ایسنا/ مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان‌شرقی در خصوص حضور اتباع افغانی در یکی از جایگاه‌های سوخت تبریز توضیحاتی ارائه داد.

ماجرای حضور اتباع افغانستانی در یکی از جایگاه‌های سوخت تبریز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز گذشته تصاویری از حضور اتباع افغانستانی در یکی از جایگاه‌های سوخت تبریز در فضای مجازی منتشر شد که این افراد قصد انتقال به سمت مرز ترکیه از طریق خاک ایران را داشتند.

انتشار گسترده‌ی این تصاویر در فضای مجازی در بین مردم تبریز این ترس را به وجود آورده بود که گویا اتباع افغانستانی به دلیل وجود ناآرامی در کشورشان وارد خاک ایران و آذربایجان‌‍شرقی شده و در این استان اسکان می‌کنند.

در همین راستا خبرنگار ایسنا به سراغ مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان‌شرقی رفت تا صحت و سقم این موضوع مشخص شود.

جهانگیر اسکندرزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سکونت اتباع مهاجر خارجی به ویژه اتباع افغانستان و پاکستان در آذربایجان‌شرقی ممنوع است و براساس مصوبه شورای‌ عالی امنیت ملی این اتباع هیچگونه مجوزی برای سکونت و اشتغال در آذربایجان‌شرقی ندارند.

وی ادامه داد: تاکنون هیچکدام از اتباع خارجی در آذربایجان‌شرقی ساکن نشده اند و متاسفانه علت ورود این افراد به استان که روز گذشته نیز تصاویر آنها مشاهده شد، عدم کنترل مناسب در سایر استان ها است، این افراد از طریق مسیرهای میانبر و نقاط کور و به‌صورت مخفی وارد استان ما می‌شوند که البته در اکثر مواقع توسط پلیس دستگیر و به تهران منتقل می‌شوند تا از طریق اداره‌ی کل اتباع و مهاجرین خارجی از کشور طرد شوند.

اسکندرزاده با بیان اینکه در آذربایجان‌غربی اردوگاهی برای اتباع خارجی در نظر گرفته شده است، گفت: اتباع خارجی بعد از دستگیری به این اردوگاه منتقل شده و بعد از چند روز برای طرد از کشور به تهران منتقل می‌شوند.

وی متذکر شد: سکونت و حتی تردد اتباع و مهاجرین خارجی که هیچ سند قانونی همراه ندارند،  در تمامی نقاط کشور ممنوع است مگر اینکه برای سکونت در بعضی از استان ها (از جمله تهران و اصفهان) کارت سکونت داشته باشند و با توجه به اینکه هیچ مجوز و کارتی برای حضور و تردد اتباع خارجی در آذربایجان‌شرقی وجود ندارد، این افراد نمی‌توانند وارد استان ما شوند و در صورت مشاهده نیز توسط پلیس دستگیر می‌شوند.

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما در راستای جمع آوری و طرد این افراد از استان است و نیروی انتظامی نیز انصافا همکاری بسیار خوبی با ما دارد.

وی در پایان اظهار کرد: قبلا نیز تعدادی از اتباع خارجی نه تنها از افغانستان، بلکه از پاکستان و بنگلادش برای مهاجرت به ترکیه از طریق خاک ایران اقدام کرده و دستگیر می‌شدند که اخیرا به دلیل اتفاقات افغانستان، تعداد اتباع افغانی اندکی افزایش یافته است که این افراد نیز توسط پلیس دستگیر می‌شوند.