز ساخته شده  و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. قطع کننده SF6، قطع‌کننده انفجار هوا، قطع‌کننده خلا و قطع‌کننده روغنی قطعات به کار رفته در تابلوی فشار قوی هستند. ویژگی هر یک از این قطعات بر قیمت تابلو برق تأثیر‌گذار است. برای خنک نگه‌ داشتن سیستم تابلوبرق فشار قوی از گازSF6  استفاده می‌کنند. از سال 2011 استفاده از موتورها و ژنراتورهای ولتاژ بالا بیشتر شده است، به همین دلیل تابلوهای فشار قوی نیز دارای اهمیت بسیار بالایی هستند. زیرا برای تأمین برق این دستگاه‌ها کاربرد فراوانی دارند.

  • تابلوی فشار متوسط

تابلو برق‌های فشار متوسط (MV) دارای ولتاژی بین ولتاژ قوی و ضعیف می‌باشند‌ و معمولا فشار آن‌ها بین یک الی 36 ولت است. طراحی و مونتاژ این دستگاه‌ها به شکل چند سلولی انجام می‌شود و تجهیزات داخلی آن‌ها از کلید‌های دژنکتور یا قدرت، چند ترانفسورماتور اندازه‌گیری ولتاژ و جریان، کنتاکتورهای فشار متوسط، کلیدهای جداکننده، باس بار، رله و تجهیزات کنترلی تشکیل شده است.

  • تابلو برق فشار ضعیف

تابلو برق فشار ضعیف (LV) از ترکیب یک یا چند وسیله شامل قطع‌کننده و وصل‌کننده فشار ضعیف، تجهیزات کنترلی، نشانگر حفاظتی، اندازه‌گیری، تنظیم‌کننده و غیره تشکیل شده است. این وسایل به شکلی نصب شده‌اند که همه قطعات ساختمانی، اتصالات برقی و مکانیکی داخلی را در بر می‌گیرند. بعد از اینکه در پست‌های ترانس ولتاژ فشار قوی به فشار ضعیف تبدیل می‌شود، برای توزیع انرژی الکتریکی از تابلو برق فشار ضعیف استفاده می‌شود. ولتاژ نامی تابلوهای فشار ضعیف از 1000 ولت، فرکانس 1000 HZ و جریان مستقیم ولتاژ نامی 1500 ولت بیشتر نیست. طرح و اندازه تابلوهای فشار ضعیف با توجه به تنوع مصرف‌کننده‌ها متفاوت است. جنس این نوع تابلو‌ها از چدن، ورقه آهنی و عایق تشکیل شده و در انواع روکار، توکار، ایستاده برای مکان‌های سرپوشیده یا فضای آزاد ساخته می‌شود.

در اکثر موتورخانه‌ها، کارخانه‌های کوچک و منازل مسکونی از تابلوی فشار ضعیف استفاده می‌کنند. برای نصب و راه‌اندازی این نوع تابلو به هزینه زیادی نیاز نیست. طول عمر بالا و کاهش هزینه‌های اضافی از مزایای این دستگاه است. با نصب تابلو برق فشار ضعیف می‌توان از سوختگی لوازم برقی منزل خود پیشگیری کنید.

موارد استفاده و کاربردهای تابلوی برق

نیروی برق در صنایع مختلف نقش مهمی ایفا می‌کند و ادامه فعالیت‌ها بدون وجود برق غیر ممکن است. اما نیروی برق در صورت عدم کنترل و نوسانات جریان باعث وارد شدن خسارات مالی و جانی خواهد شد. دستگاه‌های برقی در صورت ثابت نبودن جریان برق در دراز مدت آسیب می‌بینند. همه ما می‌دانیم که استفاده از تابلوی برق در ساختمان از لوازم الکتریکی در مقابل نوسانات جریان برق محافظت می‌کند. این دستگاه علاوه بر محافظت از لوازم الکتریکی کاربردهای دیگری نیز دارد. با خرید یک دستگاه استاندارد برای منزل، کارخانه یا شرکت خود می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

  • برای کاهش مصرف انرژی فشار برق ورودی الکتروموتورها را ضعیف می‌کند.
  • برای بوست کردن ماشین‌آلات مختلف جریان برق ورودی را افزایش می‌دهد.
  • در صورت برخورد کردن صاعقه به ساختمان شما برق را به طور اتوماتیک قطع می‌کند‌.
  • این قابلیت را دارد که همه دستگاه‌ها را از راه دور کنترل کند.
  • در دراز مدت می‌تواند به کاهش مصرف برق منجر شود‌.
  • برای تجهیزات و لوازم الکتریکی داخلی آن‌ها یک محفظه امن و مطمئن ایجاد می‌کند‌.
  • در مدارهای مختلف جریان برق را به صورت مساوی توزیع می‌کند‌.
  • از نشتی و مصرف بی‌رویه جریان برق جلوگیری می‌کند.
  • در ایجاد ضریب توان و اطلاح آن نقش دارد.

تابلو برق‌ها از لحاظ محل نصب به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

این دستگاه‌ها بر اساس محل نصب به دو گروه درونی و بیرونی تقسیم می‌شوند. تابلوهای درونی در محل‌های سرپوشیده، داخل موتورخانه‌ها، انبارها، ساختمان‌ها نصب می‌شوند و وظیفه حفاظت از تجهیزات الکتریکی را بر عهده دارند. تابلوهای بیرونی را بر عکس انواع درونی در خارج از ساختمان و در مکان‌های باز نصب می‌‌کنند. میزان امنیت و ضخامت این دستگاه‌ها نسبت به انواع درونی بیشتر است، زیرا باید از تجهیزات الکتریکی در برابر عواملی مانند تغییرات آب و هوایی محافظت کند.

خرید بهترین تابلو برق از شرکت تلمبه موتور غرب

برای خرید تابلو برق فشار قوی و تابلو برق فشار ضعیف بهتر است به سایت گروه تلمبه موتور غرب با آدرس اینترنتی https://westpumpiran.com  مراجعه کنید. تلمبه موتور غرب تمام تجهیزات و خدمات مربوط به تابلوهای فشار قوی و ضعیف را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. در هنگام خرید به مارک، برند و قیمت تابلو برق توجه کنید. اگر در انتخاب تابلوی مناسب برای منزل خود دچار تردید هستید، برای برقراری تماس با کارشناسان متخصص این شرکت به صفحه تماس با ما مراجعه کنید و پس از برقراری ارتباط راهنمایی‌های لازم را در مورد انواع و قیمت تابلو برق دریافت کنید. تمام محصولات این شرکت با گارانتی معتبر به فروش می‌رسند.