جوان آنلاین/ مطالعات بالینی متعدد از سوی سازمان‌های بین‌المللی اثرگذاری دارو‌هایی همچون رمدسیویر را بر درمان کرونا رد می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طی روز‌های اخیر هم مصاحبه‌ها و نظرات کارشناسان مختلف مبنی بر تأثیر این دارو و برخی دارو‌های مشابه دیگر که در ۱۸ ماه گذشته گردش ملی میلیارد‌ها تومانی را برای نظام دارو و درمان کشور داشته منتشر شده است، اما همچنان درمانگاه‌های سرپایی تزریق رمدسیویر جدید راه‌اندازی و این دارو تجویز شده و در بازار آزاد هم با قیمت‌های نجومی دست به دست می‌شود! گذشته از اینکه این دارو چگونه از بازار سیاه سر در می‌آورد، اما اصرار بر تجویز و استفاده از دارو‌های غیر مفید در درمان پشت‌پرده‌هایی دارد و از فعالیت‌های مافیای دارو و درمان و برخی کاسبان کرونا در ساختار بهداشتی کشور حکایت دارد؛ ماجرایی که با افشاگری‌هایی از سوی برخی پزشکان و متخصصان همراه بوده‌است. اعتراف به بی‌اثر بودن دارو‌هایی همچون رمدسیویر یا فاویپیراویر موضوعی است که حالا علاوه بر چهره‌ها و مسئولانی همچون مینو محرز، مصطفی قانعی رئیس سابق کمیته علمی و انتشار گزارش رسمی سازمان جهانی بهداشت، با افشاگری‌های جدیدی همراه بوده تا معلوم شود پشت پرده استفاده از دارو‌های بی‌اثر برای درمان بیماران که در مواردی حتی به مرگ آنان ختم شده چه بوده‌است! تاخت و تاز کرونا در کشور همچنان ادامه دارد و مرگ‌های روزانه بیماران کرونایی همچنان در مرز ۶۰۰ تا ۷۰۰ فوتی در روز باقی مانده‌است. هوا هم رو به سردی می‌رود و برخی پیش‌بینی‌ها از موج‌های تازه کرونا در فصل سرما حکایت دارد؛ امری که تسریع در واکسیناسیون را ضروری می‌کند. با وجود این به گفته بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم بناست تا پایان مهرماه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شود و دهه فجر پایان واکسیناسیون کرونا باشد. در ۲۴ ساعت تا ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۳۳ هزار و ۱۷۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند که ۴ هزار و ۳۵۷ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۲۵ هزار و ۲۳۳ نفر رسید. در همین زمان، ۵۹۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰۸ هزار و ۳۹۳ نفر رسید. ۷ هزار و ۸۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در زمان حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

واردات دارو‌های مشابه تولید داخلی با قیمت ۵ تا ۱۰ برابر

مافیای دارو و امضا‌های طلایی موضوعی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت دوازدهم از همان ابتدا که کار را تحویل گرفت، بر آن تأکید کرد. روز گذشته هم وی در آیین معارفه وزیر بهداشت جدید بار دیگر با اشاره به مافیای دارو گفت: «در سازمان غذا و دارو با یک مافیای شکم‌گنده و دهن‌باز روبه‌رو بودیم که برای ما از بین بردن ریشه‌های آن هزینه‌های زیادی داشت.» وی تأکید کرد: «فقط ۹۵۰ میلیارد بیت‌المال رفته‌بود برای دارو‌هایی که ۵ تا ۱۵ تولید‌کننده داخل داشت، اما کسانی با قیمت ۵ تا ۱۰ برابر از بیرون وارد کرده‌بودند!»

ماجرای دارو‌های ممنوعه کرونا و ادامه تجویز آن‌ها با وجود شواهد علمی قطعی بر رد اثرگذاری و حتی عوارض جانبی شدیدی همچون مرگ بیماران کرونایی حالا ابعاد تازه‌تری هم پیدا کرده‌است. پس از مصاحبه‌های مصطفی قانعی، دبیر سابق کمیته علمی ستاد مقابله با کرو‌نا درباره رد اثرگذاری فاویپیراویر و رمدسیویر حالا نوبت مینو محرز عضو سابق کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و برخی دیگر از پزشکان و کارشناسان است تا درباره واقعیت دارو‌های کرونایی افشاگری کنند. محرز با اشاره به مطالعه‌ای که از سوی سازمان جهانی بهداشت روی ۱۲ هزار نفر و با شرکت بسیاری از کشور‌ها انجام شد، نشان داد که هیچ‌کدام از دارو‌هایی همچون رمدسیویر و دارو‌های ایدز مؤثر نبود و تاکنون هم هیچ داروی مؤثری نداریم. به گفته وی رمدسیویر از سوی شرکت گیلیارد برای بیماری ابولا ساخته شده و روی دستشان مانده‌بود و بعد از اپیدمی کرونا در ووهان این دارو را برای آزمایش به چین دادند.

افزایش ۵۰ درصدی احتمال مرگ و میر با دارو‌هایی همچون رمدسیویر

دکتر علی اصغر زنده‌دل هم در یک برنامه تلویزیونی در شبکه افق با اشاره به صحبت‌های دکتر قانعی، مسئول سابق کمیته علمی مقابله با کرونا در رد اثرگذاری دارو‌های رمدسیویر و فاویپیراویر و از قول او گفت: «ژاپن این دارو را تولید کرد و دید هیچ تأثیری ندارد و آن را به چین داد و چین با ایران مذاکره داشت و ایران هم بدون مطالعه این دارو‌ها را در سطح هزار میلیارد تومان خریداری کرد و این خرید هزارمیلیاردی را در چندمرحله تکرار کرد و این دارو را به تمام استان‌ها و دانشگاه‌ها فرستاد. با علم به اینکه این دارو هیچ تأثیری ندارد، مردم را مجبور به استفاده از این دارو کردند. به مرور هم معلوم شد تنها کشوری که از این دارو استفاده کرده ایران بوده‌است و ما خودمان داوطلبانه با وجودی که می‌دانستیم دارو اثری ندارد، آن را خریداری کرده‌ایم و از آن بدتر دستور داده شد تا تمام شدن این دارو‌ها مصرف شوند و پولش را از مردم بگیریم»!

از نگاه این پزشک جالب اینجاست که خود مسئولانی همچون دکتر قانعی اعتراف می‌کنند که این دارو‌ها اثرگذار نیست و عوارض نا مطلوبی دارد، اما از سوی دیگر هم به بیمارستان‌ها دستور داده شده تا این دارو‌ها مصرف شوند و پولش را بگیرند. دکتر زنده دل تصریح می‌کند: «این دارو‌ها هزینه بسیار زیادی دارد و ملت هم پولش را پرداخت می‌کنند.»

به گفته این پزشک تنگی نفس و افزایش ۵۰ درصدی مرگ و میر از عواض جانبی رمدسیویر و فاویپیراویر است. به همین خاطر هم ما بیمارانی داریم که اصلاً مردنی نیستند، اما با دریافت این دارو‌ها می‌میرند. از نگاه این پزشک باید وکلا و حقوقدانان و کسانی که دستشان می‌رسد متهمان را محاکمه کنند، چراکه به ازای هر یک نفری که بر اثر عوارض این دارو‌ها جان خودشان را از دست داده‌اند، مسئولند.

واردات ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن تا پایان مهر

واکسیناسیون هر چه سریع‌تر ۷۰ درصدی و به قول ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت ۹۰ درصدی برای مقابله با سوش دلتا راهکار مقابله و مدیریت شیوع کروناست. تاکنون ۱۹ میلیون و ۹ هزار و ۶۲۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۵۸ هزار و ۲۰۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۲۸ میلیون و ۶۷ هزار و ۸۲۷ دوز رسید.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه قرارداد‌ها بسته و واریز پول برای واردات واکسن کرونا انجام شده‌است، گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان مهرماه بتوانیم حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا را وارد کنیم و اگر بتوانیم که ۷۰ درصد مردم خود را واکسینه کنیم، ایمنی نسبی در کشور ایجاد می‌شود. برنامه ما این است که دهه فجر پایان واکسیناسیون کرونا باشد و البته این مسئله محدود به وزارت بهداشت نیست و رئیس‌جمهور و سایر نهاد‌ها پیگیر واردات واکسن کرونا هستند.» وی با اشاره به میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی افزود: «ما در وزارت بهداشت هم اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کنیم، البته احتیاج به کار‌های بزرگ‌تر هم است و نیاز به محدودیت‌هایی است و شاید در آینده بین کسانی که واکسن زدند و کسانی که واکسن نزدند در خدماتمان تفاوت‌هایی قائل شویم که به آن قرنطینه هوشمند می‌گویند. خود واکسیناسیون هم باید هوشمند شود تا هم فرد و هم اطرافیانش ایمن شوند.»

نیاز به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تهیه واکسن تنها از منابع داخلی کفایت نمی‌کند، خاطرنشان کرد: «بزرگ‌ترین راه‌حل برای جلوگیری از گسترش کرونا، واکسیناسیون است. اولویت دولت سیزدهم مسئله کرونا و واکسیناسیون است و همه در دولت هم‌صدا هستند. حدود ۶۰ میلیون نفر بالای ۱۸ سال باید واکسینه شوند و با احتساب دو دوز واکسن برای هر نفر، به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم. تا الان در کشور حدود ۲۷ میلیون دوز واکسن زده‌ایم که ۱۹ میلیون، دوز اول و ۸ میلیون هم دوز دوم را دریافت کرده‌اند. با این حساب هنوز به ۹۳ میلیون دوز واکسن نیاز داریم. واردات خوب خواهد شد و باید سرعت پیدا کند. در مورد انجام واکسیناسیون باید آن را مردمی کنیم و از همه کمک بخواهیم و فقط پرسنل وزارت بهداشت نمی‌توانند این کار عظیم را انجام دهند. کار‌های خوبی در استان‌ها انجام شده‌است. واکسن زدن کار ساده‌ای است، اما باید ثبت اطلاعات رعایت شود؛ بنابراین مردم باید به ما در واکسیناسیون کمک کنند.»

شرایط کشور مانع لاک داون صد‌در‌صدی است

عین‌اللهی با اشاره به اینکه واکسیناسیون میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد، بیان کرد: «با تکمیل واکسیناسیون مراکز درمانی می‌بینیم که میزان مرگ و میر در این مراکز به‌رغم افزایش فشار کاری به شدت کاهش یافته‌است. حتی با وجود واکسیناسیون هم نباید از رعایت نکات بهداشتی غفلت شود. مردم باید مواردی که وزارت بهداشت می‌گوید نظیر زدن ماسک و حفظ فاصله را جدی بگیرند. اکنون در شرایط بحرانی هستیم و ویروس در گردش است و گردش آن متوقف نشده‌است. شرایط کشور به گونه‌ای نیست که بتوان لاک‌داون صددرصدی داشت، اما ستاد مقابله با کرونا بسته به شرایط، این روند را انجام می‌دهد.» وی درباره ظرفیت تولید داخلی واکسن کرونا نیز تصریح کرد: «اکنون حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون ظرفیت تولید واکسن داخلی در یک ماه در یک شرکت واکسن‌سازی است. واکسن انستیتو پاستور، واکسن انستیتو رازی و واکسن سیناژن در مراحل پایانی هستند که تقریباً جمع این‌ها حدود ۵ میلیون دوز می‌شود ولی نیاز به واردات داریم. نظر شخصی من این است که درست است واکسن‌های ایرانی با تأخیر مواجهند، اما برای ماه‌های آتی به ما اطمینان خاطر می‌دهند، زیرا بعداً هم به واکسن نیاز داریم. بیماری کرونا پایدار است و ما به دوز سوم هم نیاز داریم و اکنون برای افراد شاغل در مراکز درمانی دوز یادآور لازم است.»

راه حل وزیر برای مهار مافیای دارو

تجویز غیر‌منطقی دارو هم از موضوعات دیگری بود که وزیر بهداشت به آن اشاره داشت. عین‌اللهی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در کشور در همه بیماری‌ها مصرف نابجای دارو است و تجویز دارو‌ها استاندارد نیست، افزود: «میزان دارو در هر نسخه در دنیا بین ۲/۱ تا ۵/۱ است در حالی که در کشور ما ۳ است که شاید به فرهنگ ما هم وابسته است. خیلی از بیماران در مراجعه به پزشک شاید نیاز به دارو نداشته باشند، اما منتظر تجویز دارو هستند. تجویز دارو باید منطقی باشد.»

از نگاه وی مشکل دارو بیشتر در سیستم توزیع ایجاد می‌شود که به تدریج حل می‌شود. وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت توجه به موضوع تعارض منافع و مافیای دارو گفت: «اولاً کسانی که در تصمیم‌گیری و توزیع دارو هستند باید عضو شرکت و مدیر عاملی نباشند؛ ضمن اینکه اجرای نظام الکترونیک نیز بسیار مهم است.»

پشت پرده هزینه‌های میلیاردی برای دارو‌های بی‌اثر

با احتمالی بالا، تعارض منافع و مافیای دارو پشت پرده اصلی ماجرای هزینه‌های میلیاردی برای واردات دارو‌هایی است که مستندات جهانی درباره بی‌اثر بودن آن‌ها وجود دارد و با وجود این مستندات ایران تنها مصرف‌کننده آنهاست. در چنین شرایطی یقیناً مبارزه با مافیای دارویی و بازخواست آن‌ها می‌تواند کلیدی اساسی در مهار بحران کرونا و مدیریت هزینه‌های نظام سلامت و کلید موفقیت دولت سیزدهم باشد.