عصر اندیشه/ متن پیش‌رو در «عصر اندیشه» منتشر شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسن سبحانی، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگویی با عصر اندیشه به نقد عملکرد دولت‌ها در عرصه اقتصاد پرداخته و معتقد است اقتصاد ایران به شبه سرمایه‌داری تبدیل شده است.

وی درباره اقتصاد دولت احمدی‌نژاد می‌گوید: آقای احمدی‌نژاد آن تفکر نئولیبرالیستی را قبول نداشت و به تفکر اسلامی متمایل بود و از این جهت یک فرصت تلقی می‌شد و ما هم احساس کردیم اصلاح خط و ریل دارد صورت می‌گیرد. نگاه عدالت‌خواهانه غالب است. سفرهای استانی شهرستانی و حتی گاهی به روستاها پدید می‌آید و رهبری هم تشویق و حمایت می‌کنند چرا که این کارها زنده کردن شعار امام و انقلاب است؛ آن هم بعد از یک دوره‌ای که این شعارها به حاشیه رفته بودند و از این جهت یک تغییر جدی رخ داد.

آن‌چه که مساله را عوض کرد و تغییر داد، حاشیه‌هایی بود که در دولت ایشان پدید آمد. اولا به جای اینکه فرصت را غنیمت بشمارند، هفتصد میلیارد دلار درآمد ناشی از صادرات نفت که می‌توانست هر پنج سال یکبار دو برابر شود سرمایه‌گذاری شد اما بخش مهمی صرف هزینه‌های جاری و عمومی گردید و نتیجه‌اش این شد که آن فرصت طلایی از دست رفت و آن خروجی که انتظار داشتیم محقق نشد. به‌علاوه اینکه آن حاشیه‌ها بر متن غلبه پیدا کرد و نتیجه‌اش این شد که آن دوره به جای اینکه یک موفقیت جدی با رویکرد تازه باشد ما دچار کج‌روی‌ها و انحرافاتی هم شدیم.