عمده افراد زندانی در این مرکز از جمله ۶ رزمنده‌ای که امروز موفق به فرار از آن شدند محکوم به دوره های طولانی حبس از ۱۵ سال تا حبس ابد هستند.

فرار از زندان؛ نسخه مقاومت فلسطین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

صبح امروز اخباری در رسانه‌های مختلف عبری و عربی منتشر شد که مشابه آن را تنها در فیلم و سریال‌های دنیای سینما میتوانستیم ببینیم؛ ۶ رزمنده اسیر فلسطینی موفق شدند با حفر تونلی از زندان جلبوع در سرزمین‌های اشغالی فرار کنند!

زندان امنیتی جلبوع واقع در منطقه بیسان (بیت شئان) در شمال کرانه باختری و ۸۳ کیلومتری شمال شرق بیت المقدس قرار دارد و محل اسارت بسیاری از رزمنده‌های فلسطینی است که در دوران انتفاضه دوم در ابتدای دهه اول ۲۰۰۰ میلادی در عملیات‌های شهادت طلبانه علیه ارتش اشغالگر و شهرک نشین‌های صهیونیست نقش داشته‌اند.

عمده افراد زندانی در این مرکز از جمله ۶ رزمنده‌ای که امروز موفق به فرار از آن شدند محکوم به دوره های طولانی حبس از ۱۵ سال تا حبس ابد هستند و طبیعتا چنین زندانی از بالاترین سطوح حفاظتی و امنیتی برخوردار خواهد بود، اما این افراد به شکلی که هنوز هم برای صهیونیست‌ها قابل باور نیست موفق شدند تا از درون سلول خود با حفر یک تونل عمیق به محوطه خارج از زندان فرار کرده و از این محل متواری شوند.

در میان رزمندگان فلسطینی که از زندان جلبوع گریخته‌اند نام ۵ عضو گروه جهاد اسلامی و ۱ عضو گردان‌های فتح دیده می‌شود.

زکریا زبیدی یکی از فرماندهان مشهور فلسطینی است که در سال ۲۰۰۲ در عملیات شهادت طلبانه علیه دفتر حزب لیکود در همان شهرک بیسان (محل زندان جلبوع) موفق شد ۶ صهیونیست را به هلاکت برساند و سپس دستگیر و روانه این زندان شده بود. وی در حال حاضر ۴۵ سال داشته و ۱۹ سال از عمر خود را در این زندان امنیتی سپری کرده بود.

در این میان واکنش برخی مقامات رژیم صهیونیستی به این حادثه نیز جالب توجه است؛ عمر بارلو، وزیر امنیت داخلی کابینه جدید رژیم صهیونیستی در اظهار نظری عجیب و در حالی که این حادثه در ساعت ۳ و ۲۵ دقیقه بامداد رخ داده بود اعلام کرد که امروز صبح از این حادثه مطلع شده است.

همچنین نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل نیز اعلام کرد که فرار زندانیان فلسطینی یک حادثه جدی است و نیاز به تلاش سیستماتیک نیروهای امنیتی دارد.

مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی در اقدامی از روی استیصال شدید از شهرک نشینان نزدیک به زندان جلبوع در شهرک بیسان درخواست کرده‌اند تا در صورت یافتن شواهدی از محل اختفای زندانیان فراری به دستگاه‌های امنیتی این رژیم اطلاع رسانی کنند؛ این در حالی است که با توجه به نزدیکی این زندان به کرانه باختری و مدت زمان چند ساعته از اجرای عملیات فرار، احتمالا تا کنون رزمنده‌های فلسطینی خود را به نقطه امن رسانده باشند.

فرار ۶ رزمنده فلسطینی از زندان اسرائیل موجی از شادی را در میان اهالی کرانه باختری به ویژه شهرک جنین ایجاد کرده است.