شفقنا/ اداره زندان های رژیم صهیونیستی امروز(سه شنبه) جزئیات تازه ای را از فرار شش زندانی فلسطینی از زندان جلبوع در سرزمین های اشغالی فاش کرد.

افشای جزئیاتی تازه از عملیات فرار ۶ زندانی فلسطینی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری معا، تحقیقات اولیه سازمان زندان های اسرائیل نشان داده است که حدود ساعت ۱:۳۰ دقیقه شب، این شش زندانی وارد حمام سلول خود شدند و یکی ازدریچه های فلزی موجود در کف زندان را برداشتند و یکی پی از دیگری وارد دهانه باریک منتهی به تونل شدند و تا چند ده متر تا دهانه تونل خزیدند که با دیوار زندان چند متر فاصله داشته وزیر برج مراقبت بوده است و از آنجا لباس های خود را عوض کرده و به فرار خود ادامه داده اند.

ارزیابی ها همچنین نشان داده است که زندانیان پس از خروج از دهانه تونل، با یک خودرو فرار کرده اند و ساعت ۱:۴۹ دقیقه بامداد اداره پلیس تماسی از یک اسرائیلی دریافت کرده بود مبنی بر اینکه که یک فرد مشکوک را هنگام رانندگی دیده که وسایلی نیز در دست داشته است.

حدود ساعت ۲ شب، نیز تماس دیگری به پلیس رسیده و فردی دیگر در همان منطقه پلیس را از  دیدن یک فرد مشکوک مطلع کرده بود

ساعت ۲:۱۴ نیز جانشین فرمانده پلیس بیسان، زندان را در جریان حادثه قرار داد و در ساعت ۳:۲۹ شب، گزارشی از مفقودی سه زندانی دیگر دریافت گردید.

براساس این گزارش ها، کوتاهی تنها از جانب اداره زندان ها و پلیس نبوده بلکه موضوع با ساختمان زندان نیز در ارتباط بوده است به طوری که فونداسیونی که دیوارهای زندان در سال ۲۰۰۴ میلادی روی آن ساخته شد، به اندازه کافی ضخیم نبود و چه بسا لایه بتنی بسیار نازکی بوده و زیر آن فضایی بوده که به زندانیان اجازه داده بدون حفاری زیاد، بتوانند فرار کنند.

براساس این گزارش، اداره زندان ها نقطه ضعف اتاقک توالت را مشخص نکرده در حالی که می بایست به این موضوع پی می بُرد زیرا در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز اسرای فلسطینی تلاش کرده بودند با حفر تونل از طریق توالت فرار کنند.

سوال های دیگری هم مطرح هست و آن  اینکه چگونه بازرسی های معمول در زندان باعث یافتن دهانه تونل نشده است؟ چگونه زندانیان توانستند به ابزار حفاری دستری پیدا کنند؟ چرا اداره اطلاعات اسرائیل که سه نفر از شش زندانی را رده بالا می دانست، چنین احتمالی را براورد نکرد و یا به نیت آنها پی نبرد؟