فارس/ ملا هبت‌الله در میان طالبان بیشتر یک چهره مذهبی است و تجربیات زیادی در زمینه مسائل نظامی ندارد و بیشتر مسئول فتواهای مذهبی این گروه است اما در تمام تحولات طالبان عضو رهبری این گروه بوده‌است.

ناگفته‌ هایی از رهبر طالبان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«هبت‌الله آخوندزاده»، رهبر فعلی طالبان، در سال 1345 در شهر پنجوایی ولایت قندهار متولد شده است. وی از نگاه قومی پشتون و از طایفه نوزایی است. البته برخی نیز گفته اند که وی از طایفه اسحاق زی و در والسوالی ارغستان قندهار متولد شده است.

وی عنوان شیخ الحدیث را در گروه طالبان دارد.

مولوی هبت الله در دوره حکومت‌داری طالبان و قبل از رسیدن به معاونت و رهبری این گروه قاضی‌القضات بود و صدور بسیاری از فتواهای طالبان توسط او انجام می‌گرفت و وی تا پیش از به عهده گرفتن مسئولیت در گروه طالبان در مسجدی در نزدیکی شهر کویته پاکستان مشغول تدریس و موعظه بود.

تاکنون جزییاتی در مورد زندگی و محل زندگی رهبر حدودا 55 ساله طالبان منتشر نشده است ولی آنچه مشخص است اینکه وی تا قبل از رسیدن به معاونت و رهبری طالبان در شهرک «کوچلک» در نزدیکی شهر «کویته» مرکز ایالت بلوچستان پاکستان زندگی و در مسجد الحج «مسایل دینی» تدریس می‌‌کرده است.

او سال‌ها در کویته به عنوان یک عالم دینی مشغول تدریس بود و آنگونه که گفته‌اند وی ماهیانه 10 هزار روپیه پاکستانی معادل 100 دلار در یک ماه حقوق دریافت می‌کرده است.

شیخ هبت‌الله در میان طالبان بیشتر یک چهره مذهبی است و تجربیات زیادی در زمینه مسائل نظامی ندارد و بیشتر مسئول فتواهای مذهبی این گروه است اما در تمام تحولات طالبان عضو رهبری این گروه بوده‌است.

ملا هبت‌الله بعد از این که عضویت و معاونت گروه طالبان را بر عهده گرفت کرسی تدریس را رها کرد و یک زندگی کاملا مخفی را آغاز نمود.

 در سال 1392 ملا عمر از دنیا رفت و 6 سال بعد طالبان خبر درگذشت او را منتشر کردند، بعد از ملا عمر، ملا اختر منصور به عنوان رهبر طالبان برگزیده شد و در همین زمان بود که ملا هبت‌الله که تا آن زمان زیاد مشهور نبود به عنوان معاون وی انتخاب شد.

ملا منصور که دومین رهبر طالبان محسوب می‌شد در اول خرداد 1395 در پاکستان توسط هواپیماهای بدون سرنشین کشته شد و طالبان بعد از 4 روز سکوت خبر مرگ او را اعلام و ملا هبت الله را به عنوان سومین رهبر طالبان منصوب کردند.

در اعلامیه‌ای که طالبان همان زمان منتشر کردند از ملا هبت الله رهبر جدید خود چنین یاد کردند: «با دایرنمودن یک مجلس، که از اعتبار شرعی اهل الحل و العقد برخوردار بود، پس از تفکر عمیق، تدبر و در نظر گرفتن مصلحت‌های همه جانبۀ دینی و جهادی، جناب محترم شیخ‌الحدیث مولوی هبت‌الله آخندزاده صاحب را به حیث زعیم جدید امارت اسلامی با اتفاق آراء تمام اعضای شورا، تعیین نموده و من حیث أمیر شرعی با ایشان بیعت نمودند.»

از آن زمان تا کنون که طالبان بار دیگر بر افغانستان تسلط پیدا کرده اند ملا هبت الله رهبری این گروه را بر عهده دارد.

منابع نزدیک به طالبان می‌گویند اقدامات طالبان علیه گروه داعش و اقدام نظامی علیه افراد ملا رسول نیز به فتوای ملا هبت‌الله صورت پذیرفته است.

ملارسول رهبر شاخه انشعبانی طالبان است که هرگونه مذاکرات با آمریکا را مردود اعلام کرده و در زمانی که مذاکرات میان طالبان و آمریکا در مراحل پایانی قرار داشت «حافظ احمدالله» برادر ملا هبت‌الله را در مسجدی در کویته پاکستان به‌همراه 2 تن دیگر کشت.

در مورد خانواده شخصی رهبر جدید گروه طالبان، همسر و فرزندان او تاکنون اطلاعاتی در دست نیست.

چند روز پس از تسلط طالبان بر کابل، ملاهبت‌الله به همراه هیاتی وارد قندهار زادگاه خودش شد و در آنجا با شورای رهبری طالبان نشست‌هایی را برگزار کرد.

در این مدت برخی تصاویر منتسب به وی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که تاکنون طالبان صحت آن را تایید نکرده است.

پیش از این به‌دلیل آنکه ملاهبت‌الله پیامی را به‌مناسبت فتح کابل منتشر نکرده بود، برخی رسانه‌ها از مرگ یا کشته شدن وی خبر می‌دادند. اما این موضوع از سخنگوی طالبان تکذیب شد و مجاهد گفت که وی در زمان مناسب در انظار عمومی ظاهر خواهد شد.