- ایرنا- دولت بایدن بر خلاف سیاست اعلانی خود یعنی تلاش برای حل و فصل اختلافات با جمهوری اسلامی ایران بر سر توافق هسته‌ای، تاکنون بیشترین گام را در مسیر جلب نظر صهیونیست‌ها برداشته تا رفع مانع اصلی مذاکرات.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در روزهای اخیر که «دنیل.بی شاپیرو» (دن شاپیرو) به عنوان مشاور عالی تیم ایران در وزارت امور خارجه آمریکا انتخاب شده، پرسش هایی در این باره شکل گرفته است؛ از پیشینه سیاسی وی گرفته تا نگاه شاپیرو به تقابل رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران و نیز چشم انداز حضورش در تیم سیاست خارجی دولت بایدن.
در پیوند با سوابق و پیشینه سیاسی وی لازم به یادآوری است که شاپیرو در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به عنوان سفیر آمریکا در تل آویو خدمت می‌کرد. پیش از آن، شاپیرو مشاور امنیتی «باراک اوباما» بود. افزون بر آن شاپیرو یکی از کسانی است که در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، نقش مهمی ایفا کرده بود.
در ارتباط با ماموریت جدید وی گفته می‌شود که شاپیرو به عنوان عضو تیم ایرانِ وزارت امور خارجه آمریکا شش ماه در واشنگتن و شش ماه در اراضی اشغالی فعالیت خواهد کرد. بنابراین شاپیرو نصف وقت خود را در واشنگتن و نیمی دیگر را در اراضی اشغالی و از دفتری در سفارت آمریکا کار خواهد کرد. یکی از ماموریت‌های اصلی او مذاکره با دفاتر نخست وزیر و وزیران خارجه و جنگ رژیم صهیونیستی است تا هماهنگی در باره پرونده‌ ایران را افزایش دهد.

بایدن و کج‌راهه صهیونیستی

نشریه آمریکایی «آکسیوس» که برای نخستین بار این خبر را انتشار داد، تاکید دارد تل آویو دولت بایدن را تحت فشار گذاشته است تا در صورت شکست دیپلماسی با ایران  درباره «گزینه ب» یا یک طرح جایگزین برای مذاکرات هسته‌ای، بررسی‌ها را آغاز ‌کند. الحاق شاپیرو به تیم وزارت خارجه آمریکا از این نظر اهمیت دارد که او به برخی از مقامات رژیم صهیونیستی از جمله «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم نزدیک است و می‌تواند نقش مهمی در مذاکرات میان واشنگتن- تل آویو ایفا کند.
ارتباط نزدیک شاپیرو ۵۲ ساله با رژیم صهیونیستی بر کسی پوشیده نیست از این رو بسیاری از کارشناسان معتقدند پیشبرد پروژه ایران هراسی برای دستیابی به اهداف صهیونیستی و همچنین ادامه روند موسوم به عادی سازی روابط با کشورهای عربی از دیگر اهدافی است که شاپیرو را به گزینه مناسب برای واشنگتن و تل‌آویو تبدیل کرده است.

شاپیرو از جمله کسانی است که در صدد بهبود روابط عبری- عربی است و در ماه‌های اخیر نام او به عنوان نماینده احتمالی آمریکا در مذاکرات عادی‌سازی روابط اسراییل با دولت‌های عرب در رسانه‌ها مطرح شده بود که بنا به دلایلی در آن جایگاه قرار نگرفت و به دلیل اهمیت توافق هسته ای به بخش ایران در وزارت امور خارجه آمریکا انتقال یافت.

از آنجا که بر پایه گزارش آکسیوس، در تیم ایران، مسوولیت شاپیرو جنبه‌های منطقه‌ای مسایل ایران و هماهنگی با تل آویو را شامل خواهد شد، این احتمال قوت می گیرد که آمریکا در مذاکرات هسته ای آتی مطالبات گذشته خود مبنی بر درج مسائل غیرهسته ای در توافق برجام را تکرار خواهد کرد؛ مذاکراتی که به تازگی «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرده به دلیل تغییر دولت احتمالا دو سه ماه آینده برگزار خواهد شد.

در این مدتی که مذاکرات وین پس از برگزاری ۶ دور متوقف شده، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر سرعت کارشکنی های خود افزوده است که نخستین دیدار و گفت وگوی بنت با بایدن درباره ایران و نیز طرح «ناتوی خلیج فارس» از سوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی از آن جمله است.

هر چند راهبرد بنت و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر قبلی رژیم صهیونیستی در قبال جمهوری اسلامی یکسان است اما تاکتیک های آنها در این زمینه متفاوت است. برخلاف تهدید و هشدارهای مکرر نتانیاهو به مقامات کاخ سفید در خصوص نحوه برخورد و تعامل واشنگتن با تهران اما بنت رفتاری متفاوت در پیش گرفته است.

بر پایه گزارشی که آکسیوس از دیدار نخست وزیر اسراییل و رییس جمهوری آمریکا منتشر کرده، بنت در این دیدار به بایدن اطمینان داده باوجود اینکه با احیای برجام مخالف است ولی در محافل عمومی به طور علنی از استراتژی آمریکا مبنی بر بازگشت به برجام انتقاد نخواهد کرد.

این همان دیدگاهی است که شاپیرو در دسامبر ۲۰۲۰ پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد و با انتشار مقاله‌ای در «واشنگتن پست» بر لزوم آغاز گفت‌وگو میان آمریکا و رژیم صهیونیستی تاکید ورزید و توصیه کرد این دو با تنظیم راهبردی مشترک در خصوص ایران از مجادله علنی مثل آنچه بعد از توافق برجام ۲۰۱۵ پیش آمد، پرهیز کنند.

از نگاه ناظران تغییراتی از این دست در ساختار سیاست خارجی آمریکا و همسویی دولت بایدن با رژیم صهیونیستی با هدف فشار بر ایران نه تنها به توافقی جدید با تهران منجر نخواهد شد بلکه احیای برجام بیش از پیش رنگ خواهد باخت.