رسالت/ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با توجیه حمله هواپیماهای این کشور به منزلی در کابل که منجر به کشته‌شدن حداقل ۱۰ غیرنظامی افغان شد، گفت: پنتاگون برنامه‌ای برای اعزام بازرس جهت تحقیق دراین‌باره ندارد. درحالی‌که دولت‌های آمریکا برای توجیه حمله به افغانستان سعی در سوءاستفاده از مفهوم دفاع از مردم این کشور در برابر تروریسم داشتند، اما پنتاگون نشان داد که جان مردم افغان برای واشنگتن هیچ اهمیتی ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با توجیه حمله هواپیماهای این کشور به منزلی در کابل که منجر به کشته‌شدن حداقل ۱۰ غیرنظامی افغان شد، گفت: پنتاگون برنامه‌ای برای اعزام بازرس جهت تحقیق دراین‌باره ندارد. درحالی‌که دولت‌های آمریکا برای توجیه حمله به افغانستان سعی در سوءاستفاده از مفهوم دفاع از مردم این کشور در برابر تروریسم داشتند، اما پنتاگون نشان داد که جان مردم افغان برای واشنگتن هیچ اهمیتی ندارد.

  کشته شدن افغان‌ها ربطی به ما ندارد! 

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که این کشور قصد ندارد برای بررسی کشتار غیرنظامیان در حمله اخیر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به اطراف فرودگاه کابل، بازرس به افغانستان اعزام کند.به نوشته وبگاه «هیل» کربی طی نشست خبری در پنتاگون به سؤال خبرنگاری دراین‌باره پاسخ داد: «من این گزینه را در حال حاضر ممکن نمی‌بینم که بخواهیم بازرس‌های میدانی را به کابل اعزام کنیم تا ارزیابی‌های خود را تکمیل کنند».

وی با ادعای اینکه مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی در غرب آسیا (سازمان تروریستی سنتکام) هنوز در حال ارزیابی نتایج حمله پهپادهای آمریکایی به اطراف فرودگاه کابل است، گفت: قصد ندارد زودتر از ارتش این کشور دراین‌باره اظهارنظر کند.سخنگوی پنتاگون با توجیه دوباره حمله به اطراف فرودگاه کابل که منجر به کشته‌شدن حداقل ۱۰ غیرنظامی افغان شد، ادعا کرد: «آن حمله برای جلوگیری از وقوع حمله قریب‌الوقوع به فرودگاه انجام شد».

در تاریخ یک‌شنبه هفتم شهریور بود که مقامات طالبان اعلام کردند یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به خانه‌ای در منطقه خواجه بوغرا در منطقه پانزدهم پلیس کابل حمله کرده که درنتیجه آن ۱۰ تن از اعضای یک خانواده کشته شدند.پیش‌ازاین نیز «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در توجیه این جنایت آمریکایی‌ها در کابل مدعی شده بود که انفجار در وسیله نقلیه‌ای که با پهپاد هدف حمله قرار گرفت باعث بروز ویرانی گسترده در منطقه محل انفجار شد.

یک افشاگری تکان‌دهنده 

نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز جمعه با انتشار گزارشی روایت پنتاگون از آخرین حمله این کشور در خاک افغانستان را به چالش کشید و نوشت هدف و قربانی اصلی این حمله به‌احتمال‌زیاد نه یک تروریست داعشی سوار بر خودروی مملو از مواد منفجره بلکه کارمند یک سازمان مردم‌نهاد بوده که آب قابل شرب حمل می‌کرده است.نیروهای نظامی ایالات‌متحده آمریکا ۲۹ اوت در جریان حمله پهپادی یک خودرو در کابل را هدف قرار داده و نابود کردند. پنتاگون با قاطعیت اعلام کرد که این خودرو پر از مواد منفجره بوده و عملیات، تلاش داعش برای حمله به افغانستان  را ناکام گذاشته است.خانواده زماری احمدی، راننده خودروی هدف قرار گرفته گفته بود  که ۱۰ نفر ازجمله هفت کودک در جریان این حمله کشته‌شده‌اند.

نیویورک‌تایمز می‌گوید با بررسی تصاویر دوربین‌های نظارتی و گفت‌وگو با کارشناسان به این نتیجه رسیده است که تحرکات آقای احمدی در آن روز که از سوی ارتش آمریکا «مشکوک» برآورد شده، تماما ناظر به جابه‌جایی‌های یک روز عادی کاری بوده است. براساس همین گزارش تحقیقی، بررسی تصاویر دوربین‌ها نشان می‌دهد محتویات صندوق‌عقب خودروی زماری احمدی، صرفا بشکه‌های پلاستیکی آب بوده که هدف حمله پهپادی، به خانه خود می‌برده است.این گزارش همچنین برپایه برآوردهای کارشناسان روایت پنتاگون از انفجار ثانویه مواد منفجره در صندوق‌عقب خودرو در پی حمله پهپادی را زیر سؤال می‌برد.حمله پهپادی ۲۹ اوت ایالات‌متحده در کابل، تنها چند روز پس انفجار حمله انتحاری داعش به ورودی فرودگاه بین‌المللی کابل انجام شد؛ حمله‌ای که نزدیک به ۱۰۰ شهروند افغانستان و ۱۳ آمریکایی در آن کشته شدند.

 جنایاتی که نمی‌توان از آن‌ها گذشت

بدون شک، نمی‌توان از هزاران جنایت بزرگ آمریکا و دیگر اعضای ناتو در طول ۲۰ سال اخیر، به‌سادگی گذشت. آنها مجرمان اصلی ایجاد بحران، ناامنی ، آشوب، کشتار غیرنظامیان و فقر گسترده در افغانستان و شبه‌قاره هند محسوب می‌شوند. بهتر است مقامات آمریکایی به‌جای فرافکنی در قبال شکست سنگینی که در افغانستان پذیرفته‌اند، پاسخگوی بحران‌هایی باشند که طی دو دهه اخیر در مناطق مختلف افغانستان ایجاد کرده‌اند. بدون شک هر دو حزب سنتی آمریکا (دموکرات- جمهوری‌خواه) در ریخته شدن خون مردم افغانستان از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون نقش داشته‌اند. این جنگ، به‌صورت رسمی نزدیک به یک تریلیون دلار هزینه برای آمریکا در برداشته و در مقابل، واشنگتن نیز با حمایت شرکای خود در ناتو، به کشتار افغان‌ها، جنایت  و تاراج منابع این کشور جنگ‌زده روی آورده است. در این میان سؤالاتی به ذهن خطور می‌کند که حتی در میان بازی تبلیغاتی و هیاهوی کاذب مقامات آمریکایی از ذهن میلیاردها انسان در جهان محو نخواهد شد. تراژدی مرگباری که طی نزدیک به دو دهه اخیر در افغانستان شاهد آن هستیم، کارگردانی به‌جز آمریکا و متحدانش نداشته است! بدون شک حتی با ایجاد  صلح افغانستان ؛توطئه‌های آمریکا در این کشور بحران‌زده متوقف نخواهد شد. آمریکا درصدد است با تزریق بحران‌های مزمن امنیتی بر پیکره افغانستان  از یک‌سو و استحاله فرهنگی مردم افغانستان ،زمینه را برای استمرار مداخله خود در کابل و دیگر مناطق این کشور مهیا سازد.در این میان، دموکراسی مسموم آمریکایی صرفا جنبه‌ای ظاهری و بدون خاصیت داشته است. 

 آثار اشغالگری آمریکا در افغانستان 

حتی پس از فرار آمریکا از افغانستان، آثار دو دهه اشغالگری در این کشور جنگ‌زده ادامه دارد. تولد نوزادانی ناقص‌الخلقه در افغانستان این ظن را تقویت می‌کند که آمریکا در جریان حمله به افغانستان، از گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده است.«فضیح الله   کا کار»معاون بهداشت عمومی دولت افغانستان اعلام کرد: دولت این کشور نمونه‌برداری از خاک، سنگ و آب در نقاط مختلف و جاهایی را که آمریکا موردحمله قرارداده آغاز کرده است تا مستندات استفاده آمریکا از گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده را بیابد. وی افزود، تولد نوزادان ناقص‌الخلقه این اقدام ارتش آمریکا را تأیید می‌کند. این برای اولین بار نیست که ارتش آمریکا از اورانیوم ضعیف شده استفاده می‌کند بلکه در جنگ توفان صحرا، ارتش آمریکا از آن استفاده کرده است. درهرحال، جنایات آمریکا در افغانستان محدود به دوران حضور این کشور نمی‌شود. قطعا آثار و تبعات بسیاری از جنایات آمریکا در آینده نیز گریبانگیر شهروندان افغان خواهد بود. آیا زمان آن نرسیده است تا علیه اشغالگران در این موارد اقدامی قانونی و حقوقی صورت گیرد؟