پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مشرق نوشت:‌ روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «فرصت لغو تحریم ها از دست نرود» به قلم «جعفر گلابی» نوشت:«خوب می‌دانیم که تاوان تاخیر یک روز در لغو تحریم‌ها را مردم پس می دهند و تاکنون هم رنج اصلی را مردم و خصوصا محرومان جامعه با گوشت و پوست و استخوان خود لمس کرده‌اند. براین اساس اگر رفاه و جان و سلامت مردم در اولویت باشد دولت برای تاخیر در لغو تحریم حتی اگر اقتضای سیاسی داشته باشد مجال چندانی ندارد. ازطرفی نشانه‌های التهاب بازار هم روز به روز خود را بیشتر نشان می‌دهد و اگر خبری منتشرشود که برجام با بن بست روبه‌رو شده است احتمالا افزایش قیمت‌ها حالت انفجاری به خود خواهند گرفت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«با اینکه گفته شده ما استاد از دست دادن فرصت‌ها هستیم اما در مجموع زمان برای تصمیم نهایی فرا رسیده است و دلیل محکمی برای تاخیر در آن به چشم نمی‌خورد... زندگی زیرتیغ تحریم ها حتی اگر شدنی باشد مثل زندگی در شرایط جنگی است. شرایطی که در آن سرمایه گذاری‌های داخلی وخارجی به حداقل می‌رسند، یعنی با وجود تحریم ها امکان توسعه همه جانبه کشور و رسیدن به رونق  اقتصادی میسر نیست. ما تا همین‌جای کار هم از سیستم های پیشرفته بانکی، از توسعه تجارت و روش‌های نوین آن، از تکنولوژی‌های مدرن و روزآمد درامور مختلف عقب افتاده‌ایم بعید نیست که ادامه وضع کنونی فاصله ما با پیشرفت ها را چنان امتداد دهد که پرکردن آن در زمان‌های چند ساله هم میسر نباشد».

روزنامه آرمان در ادامه تصریح کرد:«اگر موضوع هسته‌ای ایران حل شود اشتغال پردامنه و گسترده و چندین ساله و همه جانبه ایران از آن خلاص می شود و امکان توسعه کشور و رفاه و تنفس مردم فراهم می‌شود و چه بسا رشد اقتصادی سرعتی بی‌سابقه به خود بگیرد و اقتداری پایدار و مردم پسند از زاویه دیگر حاصل شود».

سفرهای استانی رئیسی کارساز نیست چون تحریم هستیم!/ اگر برجام به بن بست برسد فاجعه اقتصادی رخ می‌دهد

طیف اصلاح طلب در سال 94 و پس از امضای برجام با فضاسازی گسترده رسانه ای هشدار داد که هر روز تاخیر در اجرای برجام حدود 400 میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می کند.

در نهایت برجام اجرا شد. دولت روحانی در اقدامی عجیب و تأمل برانگیز تمامی تعهدات خود را یکطرفه و غیرمتوازن و پیش دستانه و با عجله انجام داد و سپس به انتظار نشست تا آمریکا- که به قاتل زنجیره ای توافقات بین المللی مشهور بود- تعهدات خود را آغاز کند.

دولت اوباما در اولین روز اجرای تعهدات 1+5، نه تنها تحریم ها را لغو نکرد بلکه با انتشار بیانیه ای تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرد.

آمریکا و تروئیکای اروپا از سال 94 تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکردند. دولت های اوباما، ترامپ و بایدن همگی در خصوص برجام رفتار مشابهی داشتند و آن بی اعتنایی در اجرای تعهدات بود.

با اینحال جریان اصلاح طلب طوری وانمود می کند که گویا طرف آمریکایی و اروپایی برای لغو تحریم ها بی قرار است و این ایران است که تعلل کرده و لغو تحریم ها را به تاخیر می اندازد.

همانطور که مقامات ارشد نظام به درستی اشاره کرده بودند، مسئله هسته ای بهانه است، موشکی و منطقه ای و حقوق بشر هم بهانه است. آمریکا و تروئیکای اروپا به دلیل آلودگی شدید به خوی غارتگری و سلطه گری در پی تبدیل ایران به لقمه ای راحت الحلقوم برای تاراج و غارتگری هستند.

راه حل پیشرفت و تحول اقتصادی، بکارگیری دیپلماسی مقتدرانه و اهتمام در رونق تولید و اعتماد به جوانان نخبه و انقلابی و مجاهدت شبانه روزی و بی اعتمادی به کشورهای سلطه گر است.