باشگاه خبرنگاران/ کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: ایران همواره بحث مهمی را در ارتباط با آژانس داشته و آن هم استقلال آژانس است که نباید ابزار دست چند کشور محدود باشد.

فضائلی: استقلال آژانس نباید ابزار دست چند کشور محدود باشد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهدی فضائلی درباره سفر رافائل گِروسی مدیرکل آژانس بین الملل انرژی اتمی به کشورمان گفت:  نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از دیروز برگزار شده و تا ۲۶ شهریور ماه ادامه دارد، دبیرکل آژانس بنا داشت که در نشست خود با رئیس انرژی اتمی ایران گزارشی را از آخرین وضعیت تعامل خود با کشور ما ارائه کند و طبیعتا علت این سفر بررسی آخرین وضعیت ایران و آژانس بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بحث مهمی را در ارتباط با آژانسبین‌المللی انرژی اتمی داشته و آن هم استقلال آژانس است که  به عنوان یک نهاد بین المللی نباید ابزار دست چند کشور محدود باشد. طبیعتا آژانس اگر بخواهد مطابق خواست آمریکا و برخی از متحدان خود در آژانس عمل کند هیچ کمکی به حل مسئله هسته‌ای نمی‌کند و استقلال خود را زیر سوال می‌برد.

فضائلی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون ثابت کرده که تعهدات خود اجرا کرده و هر جایی که تعامل خود را کاهش داده است، واکنشی به رفتار‌های کشور‌های طرف مقابل و عدم اجرای تعهدات شان بود. بعد از امضای برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار صراحتا اعلام کرد که ایران به همه تعهدات برجامی خود را عمل کرده، اما طرف‌های مقابل عهدشکنی‌هایی داشتند و تعهدات خود را اجرا نکردند، به همین دلیل مجلس شورای اسلامی هم مصوبه‌ای ارائه داد که در صورت برداشته نشدن تحریم ها، همکاری‌های ایران تقلیل پیدا کند و همکاری‌های مازاد  مان به قبل برگردد.

کارشناس مسائل هسته‌ای اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بعد از عدم تعهدات طرف‌های مقابل خود در برجام با تاخیر بسیار زیاد بخشی از تعهدات خود کاهش داد و به وضعیتی که قبل از دادن تعهدات داشت نزدیک شد، طبیعتا اگر جمهوری اسلامی ایران از طرف‌های خود حسن نیت ببیند، حسن نیت نشان می‌دهد و اگر آن‌ها بخواهند کماکان بدعهدی‌ها را ادامه دهند، دلیل منطقی وجود ندارد برای اینکه ایران بخواهد محدودیت‌های بیشتر از آن چیزی که وظیفه دارد را بپذیرد.

وی افزود: امیدواریم گروسی درک صحیحی از موقعیت خود و آژانس داشته باشد و آژانس بین المللی انرژی اتمی را ابزار دست آمریکا و کشور‌های متحد آن قرار ندهد.