فارس/ وزرای امور خارجه ایران و روسیه در حاشیه نشست سران شانگهای در دوشنبه دیدار و در خصوص اوضاع افغانستان به گفت‌وگو پرداختند.

دعوت روس‌ها از وزیر امور خارجه ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) ۲۶ شهریور ماه در حاشیه بیست و یکمین اجلاس سران کشورهای عضو شانگهای در دوشنبه، با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو، ضمن تأکید بر توسعه روابط همه جانبه با روسیه،  ضرورت همفکری دو کشور در مورد مسائل منطقه‌ای و به ویژه افغانستان را یادآور شد.

امیرعبداللهیان با اشاره به وضعیت پیچیده کنونی افغانستان، این وضعیت را حاصل خروج غیرمسئولانه و مفتضحانه آمریکا از این کشور خواند و مسئولیت وضعیت کنونی را بر عهده دولت آمریکا دانست.

لاوروف نیز در این دیدار ضمن تبریک انتصاب امیرعبداللهیان، از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به مسکو و تداوم رایزنی‌ها دعوت به عمل آورد.

لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران حل موضوع افغانستان را در تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت نمایندگان همه اقوام دانسته و بر تلاش‌های کشورمان جهت ترغیب به رسیدن به این هدف تأکید کرده است.

در ادامه نشست کوتاه چهارجانبه شب گذشته وزرای خارجه ایران، پاکستان، روسیه و چین و دیدار و گفت‌وگوهای جداگانه وزرای خارجه توافق شد که امروز، بیانیه مشترک چهارجانبه وزرای امور خارجه در مورد اوضاع سیاسی افغانستان صادر شود.

پیش از این وزیر امور خارجه کشورمان از همتای روسی خود برای شرکت در نشست همسایگان افغانستان به میزبانی تهران دعوت کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز نیز با وزرای خارجه چین و هند دیدار و در نشست چهارجانبه با حضور همتایان روس، چینی و پاکستانی خود درباره افغانستان شرکت کرد.

امیرعبداللهیان همچنین امروز نیز با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی دیدار و بر ضرورت همفکری ایران و پاکستان برای بازیابی ثبات و صلح پایدار در افغانستان تأکید کرد.