تسنیم/ سفیر ایران در مسکو تأکید کرد: مقامات تهران مخالف "مذاکره برای مذاکره" هستند و نتیجه آن باید لغو تحریم‌ها باشد و طولانی شدن رایزنی‌های وین به دلیل زیاده‌خواهی‌های طرف‌های غربی بود که برای هیچکس قابل قبول نیست.

اولویت ایران در مذاکرات برجام از زبان کاظم جلالی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"کاظم جلالی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو اعلام کرد، مقامات تهران تمایل دارند که مذاکرات پیرامون احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند و تأخیر در روند رایزنی‌ها به دلیل "درخواست‌های بیش از اندازه شرکت کنندگان غربی" است.

وی تأکید کرد که اولویت اصلی برای طرف ایرانی، همچنان لغو تحریم‌ها از جانب دولت آمریکاست و "مذاکره تنها برای مذاکره" مورد توجه مقامات تهران نیست. این دیپلمات ایرانی یادآور شد که با روی کار آمدن دولت جدید در جمهوری اسلامی، موضوع از سر گیری تماس‌ها در وین بطور جدی در دستور کار قرار گرفته و مقامات تهران با آگاهی از اهمیت زمان، در حال ارزیابی دقیق اوضاع بوده و به ادامه مذاکرات علاقه‌مند هستند.

کاظم جلالی ادامه داد: «به درازا کشیده شدن مذاکرات وین به دلیل درخواست‌های بیش از حد شرکت کنندگان غربی بود، در غیر این صورت توافق نهایی درباره احیای کامل برجام می‌توانست مدتها قبل به دست آمده باشد. مسلماً با توجه به تغییر دولت در جمهوری اسلامی، نیاز به زمان است تا مقامات تهران اوضاع را بررسی کرده و تصمیمات در دولت جدید اتخاذ شود. انتظار می‌رود که دیگر طرف‌های مذاکره کننده هم به اهمیت لزوم زمان برای آمادگی دولت جدید ایران توجه داشته باشند. ضمن اینکه دولت جدید ایالات متحده هم تنها پس از گذشت دو ماه از زمان آغاز به کار خود از آمادگی برای ادامه مذاکرات وین خبر داد.»

سفیر ایران در مسکو یادآور شد که پارلمان ایران (مجلس شورای اسلامی) تازه در اواخر ماه آگوست (اوایل شهریور) کابینه جدید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید را مورد تأیید قرار داد.

وی تأکید کرد: «لغو تحریم‌های غیرقانونی و سرکوبگرانه از سوی آمریکا اولویت اصلی مقامات تهران است و مذاکره تنها به‌خاطر مذاکره به خودی خود برای ایران یک هدف نیست. گفتگوها راهی برای دست یابی به منافع همه طرفین است و به درازا کشیده شدن بی اساس روند مذاکرات، برای هر کسی غیرقابل قبول است. ما نیز انتظار داریم تا مذاکرات بر محور دست یابی به نتیجه دنبال شود و نتیجه آن نیز باید لغو تحریم‌ها باشد که لازم است این مسئله واقعی و قابل لمس باشد و طرف ایرانی باید از لغو تحریم‌ها منافعی بدست آورد.»

جلالی در انتها گفت: «همینکه دولت ایالات متحده "گام های اساسی" و موثری برای لغو تحریم‌های ضدایرانی و محدودیت‌های که در نقض برجام و مغایر با قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل اعمال شده بود، بردارد، مقامات تهران نیز مجموعه اقدامات هسته‌ای خود بر اساس مواد 26 و 36 توافقنامه هسته‌ای را متوقف خواهند کرد.»

سفیر ایران تاریخ دقیقی برای از سر گیری مجدد مذاکرات وین درباره برجام اعلام نکرد