تسنیم/ رهبر طالبان پس از اعلام دولت موقت این گروه در افغانستان گفت که این کشور خانه مشترک همه افغان‌ها است و آنها برای بازسازی کشور به حمایت مردم نیاز دارند.

رهبر طالبان: افغانستان خانه مشترک همه ما است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«ملا هبت‌الله آخوندزاده» رهبر طالبان در پیامی اعلام کرد که دولت موقت بزودی آغاز به کار می‌کند و افراد تعیین شده برای اجرای «احکام اسلامی و قوانین شرعی در افغانستان، تامین منافع عالی کشور، حراست از مرزها و امنیت دائمی، رفاه و پیشرفت بسیار به خوبی کار خواهند کرد».

وی افزود که تمام امور حکومتداری و زندگی در افغانستان آینده، از روی قوانین شریعت تنظیم می‌گردد و طالبان خواستار افغانستان آرام، مرفه و خود کفا است.

آخوندزاده خاطرنشان کرد که طالبان با همه همسایگان و سایر کشورها خواستار روابط سالم و مستحکم بر مبنای تعامل و احترام متقابل است.

وی تاکید کرد: «روابط ما با کشورها براساس منافع و مصالح عالی افغانستان استوار می‌باشد، ما خود را به همه آن قوانین، میثاق‌ها، تصمیمات و تعهدات جهانی متعهد می‌دانیم که با شریعت اسلامی و ارزش‌های ملی کشور ما مغایر نباشد و از کشورهای جهان نیز می‌خواهیم که به تعاملات نیک سیاسی و روابط خوب دیپلماتیک با ما ارزش بدهند و با ما همکار باشند».

رهبر طالبان درباره حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها در افغانستان نیز گفت: «تمامی افغان‌ها بدون تفکیک و استثنا حق زندگی آبرومندانه و آرام در کشور خود را دارند، جان، مال و آبروی آن‌ها مصون می‌باشد و امارت اسلامی برای حفظ حقوق شرعی تک تک آن‌ها سعی می‌نماید و محیط امن و آرام را برای آن‌ها مهیا می‌سازد».

وی خطاب به دیگر کشورها نیز اظهارداشت: خاک افغانستان بر علیه و ضرر امنیت هیچ کشوری استفاده نمی‌شود، ما به همه اطمینان می‌دهیم که نسبت به افغانستان هیچ نگرانی نداشته باشند و از آن‌ها نیز خواستار اینگونه برخورد هستیم.

آخوندزاده ادامه داد: به همه دیپلمات‌های خارجی، سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها، مؤسسات خیریه و سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهیم که برای آن‌ها هیچ مشکلی پیش نمی‌آید، حضور آن‌ها نیاز کشور ماست، بنابراین آن‌ها با تمام اطمینان کارهای خود را به پیش ببرند.

رهبر طالبان همچنین گفت: «ما با هیچکسی خواهان دشمنی نیستیم، افغانستان خانه مشترک همه است و ما حقوق و خواسته‌های مشروع همه را در نظر می‌گیریم و برای بازسازی کشور از لیاقت‌های آن‌ها استفاده سالم می‌نماییم».

وی درباره فعالیت رسانه‌ها نیز گفت: «رسانه‌ها عنصر مهم کشور هستند؛ ما برای آزادی، فعالیت و خوب‌شدن رسانه‌ها کار می‌کنیم و این را تکلیف رسانه‌ها می‌دانیم که در نشرات خود احکام مقدس اسلام، منافع ملی کشور و بی‌طرفی را در نظر داشته باشند».

ملاهبت الله با اظهار اینکه طالبان ترجیح می‌دهد همه مشکلات را از راه‌های مشروع و معقول حل کند، افزود: مردم در نگهداری و استحکام نظام نقش بزرگ دارند. امارت اسلامی به حمایت دوامدار مردم خود نیاز دارد، تا کشور ویران خود را دوباره آباد کنیم و زندگی آرام و مرفه زیر چتر نظام اسلامی داشته باشیم.

رهبر طالبان ادامه داد: «تمام اقشار با استعداد و حرفه‌ای، دانشمندان، استادان، دکترها، مهندسان و افراد تحصیل‌کرده، همچنان تجاران ملی و سرمایه‌گذاران کاملاً اطمینان داشته باشند که امارت اسلامی آن‌ها را به دیده قدر می‌نگرد و کشور ما به استعدادها، رهنمایی و خدمات آن‌ها بسیار نیاز دارد».