جماران/ گروه طالبان کسانی که با آمریکا همکاری کرده اند را تهدید کرده است.

از عفو طالبان خبری نیست؛ کسانی که با آمریکا همکاری کردند تهدید شدند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی اطلاع داد نیروهای ویژه افغان که توسط سازمان سیا آموزش دیده و به آمریکایی ها در تخلیه از کابل کمک کرده اند تهدیدهایی را از طرف طالبان دریافت کرده اند.

یک مقام ارشد به این روزنامه گفت که افغان های آموزش دیده توسط سیا به تخلیه حدود 2000 آمریکایی و همچنین 5500 پرسنل سفارت ، اتباع کشورهای ثالث و افغان هایی که احتمالاً با انتقام طالبان مواجه می شدند ، کمک کردند. به گفته این منبع ، طالبان برخی از این افغان ها را شناسایی کرده و شروع به ارسال پیام هایی کرده اند که در آنها  این افراد به همراه خانواده هایشان تهدید می شوند.

وی همچنین به واشنگتن پست گفت که در جریان پیشروی طالبان ، اکثر این نیروها در جنوب افغانستان مستقر بودند اما برای کمک به تخلیه مردم به کابل عزیمت کردند. این مقام گفت: برخی مجبور شدند خود را با زحمات زیادی به پایتخت برسانند.

چندین مقام به نشریه گفتند که بدون کمک چنین جنگجویان آموزش دیده ، تخلیه ایالات متحده از افغانستان بازهم دشوارتر می شد. روزنامه مشخص نمی کند که چه تعداد از این افغان ها می توانند در این کشور بمانند ، اما اشاره می کند که روند انتقال آنها به ایالات متحده با کندی جریان داشته  و با مشکلات بوروکراتیک همراه است.

در اوایل ماه اوت طالبان در شرایط خروج نیروهای آمریکایی  از افغانستان حملات شدیدتر خود را  آغاز کرده، تمام شهرهای بزرگ را تصرف  و پس از ورود به کابل پایتخت در 15 اوت پایان جنگ بیست ساله در این کشور را اعلام کردند. به دنبال آن هزاران نفر از ساکنان افغانستان با کمک نیروهای آمریکایی و  از طریق فرودگاه کابل این کشور را ترک کردند. 31 اوت آخرین سربازان امریکایی از افغانستان خارج شدند.

گروه طالبان پیش از این عفو عمومی اعلام کرده بود و حتی از کسانی که با آمریکا همکاری کرده اند نیز خواست از کشور خارج نشوند اما به نظر می رسد که عفوی در کار نیست زیرا تا کنون بسیاری از کسانی که با طالبان مخالف هستند بدون هیچ گونه محاکمه یا دادگاهی اعدام شده یا به قتل رسیده اند.

از جمله شخصیت هایی که اخیرا توسط طالبان اعدام شد برادر معاون سابق رئیس جمهور افغانستان بود.

خبرگزاری رویترز جمعه شب گزارش داد که برادر امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری پیشین افغانستان و رئیس سابق اداره امنیت ملی این کشور به دست نیروهای طالبان در پنجشیر اعدام شده است.

رویترز این خبر را که هنوز از سوی منابع دیگر مورد تایید قرار نگرفته با استناد به اطلاعاتی که برادرزاده امرالله صالح در اختیار این خبرگزاری گذاشته منتشر کرده است.

در صورت تایید نهایی خبر یاد شده این احتمال مطرح می‌شود که برادر معاون اول رئیس جمهوری سابق افغانستان از پیش به همراه امرالله صالح به جمع نیروهای مقاومت در پنجشیر ملحق شده بود.

خبر کشته شدن روح‌الله عزیزی (صالح)، برادر امرالله صالح چند روز پس از تسلط طالبان بر مرکز ولایت پنجشیر، آخرین بخش از خاک افغانستان که هنوز به طور کامل تحت کنترل شبه‌نظامیان اسلامگرا قرار نگرفته، منتشر می شود.

امرالله صالح که خبرهای تایید نشده‌ای در باره احتمال فرار او به تاجیکستان منتشر شده است در زمان مسئولیت در دولت اشرف غنی مواضع بسیار تندی علیه طالبان اتخاذ می‌کرد و پس از تسلط این گروه شبه‌نظامی بر کابل به جبهه مقاومت ملی تحت رهبری احمد مسعود در دره پنجشیر پیوست.

برخی خبرنگاران افغان و فعالان حوزه خبر و رسانه در این کشور نیز با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی کشته شدن برادر امرالله صالح را مورد تایید قرار داده‌اند.

رویترز در گزارش خود آورده است که عبادالله صالح برادرزاده امرلله صالح با ارسال پیامکی به این خبرگزاری اعلام کرده که عمویش را اعدام کرده‌اند.

وی در این پیام کوتاه تصریح کرده که طالبان برادر امرالله صالح را روز پنجشنبه اعدام کرده و به خانواده‌اش نیز اجازه خاکسپاری داده نشده است.

در این گزارش همچنین آمده است: «حساب اردو زبان سرویس اطلاع رسانی طالبان موسوم به الاماره به موجب خبرهای دریافتی اعلام کرده که روح‌الله صالح در جریان نبردهای پنجشیر کشته شده است.»

نبردها میان طالبان و اعضای جبهه مقاومت در حالی همچنان ادامه دارد که نیروهای تحت امر احمد مسعود جنگ را پایان یافته نمی‌دانند و متعهد شده‌اند برغم سقوط بازارک، مرکز ولایت پنجشیر همچنان به مبارزه ادامه دهند.

طالبان اما می‌گوید که کنترل ولایت پنجشیر را در دست گرفته و مدعی است که نیروهای مخالف در این ولایت حضور فعال ندارند.